"Nieuwe" Rover en anticiperen op de problemen

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jekvb
MG-R Addict
Berichten: 219
Lid geworden op: vr jun 04, 2010 7:08 pm
Woonplaats: Arnhem

"Nieuwe" Rover en anticiperen op de problemen

Bericht door jekvb »

Omdat de R75 mijn eerste Rover is, weet ik niet op welke momenten je de gangbare problemen kan verwachten.
Maar ik wil wel graag een beetje vooruitkijken.
Als ik op het Internet in de diverse fora rondkijk, zie ik berichten die elkaar nogal eens tegenspreken. Daarbij is het vaak lastig om uit te maken wie de kenner is, en wie alleen maar graag iets roept.

In jullie ervaring heb ik natuurlijk veel meer vertrouwen :-)
Daarom de volgende vraag: ik heb een 75 CDT "Business" (dus een basis uitvoering zonder veel opties) uit 2004 met een kilometerstand van 143.000 kms.
Welke problemen gaan zich het eerst aandienen i.v.m. slijtage e.a?

Thanks
Gebruikersavatar
Yme
MG-R Freak
Berichten: 574
Lid geworden op: zo dec 13, 2009 10:16 pm
Woonplaats:
Locatie: Assen

Bericht door Yme »

denk als ze niet vervangen zijn je riemen.
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Bericht door p@p@zs »

Uitlaat misschien?
De mijne was door bij pakweg 90 dkm, maar ik weet niet offie bij n diesel langer meegaat :?:

Maar dat soort dingen heeft nooit t eeuwige leven :|
Gebruikersavatar
jekvb
MG-R Addict
Berichten: 219
Lid geworden op: vr jun 04, 2010 7:08 pm
Woonplaats: Arnhem

Bericht door jekvb »

OK........
De onderhoudsboekjes van de auto maken me niet veel wijzer; na oktober 2005 valt er een groot gat t/m nu.


Hoe zit het eigenlijk met de distributieketting..... op welke KM-stand moet die worden vervangen? Dit is mijn eerste "eigen" BMW diesel, dus ik heb me daar ook nooit eerder zorgen over hoeven maken.

Ergens anders las ik iets over "de ophanging". Uit de context werd me niet duidelijk welke ophanging van wat en waar... Front... rear....? Anybody any hints?

thanks.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Koppelings cilinder in de bak gaat lekken compleet nieuwe frictie evt met vliegwiel

brandstofpomp in de tank en de pomp in het motorcompertiment gaan stuk

koel ventilator stopt ermee Koolborstels versleten.

Krukkast ventilatie filter raakt verstopt

Problemen bij de stekker van de brandstof hogedruk sensor

Dit waren de standaard BMW problemen Dus niet direct Rover gerelateerd

Voorwiel ophanging

Drains bij het pollenfilter raken verstopt, Computer onder water

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

De bekende problemen zijn (en je zult ze ook tegenkomen)

- rond de 150.000 de luchtmassameter
- rond de 200.000 de koppeling
- Brandend Airbaglampje (makkelijk te verhelpen door óf nieuwe stekkers óf een klemband om de stekker)
- Ook is de ventilatormotor een ding wat zeker komt.
- Houdt regelmatig de "afvoerbuisjes" onder je motorkap in de gaten, door vuil willen deze wel eens verstopt raken. In het ergste geval komt er water in je boordcomputer.
- Heel veel geweldige kilometers.... :mrgreen:

Daarnaast kun je verwachten dat rond deze km-stand je voorste remschijven aan vervanging toe zijn, maar dat is geen typisch probleem, gewoon slijtage.

Distributieriem hoef je niet te vervangen, het is nl een distri-ketting. Hoef je dus nooit wat aan te doen. Lang leve de BMW motor!

Ik heb ooit een 2.0 CDT gehad, gekocht met 141.000, verkocht met 270.000 km. Een geweldige auto, waar ik nog steeds spijt van heb dat ik hem heb weggedaan..... Ik ben dan ook weer op zoek....
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Deze link is dan wel voor een Freelander TD4 ...
http://www.repes.nl/html/onderhoud/FLdiesel.htm
maar daar zit hetzelfde motorblok in a.h.g.i

cheers,
Dennis
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
jekvb
MG-R Addict
Berichten: 219
Lid geworden op: vr jun 04, 2010 7:08 pm
Woonplaats: Arnhem

Bericht door jekvb »

Guys, bedankt.
Ik kan met alle bovenstaande een goeie checklist maken, en dat was even de bedoeling.
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

arjan_m schreef:De bekende problemen zijn (en je zult ze ook tegenkomen)

- rond de 150.000 de luchtmassameter
- rond de 200.000 de koppeling
- Brandend Airbaglampje (makkelijk te verhelpen door óf nieuwe stekkers óf een klemband om de stekker)
- Ook is de ventilatormotor een ding wat zeker komt.
- Houdt regelmatig de "afvoerbuisjes" onder je motorkap in de gaten, door vuil willen deze wel eens verstopt raken. In het ergste geval komt er water in je boordcomputer.
- Heel veel geweldige kilometers.... :mrgreen:
M'n ouders hebben de ZT-T CDTi vanaf bijna nieuw (demo met 3 500 km) op de klok en heeft en heeft enkel last van een brandend airbag lampje. Inmiddels hikt de MG vrolijk door naar de 200 000 km (exacte stand toen ik er voor 't laatst in reed was 197.410 à 29 juli j.l.) en zijn ruim 90K km gereden met een chip die het vermogen deed stijgen naar bijna 170pk.

Sinds het garantie-termijn is verstreken heeft deze nog geen garage meer van binnen gezien en doen we het onderhoud probleemloos zelf.
Gewoon op zijn tijd een beurtje (volgens de intervallen uit de boekjes) en verder nooit problemen gehad behalve reguliere slijtage van bijvoorbeeld remmen. Geen koppelingen en dat terwijl deze ook nog wel eens op 't circuit komt én regelmatig de sporen word gegeven bij 't stoplicht.

Wij zijn van bovenstaande 'problemen' dus sléchts 1 tegen gekomen (en brand nog steeds overigens. I'm lazy).
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
Roverforever
MG-R Freak
Berichten: 774
Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
Woonplaats: heist op den berg/wi

Bericht door Roverforever »

Met zijn ijzersterke koets en gedowntunede BMW diesel is dit voor mij de Mercedes 190 opvolger. Zonder mijn Roverhart te laten spreken,een zeer betrouwbare wagen
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
Gebruikersavatar
jekvb
MG-R Addict
Berichten: 219
Lid geworden op: vr jun 04, 2010 7:08 pm
Woonplaats: Arnhem

Bericht door jekvb »

Roverforever schreef:Met zijn ijzersterke koets en gedowntunede BMW diesel is dit voor mij de Mercedes 190 opvolger. Zonder mijn Roverhart te laten spreken,een zeer betrouwbare wagen
Dankjewel Roverforever (what's in a name, huh?). Mijn Rover 75 is altijd dol op een complimentje. Enne... dat gedowntunede is er intussen wel af... :-)


Een allerlaatste vraag voor dit topic:
Bas schreef hier:
- "brandstofpomp in de tank en de pomp in het motorcompertiment gaan stuk"

Hangt deze slijtage ook samen met de KM-stand of gebeurt dit out of the blue?

-"Krukkast ventilatie filter raakt verstopt "
What the F***** is dat? Waar kan ik die vinden?

tnx.
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Brandstofpomp..... tja, niets over te zeggen.... Ik heb het nooit gehad, (zoals eerder gezegd, ik had mijn Rover naar de 270.000 km geholpen), getuned en wel.... Alle bekende problemen heb ik gehad, echter niet de brandstofpomp, ook niet de krukkast blabla, en de sensor stekker ook niet.

Dat wil dus niet zeggen dat het niet kan, maar niet alle problemen gaan je overkomen.

Wat je vooral wel moet doen, is veel cruisen, en heerlijk genieten van het uitzicht rondom je...... ;)
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Gebruikersavatar
Roverforever
MG-R Freak
Berichten: 774
Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
Woonplaats: heist op den berg/wi

Bericht door Roverforever »

wat mij vooral opvalt is dat de problemen nooit van grote kosten aard zijn....Geen problemen met motoren,computers,roest,...... In vergelijking met vele concurenten voor mij nog steeds bullet proof
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Precies, een zwaar ondergewaardeerde auto. Terwijl het kwalitatief echt één van de beste auto's zijn. Ik zag laatst nog een lijst van betrouwbare occasions. Op 1,2,3 allemaal Mazda's, en op 4 jawel de Rover 75.... In de top 10 geen *SLOPEL* (verschrikkelijk lelijk merk die hier op het forum niet genoemd mag worden), Audi, BMW, Ford te zien.... Alleen de nieuwe VW Jetta was Duits... 5 en verder (op één na dus) waren allemaal jappies.....

Andere kant van het verhaal was wel dat aan de lijst van meest onbetrouwbaar de 200/400 series stond van Rover... Dus hoe betrouwbaar dit dan weer is........ :+

Maar goed, conclusie; de 75 is een verrekkes goeie wagûh.....
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

- Ook is de ventilatormotor een ding wat zeker komt.
Bij mij begaf de ventilatormotor het rond de 120.000 km. Dit euvel komt bij alle type R-75 voor. Was wel een duur onderdeel om te vervangen, ruim 400 Euri. Door de climate=control vaker op de ´economy stand´ te houden, wordt de ventilatormotor minder belast. Waardoor die langer mee gaat. En bespaart ook nog brandstof.
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Plaats reactie