Pagina 1 van 1

Mijn nokkenassen zijn verdraaid

Geplaatst: vr jul 02, 2010 10:59 pm
door Boekie
We zijn bezig met een grote onderhoudsbeurt voor de 800. Het is een 2.0 T16 blok. Vandaag stonden de Distributieriem en de Spanrol op het menu. We hebben voor het gemak het hele blok uit de auto gehaald zodat we alles goed konden bekijken en inpecteren. Er waren een aantal zaken waar ik nog naar wou kijken vandaar.

Voor het werk aan de Driem hebben we een vliegwiel en een nokkenas tool gemaakt. De laatste bleek echter een totale mislukking. Tijdens het ontspannen van de riem besloten de nokjes voor alsnog te gaan draaien. Nu krijgen we de nokkenassen wel weer in de juiste positie ze blijven alleen zo niet staan. De pogingen om de riem erop te leggen en de nokkenassen in postie te houden mislukken. De nokjes blijven gewoon niet staan.

Heeft iemand:
- tips
- of een originele tool om de nokkenassen op de plaats te houden.
- of weet je een garage waar ik morgen terecht kan die die krengen alsnog goed kan zetten en de riem kan monteren.

Ow ja... moeten de kleppen gesteld worden als ik de riem weer op de juiste plaats heb?

Er is enige haast bij aangezien de auto zondag a.s. eigenlijk weer moet lopen ivm de aankomende Carbagerun. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Greetz Jimmy

Geplaatst: vr jul 02, 2010 11:35 pm
door bam
Met ty-wraps de nokkenas tandwielen aan elkaar binden.

Geplaatst: vr jul 02, 2010 11:36 pm
door Boekie
Redden die dingen dat? er komt best wel wat kracht op te staan namelijk

Geplaatst: vr jul 02, 2010 11:41 pm
door bam
Laatst nog gedaan zonder problemen

Geplaatst: vr jul 02, 2010 11:49 pm
door Johnny_D
bam schreef:Met ty-wraps de nokkenas tandwielen aan elkaar binden.
waar zouden we zijn zonder die dingen :blur:

Geplaatst: za jul 03, 2010 12:00 am
door 118GTR
Als de nokassen niet willen staan in een bepaalde stand dan probeer je toch een andere? bv alle drie de tandwielen 3 tanden naar links.

na het plaatsen van de riem, draai je hem in de stand zoals op de tekening staan en daarmee controleer je dat je hem goed geplaatst hebt.

Geplaatst: za jul 03, 2010 1:52 am
door Boekie
118GTR schreef:Als de nokassen niet willen staan in een bepaalde stand dan probeer je toch een andere? bv alle drie de tandwielen 3 tanden naar links.

na het plaatsen van de riem, draai je hem in de stand zoals op de tekening staan en daarmee controleer je dat je hem goed geplaatst hebt.
Maar ik neem aan zonder de krukas helemaal rond te draaien toch?

In de Haynes lees ik dat er alleen anti-clockwise gedraaid moet worden . Naar mijn idee kan het geen kwaad om clockwise te draaien. Kan dit toevallig nog problemen veroorzaken?

Briljant heren :!: Stomme tywraps... dak daar zelf niet op kwam.

Geplaatst: za jul 03, 2010 9:35 am
door tomcat.t16
Kom straks maar naar Gemert dan doe ik het wel even ;)

Geplaatst: za jul 03, 2010 10:04 am
door bam
Voor de volgende keer mischien een tip;
Ik gebruik tipex en zet alvorens ik de oude snaar demonteer een puntje op de oude snaar en het nokkenas en krukas tandwiel. Ik fixeer dan wel de nokkenas tandwielen.
Als de oude snaar eraf is neem ik de puntjes over op de nieuwe en monteer hem dan.
Mocht een van de wielen dan verdraaien kun je met een tywrap de snaar fixeren op het wiel op de juiste plaats vanwege het puntje.

Geplaatst: za jul 03, 2010 10:36 am
door tomcat.t16
Boekie schreef:Heeft iemand:
- tips
- of een originele tool om de nokkenassen op de plaats te houden.
- of weet je een garage waar ik morgen terecht kan die die krengen alsnog goed kan zetten en de riem kan monteren.

Ow ja... moeten de kleppen gesteld worden als ik de riem weer op de juiste plaats heb?
- tips genoeg
- originele tool is bullshit en onhandig
- in mijn garage kun je altijd terecht :D

en ohja, kleppen hoeven niet gesteld te worden.

Gewoon van die nokkenaspoelies afblijven. Eventueel met een sleutel 17 goedzetten.
Krukas blokkeren.
Riem er tegen de klok in opknallen. (Inlaat, uitlaat, krukas)
Paar keer ronddraaien om te checken.

Onthouden voor de volgende keer ;) en bedankt voor de friet.

Geplaatst: ma jul 05, 2010 11:39 am
door Boekie
Heej Peter nog bedankt voor het helpen man. Het was easy as hell maar ik zat weer veel te moeilijk te denken. De volgende keer wordt een eitje :D

Thanks

Geplaatst: ma jul 05, 2010 11:49 am
door tomcat.t16
Boekie schreef:Heej Peter nog bedankt voor het helpen man. Het was easy as hell maar ik zat weer veel te moeilijk te denken. De volgende keer wordt een eitje :D

Thanks
You're welcome.

Geplaatst: ma sep 19, 2011 3:06 pm
door Whambam
Tis al een jaar stil hier maar ben toch benieuwd.. Geldt bovenstaand verhaal ook voor 1.8VVC blokken (o.a. terug te vinden in Rover 200 serie)?

Geplaatst: ma sep 19, 2011 5:00 pm
door Gerald-17
in principe voor alle twin-cam blokken, er zijn voor de VVC's wel locking tools, evt via jouke te bestellen 8)

Geplaatst: ma sep 19, 2011 8:17 pm
door 118GTR
Yep de nokas tool is voor alle twin-cam k-serie motoren hetzelfde, inclusief de VVC.

Erg goedkoop dingetje trouwens, je mag hem ook wel lenen.

Geplaatst: di sep 20, 2011 2:01 pm
door tomcat.t16
Het is wel een combinatie van beide, zeker bij de T16. Als je de krukas niet blokkeert rolt die tool zo tussen de tandwielen vandaan.