Pagina 1 van 2

defecte airco

Geplaatst: do jun 10, 2010 8:17 pm
door riva renardus
hoi mede rover rijders

ik heb weer eens wat nu met het lekkere weer kom ik erachter dat mijn airco het niet doet
heb al laten controleren of er nog gas in zat , dit was het geval
bij het indrukken van de knop gaat het toerental omhoog
ik heb twee stekkers aan de voorzijde gevonden waar een draadje van loszat
deze weer vastgezet
en sindsdien hoor ik relais tikken
heb gezien dat er in een zwart kastje 4 relais zitten , de twee bovenste hiervan doen steeds schakelen
ook zit er rechtsvoor een geel relais dat dat ook steeds maakt en verbreekt
bij het inschakelen gaat de motor zwaarder draaien en de fan draait dan ook heel even
de twee relais blijven maar heel even bekrachtigd en verbreken dan weer
na een seconde of tien schakelen ze weer en zo gaat het constant door
iemand een idee wat het zou kunnen zijn
alvast bedankt voor de moeite
groetjes riva

ps ik zal wel eens een paar fotoos maken dat helpt misschien

het plaatsen van de fotoos wil nog niet echt lukken zal het straks nog eens proberen

foto 1 en 2 mijn rover waar ik zo blij mee ben
op en neer naar oostenrijk geweest voor de vakantie en zoals het hoort zonder problemen

Afbeelding
Afbeelding

foto 3 en 4 zwart kastje met de vier relais
Afbeelding
Afbeelding

foto 5 en 6 gerepareerde stekkers
Afbeelding
Afbeelding

foto 7 geel relais
Afbeelding

toch nog gelukt

Geplaatst: do jun 10, 2010 10:30 pm
door tomcat.t16
Lijkt me een kwestie van verkeerd aangesloten. Ik zal er eens over denken hoe het zou kunnen zitten...

Is het een originele of achteraf ingebouwde airco?

Geplaatst: do jun 10, 2010 10:35 pm
door riva renardus
hoi peter

het is een origineel ingebouwde airco
alvast bedankt voor de moeite
en kijk uit naar antwoord

groetjes riva

Geplaatst: do jun 10, 2010 10:44 pm
door Robbrm
de bedrading die je gerepareerd heb gaan naar sensoren zo te zien(of zie ik het verkeerd).
heb je daar al weerstandswaardes van gemeten?

Geplaatst: do jun 10, 2010 11:19 pm
door riva renardus
Robbrm schreef:de bedrading die je gerepareerd heb gaan naar sensoren zo te zien(of zie ik het verkeerd).
heb je daar al weerstandswaardes van gemeten?
hoi
nee dat heb ik niet gedaan
een gaat naar de condensorfan en de ander naar de koelfan
de koelfan werkt gewoon zoals het hoort
die van de condensorfan heb ik niet kunnen controleren omdat de airco niet werkt
op het moment dat ik die kortsluit gaat de condensor wel draaien

groetjes riva

Geplaatst: do jun 10, 2010 11:24 pm
door Robbrm
ok, maar waar gaat de bedrading van de stekker van foto 5 naar toe?

trouwens.. wat is nou sinds dat je de bedrading heb gerepareerd je uitstroomtempratuur( airco aan, max blazen,(stand op blazen op persoon) bij de ventilatierooster midden meten) moet rond pak hem beet 6 graden zitten.
en dat die relais tikken klopt.. want dit verzorgt het in en uitschakelen van de pomp. anders zou je pomp constant mee draaien.

Geplaatst: vr jun 11, 2010 8:25 pm
door riva renardus
Robbrm schreef:ok, maar waar gaat de bedrading van de stekker van foto 5 naar toe?

trouwens.. wat is nou sinds dat je de bedrading heb gerepareerd je uitstroomtempratuur( airco aan, max blazen,(stand op blazen op persoon) bij de ventilatierooster midden meten) moet rond pak hem beet 6 graden zitten.
en dat die relais tikken klopt.. want dit verzorgt het in en uitschakelen van de pomp. anders zou je pomp constant mee draaien.
hoi ,bedrading van de stekker op foto 5
gaat naar het zwarte kastje met de vier relais
dit is de sensor van de koelfan
op het moment dat ik die kortsloot ging de koelfan draaien
6 graden haal ik jammer genoeg alleen in de winter
de pomp schakelt constant aan en uit , het probleem hiervan is dan ook dat mijn auto dan ook steeds inhoud
dus hoop niet dat dat de bedoeling is

groetjes riva

Geplaatst: za jun 12, 2010 11:08 pm
door Robbrm
hoe ziet je pomp eruit trouwens? niet lek.. want als ik het zo lees lijkt het me dat de pomp inwendig te weinig smering heeft, en eigenlijk de motor zwaarder laat lopen. en ook te weinig vermogen heeft.. want anders zou je die 6 graden tochwel moeten halen met een voor de rest werkend en gevuld systeem lijkt mij

Geplaatst: zo jun 13, 2010 9:56 am
door riva renardus
Robbrm schreef:hoe ziet je pomp eruit trouwens? niet lek.. want als ik het zo lees lijkt het me dat de pomp inwendig te weinig smering heeft, en eigenlijk de motor zwaarder laat lopen. en ook te weinig vermogen heeft.. want anders zou je die 6 graden tochwel moeten halen met een voor de rest werkend en gevuld systeem lijkt mij
hoi hier een update

ben gisteren de hele dag bezig geweest
en ook in de rave cd van rover gekeken
toen de voedingskabel van de compressor eraf gehaald hier had ik geen spanning op met een ingeschakelde airco
gemeten in het zwarte kastje met de vier relais,hier had ik wel spanning richting de compressor
dacht toen aan een slechte kabel
vervolgens de olie tempratuur sensor gezocht,had geen idee waar deze zat
maar met veel geduld en geluk toch gevonden
olie tempratuur sensor zit net boven de oliefilter
hier het stekkertje afgehaald,gemeten en er kwam wel spanning op ,maar werdt niet door gezet
contacten doorverbonden en jahoor de airco sprong aan en lucht van 6 graden uit mijn roosters :D
alleen ben ik op een nieuw probleem gestuit door de doorverbinding hield mijn auto heel erg in :(
ik ga het vandaag nog eens proberen en kijken of ik per ongeluk iets heb losgehaald(losgetrokken) wat niet hoort
zodra ik iets meer weet ,laat ik dat horen :idea:
en als er iemand een idee heeft laat het maar horen ,ik ben in ieder geval benieuwd

groetjes riva

Geplaatst: zo jun 13, 2010 10:45 am
door arjen
Als ik het goed begrijp gebruik je nu dus de spanning van de olie temp. sensor om de compressor aan te sturen?
Dan heb je waarschijnlijk binnen de kortste keren helemaal geen lucht meer uit je rooster aangezien zich een klomp ijs gaat vormen voor de verdamper.
En je compressor gaat stuk doordat de druk in het systeem nu veel te hoog oploopt.
En je ecu meet een verkeerde waarde wat betreft de olietemperatuur.
Zou deze aansluiting in ieder geval maar weer loskoppelen :mrgreen:

Geplaatst: zo jun 13, 2010 4:43 pm
door riva renardus
arjen schreef:Als ik het goed begrijp gebruik je nu dus de spanning van de olie temp. sensor om de compressor aan te sturen?
Dan heb je waarschijnlijk binnen de kortste keren helemaal geen lucht meer uit je rooster aangezien zich een klomp ijs gaat vormen voor de verdamper.
En je compressor gaat stuk doordat de druk in het systeem nu veel te hoog oploopt.
En je ecu meet een verkeerde waarde wat betreft de olietemperatuur.
Zou deze aansluiting in ieder geval maar weer loskoppelen :mrgreen:
hoi

ik had in de rave cd gekeken en het lijkt een veiligheid te zijn die erin zit zodat de airco uitslaat bij een te warme motor
andere veiligheden zitten er nog voor
en ook de uitschakeling voor de pomp zit ergens anders
maar toch voorkomen is beter als genezen
op zoek naar een nieuwe olie tempratuur sensor

Afbeelding

zou je hier eens naar kunnen kijken is een foto gemaakt van de desbetreffende schakeling
kijk uit naar jullie antwoordt

doorverbinding zit er niet meer in
waarmee zou je trouwens de pomp kunnen of moeten smeren ???

groetjes riva

Geplaatst: zo jun 13, 2010 5:13 pm
door arjen
Ik wist niet dat de voeding van de compressor koppeling standaard ook via een olie temperatuur voeleretje geschakeld wordt. In dat geval kan doorverbinden geen kwaad lijkt mij. De pomp kun je smeren wanneer je je systeem opnieuw vult met koudemiddel. Je kunt dan ook olie toevoegen. Maar wanneer je geen lekkage hebt gehad waarbij olie verloren is gegaan dan moet je geen olie gaan toevoegen. Normaal gesproken blijft er altijd dezelfde hoeveelheid olie in het systeem en voeg je alleen extra olie toe als je een onderdeel van het systeem vervangt. Per onderdeel staat dan een bepaalde hoeveelheid olie die toegevoegd moet worden. Teveel olie in het systeem lever een gevaar op voor de compressor. Deze dan namelijk geen vloeistof verpompen..

Geplaatst: zo jun 13, 2010 5:29 pm
door riva renardus
hoi arjen

bedankt voor je snelle reactie
zo dacht ik er ook over, maar ja de twijfel sloeg toe
ik ben al op pad geweest om de airco te laten vullen maar dat was niet nodig zij diegene
ik zal de doorverbinding weer terug aanbrengen en dan nog eens kijken hoe het werkt
ik zal hem eens een tijdje aanzetten zodat het systeem goed gesmeerd kan worden
en morgen natuurlijk op pad voor een nieuwe sensor
ik zal nog laten weten hoe het verder is gegaan

groetjes riva

Geplaatst: zo jun 13, 2010 7:00 pm
door riva renardus
riva renardus schreef:hoi arjen

bedankt voor je snelle reactie
zo dacht ik er ook over, maar ja de twijfel sloeg toe
ik ben al op pad geweest om de airco te laten vullen maar dat was niet nodig zij diegene
ik zal de doorverbinding weer terug aanbrengen en dan nog eens kijken hoe het werkt
ik zal hem eens een tijdje aanzetten zodat het systeem goed gesmeerd kan worden
en morgen natuurlijk op pad voor een nieuwe sensor
ik zal nog laten weten hoe het verder is gegaan

groetjes riva
nieuwe update

hoi iedereen

ik heb het weer eens geprobeerd met de doorverbinding
auto gaat dan niet harder dan 20 na heel veel in houden en gas geven lukt het om iets harder te gaan
doorverbinding verwijderd en probleem was weer weg
schijnbaar toch niet alleen een contactje
hoewel de airco het met de doorverbinding het wel doet
misschien een fout in de rave cd (schema)
ik zou het niet anders weten
geduld hebben maar dan

groetjes riva

p.s. arjen je had misschien wel gelijk ecu krijgt misschien via contact vreemde waardes door en houd daarom de auto in

Geplaatst: ma jun 14, 2010 7:43 am
door tomcat.t16
Ik weet niet of de olietemperatuursensor een bepaalde waarde doorgeeft of alleen maar "open en dicht" gaat.
Je zou de sensor in een pannetje kokend water kunnen leggen en de weerstand meten, daarna weerstand meten in koude toestand.
Dan weet je iig hoe de sensor werkt.

Geplaatst: ma jun 14, 2010 8:23 am
door bam
Dat inhouden doet hij dat ook met de doorverbonden olie temp. schakelaar en de airco uitgeschakeld?