Pagina 1 van 3

Vreemd startprobleem 1.8 CVT

Geplaatst: ma mei 31, 2010 11:27 am
door OmeHenk
Hoi allemaal,

Help!

Ik heb een vreemd startprobleem, dat zich alleen in de lente-/zomer- periode voordoet. De garage kan niks vinden en heeft het opgegeven. Inmiddels zijn de bougiekabels en elektronische bobines al vernieuwd, zonder verbetering.

Als de motor koud is (dus een paar uur niet gelopen heeft) slaat 'ie de eerste keer starten niet aan. Gas bijgeven helpt niet, want dan loopt de motor wel even, maar slaat vervolgens alsnog af.

Start je vervolgens nog een keer, dan loopt 'ie direct.

Rara...

Gedurende de wintermaanden dit probleem eigenlijk niet gehad. Nu weer bijna keer (soms ook niet, maar meestal wel). Bij een warme motor komt het niet voor en slaat 'ie meteen aan.

Ander euvel: met een km of 50/60 klinkt het alsof de motor te laag in de toeren gaat. Zwaar gebrom en totaal geen trekkracht meer als je het pedaal heeeel iets indrukt. Zeker als je wat meer dingen ingeschakelt hebt (ventilatie op hoogste stand of airco of achterruit verwarming) is het probleem nog extremer. Pas als je wat meer toeren (2000 of meer), krijg je het gevoel dat de motor weer normaal loopt.

Twee vreemde problemen, die wellicht iets met elkaar te maken hebben.
Tweede probleem wellicht een combinatie met de CVT bak? Eerste probleem staat daar los van lijkt me, aangezien je in de "neutraal" of "p-stand" start.


Vloeistoffen blijven allemaal op niveau, geen noemenswaardige lekkage oid.
Motor is een 1.8 met CVT bak en "slechts" 92.000 km.


Alvast bedankt voor de reacties.

Geplaatst: ma mei 31, 2010 12:10 pm
door bam
Ik denk aan je brandstofpomp in de tank
Als je hem wilt starten laat je contact eerst 5 sec aanstaan voordat je doordraait. Dan kan de pomp eerst druk opbouwen.

Geplaatst: ma mei 31, 2010 12:16 pm
door OmeHenk
Ik denk aan je brandstofpomp in de tank
Als je hem wilt starten laat je contact eerst 5 sec aanstaan voordat je doordraait. Dan kan de pomp eerst druk opbouwen.
Dank voor de reactie. Echter, dit doe ik meestal ook, sleutel omdraaien en wachten tot pomp gelopen heeft. Lost echter niks op... :roll:

Geplaatst: ma mei 31, 2010 6:30 pm
door Grade
wanneer is je brandstoffilter het laatst vervangen? en heb je al eens geprobeerd om het gaspedaal voor het starten een keer in te trappen?

Geplaatst: ma mei 31, 2010 10:25 pm
door p@p@zs
Dat klinkt een klein beetje als het probleem wat ik ook (meestal) heb met starten.
De monteur bij de garage opperde wel iets over het brandstof filter, zal dat eens even nakijken ;)

Geplaatst: di jun 01, 2010 1:02 pm
door OmeHenk
Gelukkig, ben dus niet de enige met dit vage probleem 8)

Brandstoffilter is een klein 40.000km vervangen. Vorig jaar zomer had ik de problemen ook al en toen was het filter nog 20.000km jong. Denk dus niet dat het hier aan ligt, dan zou het startprobleem er toch altijd moeten zijn? Ook met warme motor?

Pedaal keer intrappen voor starten heeft geen invloed. Vanochtend weer starten en na wat gehobbel ging 'ie met een *pof* weer uit. Daarna korte start en redelijk soepel lopen.

Ben benieuwd naar meer reacties.

Geplaatst: di jun 01, 2010 3:02 pm
door bam
Als eens geprobeerd om een flesje motor/injector reiniger an je brandstof toe te voegen?

Geplaatst: di jun 01, 2010 3:33 pm
door Ian416
Vervang je rotor en verdelerkap eens. Kan maar zo zijn dat de verdelerkap niet helemaal lucht/water dicht is. Ik had dit probleem ook namelijk, en nieuwe rotor en verdelerkap verhielpen het probleem.

Geplaatst: di jun 01, 2010 4:00 pm
door tomcat.t16
Grade schreef:wanneer is je brandstoffilter het laatst vervangen? en heb je al eens geprobeerd om het gaspedaal voor het starten een keer in te trappen?
bam schreef:Als eens geprobeerd om een flesje motor/injector reiniger an je brandstof toe te voegen?
Jullie waren me voor, maar na het lezen van het probleem dacht ik ook hieraan.

Geplaatst: di jun 01, 2010 6:48 pm
door Grade
Je brandstoffilter kan al na 500km verstopt zitten, als de vorige eigenaar altijd ging tanken bij de helft en jij rijdt hem in het rood heeft zich veel afval opgehoopt in je brandstoftank wat gemakkelijk je filter kan verstoppen.

Geplaatst: wo jun 02, 2010 10:00 am
door OmeHenk
Thanks again voor de vele reacties! :)

Zo'n benzine-toevoeging heb ik inderdaad al een keer geprobeerd, maar zonder merkbaar succes. Heb nog een flesje staan, maar wacht er nog even mee. Benzinefilter vervangen is dus eerste (goedkope) optie.
Zal dat als eerste proberen en weet dus over een paar dagen meer ;)

Geplaatst: wo jun 02, 2010 6:27 pm
door Grade
Lijkt me wel slim ja en gelijk je brandstofleidingen even laten doorspoelen

Geplaatst: wo jun 02, 2010 6:32 pm
door OmeHenk
Toch vind ik het wel vreemd dat het starten met een warme motor totaal geen probleem is... dan zou het dan toch ook met horten en stoten moeten gaan...

Het "zware" lopen bij 50km/60km uur (met +/-1800 toeren) blijft ongeacht warme of koude motor. Bij hoger toerental (dus bijv. sportstand) of juist lager toerental geen problemen.

Geplaatst: wo jun 02, 2010 8:18 pm
door p@p@zs
Doet de mijne dus ook, als ie op tempratuur is geen probleem maar als ie koud is bijna altijd wat gas bijgeven met starten en dan draait ie normaal :dry:

Geplaatst: wo jun 09, 2010 11:13 pm
door Grade
Filter al vervangen ome henk?

Geplaatst: do jun 10, 2010 8:41 am
door OmeHenk
Hoi!

Het bleef een tijdje stil inderdaad ;)

Filter nog niet vervangen! Moet nog besteld worden.
Zodra ik het vervangen heb, geef ik weer een gil!
Ik vrees dat het niets oplost (warme start = no problem).
Maar ik laat 't weten! :)