Vreemd startprobleem 1.8 CVT

414 416 418 420 45
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Met een warme start heb je minder brandstof nodig dan een koude start vandaar dat dat wel wil lukken.
Mogelijk dat injectors wel nevelen als ze warm zijn en een straal geven als ze koud zijn etc etc
Alles is nog mogelijk maar begin bij het goedkoopste en gemakkelijke.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Bericht door p@p@zs »

Hier gaat alweer een paar dagen goed 8)

Nieuwe accu, nieuw brandstof filter en nieuwe bougies lijkt te helpen hier ;)
OmeHenk
MG-R Fanatic
Berichten: 102
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 10:31 am
Woonplaats: Ergens in Twente :)

Bericht door OmeHenk »

Jeuh! :D

Ook hier gaat het sinds zaterdag goed. Geen startproblemen meer gehad op zondagochtend en vandaag ook in een keer aan!

Benzinefilter was vervuild, dus vernieuwd. Ook luchtfilter maar direct aangepakt en bougies schoongemaakt. Ook was de inlaatpakking iets lek (garage had 'm al twee keer vervangen, maar blijkbaar niet goed en de bouten niet op gelijke kracht vastgedraait :? ) en die dus ook vernieuwd. Nu geen enkel vuiltje meer aan de lucht.

Wel blijft het "zware lopen" rond de 1800 toeren, maar dit kan een computermanagementfoutje-/storing zijn oid. Dat doet 'ie al zolang ik 'm heb.

Eens zien hoe mijn Rovertje zich de komende dagen gedraagt!

Thanks voor de tips anyway :lol: 8)
Laatst gewijzigd door OmeHenk op ma jun 14, 2010 3:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Grade
MG-R Addict
Berichten: 436
Lid geworden op: za jul 04, 2009 5:33 am
Woonplaats:
Locatie: Heerenveen

Bericht door Grade »

:thumb: mooiso
''it's a rover, the engine won't turn over''

Rich hall
OmeHenk
MG-R Fanatic
Berichten: 102
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 10:31 am
Woonplaats: Ergens in Twente :)

Bericht door OmeHenk »

Zo... Daar zijn we weer :?

Eergisteren al wat moeizaam, gisteren pas de tweede keer en ook vandaag pas na de tweede keer starten een draaiende motor.

Wat een raar, vaag probleem.

Nogmaals de probleemstelling:
- Probleem doet zich alleen voor in de zomermaanden
- Probleem is: Na tijd stilstaan (bijv. na de nacht) slaat de motor de eerste keer starten (lang doorstarten helpt ook niks) met geen mogelijkheid aan. Tweede keer starten, direct daarna, geen centje pijn en motor loopt (wel enigszins hobbelig de eerste paar seconden).
- Geen olie- of koelvloeistoflekkages

Ik heb het inmiddels opgegeven. Dan maar zo laten, ook al is het naar mijn mening niet normaal (vrees dat ik op een dag ergens sta, je zult zien ergens buitenaf, en m'n kar helemaal niet meer aankrijg haha)

Iemand nog tips? :roll: :| :idea:
Inmiddels vernieuwd zonder al te veel merkbare verbetering:
- Bobines
- Bougies
- Bougiekabels
- Accu
- Luchtfilter
- Benzinefilter
- Inlaatpakking
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Bericht door p@p@zs »

Geen vettigheid in het bougie 'gat' zoals bij mij toen?
Had 2 bougies onder de olie zitten, kapot ringrubberdingetje ofzo :roll:
Dat dus :lol:
Gebruikersavatar
Chrisjuh
MG-R Addict
Berichten: 219
Lid geworden op: do feb 11, 2010 5:00 pm
Woonplaats:
Locatie: Maarssen

Bericht door Chrisjuh »

Misschien het batterijtje van je afstandsbediening?.. aangezien doorstarten niet werkt, maar opnieuw starten wel..
Had laatst ook dat ie bijna niet wilde starten.. en dan ineens met 1 tikje lopen.. batterijtje vervangen en klaar.. (maar dat gaat dan natuurlijk alleen over het starten..)
OmeHenk
MG-R Fanatic
Berichten: 102
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 10:31 am
Woonplaats: Ergens in Twente :)

Bericht door OmeHenk »

Nee, geen vettigheid o.i.d. aan de bougies of in 't gat...
En nieuwe batterij/reserve afstandsbediening helpt ook niet...

:roll: :|
-----------------------------------------------
2001 - 2005 : Rover 214 GSI - RIP
2005 - 2008 : Rover 420 SLI - RIP 2015
2008 - heden : Rover 45 Club 1.8 CVT
2016 - heden : Rover 45 Club 1.8 Manueel
2019 - heden: Rover 75 Executive 4.6 Automaat
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Controleer je vacuümslangen.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
OmeHenk
MG-R Fanatic
Berichten: 102
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 10:31 am
Woonplaats: Ergens in Twente :)

Bericht door OmeHenk »

Vacuumslangen zijn tiptop in orde.
In Waalwijk wist de jongen van Paul's Parts me te melden dat het wel eens een massa-probleem kon zijn. Dus dit weekend de massakabels maar eens langslopen...
-----------------------------------------------
2001 - 2005 : Rover 214 GSI - RIP
2005 - 2008 : Rover 420 SLI - RIP 2015
2008 - heden : Rover 45 Club 1.8 CVT
2016 - heden : Rover 45 Club 1.8 Manueel
2019 - heden: Rover 75 Executive 4.6 Automaat
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Als je startmotor snel genoeg ronddraait, je hebt een vonk, brandstof, compressie en zuurstof moet je blok toch wel gaan draaien dacht ik zo.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
OmeHenk
MG-R Fanatic
Berichten: 102
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 10:31 am
Woonplaats: Ergens in Twente :)

Bericht door OmeHenk »

Het schijnt dat bij een eerste - niet werkende - start de benzinepomp niet wordt vrijgegeven doordat er een slechte of geheel ontbrekende massa is.

Ik vind het ook allemaal erg vaag....


:roll:
-----------------------------------------------
2001 - 2005 : Rover 214 GSI - RIP
2005 - 2008 : Rover 420 SLI - RIP 2015
2008 - heden : Rover 45 Club 1.8 CVT
2016 - heden : Rover 45 Club 1.8 Manueel
2019 - heden: Rover 75 Executive 4.6 Automaat
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Als de massa in jouw zekeringenkast onder de motorkap goed is en de kabel is niet kapot is de massa bij jouw brandstofpomp ook goed.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
Silly CVT
MG-R Freak
Berichten: 2551
Lid geworden op: ma nov 25, 2002 10:35 am
Woonplaats:
Locatie: Spaarndam!!!
Contacteer:

Bericht door Silly CVT »

Ome Henk, nu ben ik benieuwd of het probleem opgelost is eigenlijk...? :think:

Ik heb mijn oog op een idem auto laten vallen en verkoper meld wat jij ook tiept. Is het probleem verholpen? Wat was het probleem? Ik ga vandaag of morgen even kijken bij de 25 dus kom ik graag goed beslagen ten ijs, hopende op een goede koop. :mrgreen:

@ Marvon: Ja, die jij mij stuurde... ;)
Officieel bericht:
Afbeelding
Klik de groene balk.:mrgreen:
OmeHenk
MG-R Fanatic
Berichten: 102
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 10:31 am
Woonplaats: Ergens in Twente :)

Bericht door OmeHenk »

Beste SillyTC,

Het probleem is bij mij nog steeds niet opgelost...

Inmiddels beginnen de temperaturen weer te dalen en begint het starten ook weer te verbeteren. Meestal slaat 'ie nu de eerste keer wel aan (nog niet helemaal soepel, maar wel beter dan zomers). Zoals verwacht dus. In de winter heb ik 't probleem niet, in de zomer wel.

Ik wil binnenkort nog langs de CVT-bakken-boer om de bak te laten reviseren. Waarschijnlijk loopt 'ie te zwaar, ook in de neutraal, waardoor de motor slecht start. Ander euvel kan zijn het filter in de brandstoftank.

Andere opties zijn volgens mij niet meer...

Succes met je mogelijke aankoop!!

Groet!
-----------------------------------------------
2001 - 2005 : Rover 214 GSI - RIP
2005 - 2008 : Rover 420 SLI - RIP 2015
2008 - heden : Rover 45 Club 1.8 CVT
2016 - heden : Rover 45 Club 1.8 Manueel
2019 - heden: Rover 75 Executive 4.6 Automaat
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Heeft de motor wel voldoende compressie?
Met warme motor is de compressie hoger en in de winter met koude lucht komt er meer lucht in de cilinders wat ook zorgt voor een betere compressie.
Wat dat betreft zou het je startproblemen wel verklaren.
Plaats reactie