Chiptuning Rover 75 2.0 v6

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
kerkhoff.gjwm
MG-R Regular
Berichten: 80
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 1:07 pm
Woonplaats:

Chiptuning Rover 75 2.0 v6

Bericht door kerkhoff.gjwm »

Op verschillende plaatsen in dit forum lees ik enthousiaste verhalen over het chiptunen van een Rover 75 met dieselmotor. Over chiptunen van benzinemotorverseis vind ik hier echter niets. Nu ben ik tegengekomen dat je voor 400 euro ook je benzineRover kan chiptunen. Voor mijn Rover met een 2.0 v6 betekent dit een stijging van het vermogen van 150 naar 165 pk en koppel van 185 nm naar 205 nm. Bij een Belgische chiptuner zag ik zelfs 167 pk en 222 nm. Graag lees ik jullie ervaringen met het chiptunen van de benzinevarianten, in het bijzonder de 2.0 v6-variant.
Gebruikersavatar
Steven Rover
MG-R Freak
Berichten: 966
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 3:51 pm
Woonplaats:
Locatie: Gelderland

Bericht door Steven Rover »

Wij hebben voor onze 2.0 V6 destijds ook geinformeerd naar de mogelijkheden.

6 pk extra zou het resultaat zijn, niet merkbaar. :|

Ik zou de 400 euro lekker in de zak houden ;) Maar ken verder niemand die het daadwerkelijk heeft gedaan.
Rover 214SI
Rover 220 Coupe Turbo
MG ZS 1.8 TURBO!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

als je echt resultaat wilt hebben van chippe, heb je tog echt een turbo nodig.
bij een non turbo krijg je wel iets meer pk en koppel, maar lang niet zo veel als bij een turbo.
Daarom is het bij een diesel turbo wel nuttig om te doen. die krijgen er meer pk van, een shit load aan koppel bij.

als je dan tog wil gaan tune, denk dan eerst eens aan bijvoorbeeld een ander. filter hier me berijk je vaak een soort gelijk efeckt als bij een chip.
tusse de 2 en 5pk winst en wat extra koppel.
Een andere pijp(dus 1 die wat dikker is en minder weerstand heeft) doet ook nog wonderen. maar dat is eigen smaak natuurlijk, want met een open pijp heb je wel gelijk die v6 roffel 8)
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
kerkhoff.gjwm
MG-R Regular
Berichten: 80
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 1:07 pm
Woonplaats:

Bericht door kerkhoff.gjwm »

Een bedrijf in Lichtenvoorde beloofde mij bij chiptuning een vermogenstoename van 18 pk en een koppeltoename van 29 Nm voor een prijs van 225 euro (zonder vermogensgrafieken) hetgeen voor mij reden was de auto daar naar toe te brengen. De boordcomputer gaf echter de melding dat deze beveiligd was zodat het niet mogelijk was voor hen in de computer te komen. Dus nog steeds 150 pk ipv de beloofde 168. Heeft iemand van jullie ook ervaringen met beveiligde boordcomputers?
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

En waar baseerd dat bedrijf het dan op?

Hebben ze tig Rover 75's gechipt, die een andere computers hadden dan jij?
Of hebben ze het nog nooit gedaan, zijn de waardes uit de grote duim gezogen, en vervolgens schrikken ze dat het geen VW product is, en kan het opeens niet?

Eerlijk gezegt ken ik de ECU's van de 75 niet, maar de ECU's van de andere rover-mg autos van die leeftijd(MEMS3) kunnen het wel, en ook zoals je al gevonden had is het ook mogenlijk bij de 75 diesel(BMW ECU, en rover deed zelf ook aan chiptuning). Daarnaast is er wetgeving van kracht waarin eist dat je tot op een bepaald niveau de ECU in kan. Het lijkt me dus zeer sterk dat het echt totaal niet kan, maar wellicht heb je een specialist nodig.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

kerkhoff.gjwm schreef:Een bedrijf in Lichtenvoorde
Er word op marktplaats gewaarschuwd voor een tunings bedrijf in Lichtenvoorde.

Ik zou zeggen andere einddemper en ander luchtfilter geeft voor het gevoel een vermogenstoename door het geluid en waarschijnlijk is het nog waar ook maar hooguit 10 pk

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Bericht door p@p@zs »

Ik sluit me bij Bam aan |:)
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Ik laat de ZT-T gewoon weer bij m'n "kennisje" chippen (was terug gechipt voor APK een paar jaar terug; iets over rookgordijnen en te ver gaan; maar ik word echt helemaal gestoord van dat apparaat; zeker na twee keer ring-rijden) voor een kratje pils. Dat geouwehoer altijd over moeilijk-doenerij van chiptunings-bedrijven en rollenbanken (die het uiteindelijk duur maken en tijdrovend) en betrouwbaarheid.

Gewoon met je tengels van benzine-motoren afblijven, dat heeft geen zin tenzij je met je BMW naar Alpina of Hartge gaat en ze tegelijkertijd een luchtfiltertje en wat tweaken aan je gasklep positie (BMW's gaan vaak niet op 100% nauwkeurig, vaak gaan ze te ver open en dus weer dicht). Die paar pk's die je theoretisch wint ga jij geen stoplichtsprint op winnen.

Diesels daarentegen kan je gewoon veel beter opstoken door middel van chippen. De ZT ging van 131pk naar ruim 170pk en liet iedereen achter zich (mede omdat je bij schakelen een rookgordijn achterliet waar de beroepsterroristen nog een puntje aan kunnen zuigen). Sloten koppel en daarmee een heerlijke kilometer vreter. Van 0 naar 200 in de vijfde versnelling :D

Je moet gewoon iemand weten die verstand van zaken heeft en die je vertrouwd. :shock:
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
Grade
MG-R Addict
Berichten: 436
Lid geworden op: za jul 04, 2009 5:33 am
Woonplaats:
Locatie: Heerenveen

Bericht door Grade »

decatten? wat een woord....
''it's a rover, the engine won't turn over''

Rich hall
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Grade schreef:decatten? wat een woord....
Hummm, dunno. Klinkt wel een beetje louche! Maar 't idee is goed :mrgreen:
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
Grade
MG-R Addict
Berichten: 436
Lid geworden op: za jul 04, 2009 5:33 am
Woonplaats:
Locatie: Heerenveen

Bericht door Grade »

Even de optielijst doorgenomen van de 75 staat niets bij, bij de 25 en de 45 staat wel een chiptune upgrade pack 2.0 idt dieseltune van 101 naar 113pk....
''it's a rover, the engine won't turn over''

Rich hall
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Bericht door p@p@zs »

12 pk is ook niet de moeite :| Hoeveel Nm krijgt ie erbij dan?
Gebruikersavatar
Grade
MG-R Addict
Berichten: 436
Lid geworden op: za jul 04, 2009 5:33 am
Woonplaats:
Locatie: Heerenveen

Bericht door Grade »

weet ik zo niet staat er niet bij (370 euris)
''it's a rover, the engine won't turn over''

Rich hall
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Inderdaad wat Riksel zegt, benzinemotoren chiptunen is gewoon geld weggooien.

Ik heb zelf auto's getuned (alleen VAG en Franse wagens en alleen DIESEL). En ik kan er een lang verhaal van maken maar om het kort te houden zeg ik... doe het niet.

Voorbeeld...

Benzinewagens plusminus 3% vermogenswinst...
Dieselwagens maximaal rond de 30% mogelijk. (1.9 TDI van volkswagen iig)
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

Riksel schreef: Hummm, dunno. Klinkt wel een beetje louche! Maar 't idee is goed :mrgreen:
werkt inderdaad goed 8)
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Plaats reactie