Pagina 1 van 1

Distributieriem K 1800 vvc

Geplaatst: zo feb 28, 2010 10:55 pm
door Robbrm
heey

mijn Brm heeft over een paar duizend Km's een nieuwe DB riem nodig en ik ben zwaar aan het twijfelen of ik het zelf ga doen of laat doen.
heb wel een brug en gereedschap maar mij lijkt het nogal een vrij moeilijk karwei door de dubbele riem of valt dit mee? en heeft iemand mischien een how to of is het beste om het WP handboek te volgen.

groetjes Robbert!

Geplaatst: ma mar 01, 2010 1:41 pm
door JD
zou je 118gti ff moeten vragen ;)
die heeft aardig verstand van dat soort dingen ;)

Geplaatst: do mar 04, 2010 8:20 pm
door Frekkel
de riem op zich is niet moeilijker of van een 1.4. het kleine riempje is soms lastig om goed zicht op te hebben bij het terugplaatsen.
teken alles goed af en er kan weinig verkeerd gaan.

vergeet wel de waterpomp en riemspanner niet mee te vervangen.

Zaterdag leg ik een riem op een vvc. wie zich geroepen voelt mag altijd foto's komen trekken :mrgreen:

Geplaatst: do mar 04, 2010 8:23 pm
door Robbrm
ok, waterpomp is vorig jaar vervangen bij de reparatie.. dusja.. twijfel om die te vervangen maarja.. bij twijfel vervangen hoor ik vaak zeggen.
mooi klusje voor de zomer :D

Geplaatst: do mar 04, 2010 8:29 pm
door Frekkel
nieuwe riem is nieuwe spanning dus vervangen. tenzij je graag sleutelt en er geen probleem mee hebt dat binnen een paar maand de pomp kan gaan lekken en je de boel nog eens mag lossen.

Geplaatst: do mar 04, 2010 9:32 pm
door 118GTR
D-riem van een VVC is niet al te moeilijk, timing is wel belangrijk uiteraard.
Persoonlijk stel ik altijd vanaf de nulstand(dus de tekens gebruiken zoals die in de werkplaatshandleiding staan) maar aftekenen kan natuurlijk ook.

1 riem tegelijk om het makkelijk te houden.

Ik weet niet of je al eens d-riem vervangen hebt bij een k-serie, maar 1 van de lollig dingen is dat je de motorsteun moet verwijderen, en dus de motor moet ondersteunen met een krik of iets dergelijks.

Waterpomp is altijd een beetje gokken, als je het niet erg vind om te sleutelen, dan zou ik hem niet vervangen. Want de kans dat hij gaat lekken is niet zo heel groot ~10% kans gok ik.
Simpelweg gezegt als je bij 10 auto's de pompen niet vervangt, dan spaar je daar 400~500 euro mee uit aan pompen.
Voor die 400~500 euro moet je dan wel bij 1 van die auto's later toch de pomp vervangen.

Geplaatst: vr mar 05, 2010 7:50 pm
door Robbrm
daar heb ik wat aan 118GTR.
de pomp is vorig jaar vervangen bij vervanging van de koppakking.
het is stom dat ik toen niet betrokken werd bij de reparatie anders had ik de DB riem gelijk laten vervangen. maar dit was voor bovag garantie gebeurd.
maar ik neem aan dat als ik de stappen via het werkplaatshandboek volg dat het dan wel te doen moet zijn?

Geplaatst: za mar 06, 2010 7:27 pm
door Frekkel
mijn riemen en waterpomp zijn vervangen, uurtje of 3 werk