Na 3 jaar laat ie me voor het eerst staan...update 12-04
Geplaatst: zo feb 28, 2010 1:40 am
Vrijdagavond, ik vertrek met mn vriendin vanaf ons huis naar de winkel. Het eerste wat ik constateer is dat mijn dashboard verlichting (tellers en knoppen enzo) flauwer branden dan normaal. Ik zet vervolgens mijn vriendin af bij een winkel, rijd zelf naar de andere kant van het centrum om de auto te parkeren en de felheid van de koplampen te checken. Direct na het parkeren slaat me de auto af en krijg ik hem ook niet meer aan...
De problemen:
- Laatste tijd al wat moeizamer starten
- Lampen/knoppen branden minder fel op het laatst
- Lampen/knoppen gingen steeds flauwer branden
- Radio viel uit
- Auto sloeg af en wilde niet meer starten, bij het proberen te starten hoor je alleen een snelle tik/ratel
Mijn vraag is of iemand een idee heeft wat mijn probleem kan zijn.
Ik zelf denk dat het de dynamo is en dat de lampen/knoppen puur branden op de accu. Vermoed namelijk dat de accu de laatste tijd geen stroom meer heeft gehad en daardoor nu gewoon leeg getrokken is. Bij alleen een slechte accu zou de dynamo de spanning lijkt mij gewoon door moeten geven aan de lampen/knoppen. Kloppen mijn gedachten of kan het ook iets anders zijn?
Als het de dynamo is: Is deze makkelijk zelf te vervangen? Kan ik hiervoor gewoon een andere op de sloop halen? Of ben ik beter af met een nieuwe? Wat mag zoiets (ongeveer) kosten?
Al vast bedankt allemaal!
Update 01-03-2010
Vanavond geprobeerd de auto te starten. Nadat de hele buurt wakker was geworden door het alarm wat afging heb ik de sleutel omgedraaid en wat denk je...hij doet het nog niet
Het blijft bij het ratelgeluid wat ik eerder ook al hoorde, verder niet...
Bedenk me nu net dat ik de verlichting alleen niet geprobeerd heb...
Accu spanning was gewoon 12,1 volt, met draaiende motor heb ik dus niet kunnen proberen.
Kan het dan toch zijn wat DrD zei? Of kan het gewoon zo zijn dat ik een verrotte accu heb en een kapotte dynamo?
Ik baal hier flink van, heb de auto dagelijks nodig. Kan nu nog even de auto van mn pa lenen, maar die moet deze week zelf ook nog weg
Update 06-03-2010
Vandaag weer bezig geweest. Verdeelkap er af gehad, binnenin alles schoongemaakt, zag er nog goed uit. Contactpuntjes licht opgeschuurd zodat ik zeker wist dat ze weer mooi schoon waren. Vervolgens zat ik te kijken naar de kabel die van achter het blok naar de verdeelkap loopt. Deze losgemaakt en bleek ook gecorrodeerd. Ik zet een schuurpapiertje er op en hoor tik, kling, rol, bof... Valt het contactpunt van de kabel af...bleek totaal vergaan te zijn binnen in de kabel. Ik nieuwe kabel gehaald (€ 4,10), er opgezet, en wat denk je...hij doet het nog niet
Heb de hele ochtend dus weer vergooit voor een auto die het niet meer wil doen...
Waarschijnlijk gaat ie maandag/dinsdag naar iemand toe (anders naar de garage) om hem te laten maken. Kan ik er nog wel bij hebben nu met mn huisje...
Iemand nog een idee waar ik zelf eventueel nog naar kan kijken? Verdeelkap en rotor zagen er nog goed uit. Starten met (beetje) opgeladen accu doet ie niet en starten met startkabels ook niet...
Update 10-03-2010
HIJ DOET HET WEER!!!
Nieuwe accu en wat kabels bij gepoetst en hij loopt weer als een zonnetje!!!
Update 11-03-2010
Ok, nieuw probleem...
Reed vandaag naar mijn werk, gaat in eens mn accu lampje branden. Ik gelijk maar de radio en verwarming uitgedaan en toen het licht genoeg was ook mn lampen.
Op het werk direct even nagemeten: spanning, met draaiende motor, op de accu is 11,5 volt. Is dan toch (ook) mijn dynamo kapot? Gisteren had ik het nog nagemeten en was de spanning 13,8 volt met draaiende motor en 12,5 volt zonder.
Update 12-04-2010
Gisteren is mijn koppakking gesprongen. Pas na 2ton, heeft ie toch netjes gedaan. Het is alleen jammer dat ik op dit moment geen geld/tijd heb voor reparatie en geen geld/tijd om een andere auto te kopen.
Moet nog even kijken hoe ik het nu ga doen, maar k*t is het in ieder geval wel...
Waarschijnlijk gaat alles verkocht worden in onderdelen, projectjes die ik had liggen gaan niet meer door. Auto gaat de deur uit en er komt iets betrouwbaarders voor terug. De laatste tijd kreeg ik steeds meer last van rammeltjes en kraakjes en de uitlaat gaat ook niet lang meer mee.
De problemen:
- Laatste tijd al wat moeizamer starten
- Lampen/knoppen branden minder fel op het laatst
- Lampen/knoppen gingen steeds flauwer branden
- Radio viel uit
- Auto sloeg af en wilde niet meer starten, bij het proberen te starten hoor je alleen een snelle tik/ratel
Mijn vraag is of iemand een idee heeft wat mijn probleem kan zijn.
Ik zelf denk dat het de dynamo is en dat de lampen/knoppen puur branden op de accu. Vermoed namelijk dat de accu de laatste tijd geen stroom meer heeft gehad en daardoor nu gewoon leeg getrokken is. Bij alleen een slechte accu zou de dynamo de spanning lijkt mij gewoon door moeten geven aan de lampen/knoppen. Kloppen mijn gedachten of kan het ook iets anders zijn?
Als het de dynamo is: Is deze makkelijk zelf te vervangen? Kan ik hiervoor gewoon een andere op de sloop halen? Of ben ik beter af met een nieuwe? Wat mag zoiets (ongeveer) kosten?
Al vast bedankt allemaal!
Update 01-03-2010
Vanavond geprobeerd de auto te starten. Nadat de hele buurt wakker was geworden door het alarm wat afging heb ik de sleutel omgedraaid en wat denk je...hij doet het nog niet


Het blijft bij het ratelgeluid wat ik eerder ook al hoorde, verder niet...
Bedenk me nu net dat ik de verlichting alleen niet geprobeerd heb...
Accu spanning was gewoon 12,1 volt, met draaiende motor heb ik dus niet kunnen proberen.
Kan het dan toch zijn wat DrD zei? Of kan het gewoon zo zijn dat ik een verrotte accu heb en een kapotte dynamo?
Ik baal hier flink van, heb de auto dagelijks nodig. Kan nu nog even de auto van mn pa lenen, maar die moet deze week zelf ook nog weg

Update 06-03-2010
Vandaag weer bezig geweest. Verdeelkap er af gehad, binnenin alles schoongemaakt, zag er nog goed uit. Contactpuntjes licht opgeschuurd zodat ik zeker wist dat ze weer mooi schoon waren. Vervolgens zat ik te kijken naar de kabel die van achter het blok naar de verdeelkap loopt. Deze losgemaakt en bleek ook gecorrodeerd. Ik zet een schuurpapiertje er op en hoor tik, kling, rol, bof... Valt het contactpunt van de kabel af...bleek totaal vergaan te zijn binnen in de kabel. Ik nieuwe kabel gehaald (€ 4,10), er opgezet, en wat denk je...hij doet het nog niet

Heb de hele ochtend dus weer vergooit voor een auto die het niet meer wil doen...
Waarschijnlijk gaat ie maandag/dinsdag naar iemand toe (anders naar de garage) om hem te laten maken. Kan ik er nog wel bij hebben nu met mn huisje...
Iemand nog een idee waar ik zelf eventueel nog naar kan kijken? Verdeelkap en rotor zagen er nog goed uit. Starten met (beetje) opgeladen accu doet ie niet en starten met startkabels ook niet...
Update 10-03-2010
HIJ DOET HET WEER!!!
Nieuwe accu en wat kabels bij gepoetst en hij loopt weer als een zonnetje!!!
Update 11-03-2010
Ok, nieuw probleem...
Reed vandaag naar mijn werk, gaat in eens mn accu lampje branden. Ik gelijk maar de radio en verwarming uitgedaan en toen het licht genoeg was ook mn lampen.
Op het werk direct even nagemeten: spanning, met draaiende motor, op de accu is 11,5 volt. Is dan toch (ook) mijn dynamo kapot? Gisteren had ik het nog nagemeten en was de spanning 13,8 volt met draaiende motor en 12,5 volt zonder.
Update 12-04-2010
Gisteren is mijn koppakking gesprongen. Pas na 2ton, heeft ie toch netjes gedaan. Het is alleen jammer dat ik op dit moment geen geld/tijd heb voor reparatie en geen geld/tijd om een andere auto te kopen.
Moet nog even kijken hoe ik het nu ga doen, maar k*t is het in ieder geval wel...
Waarschijnlijk gaat alles verkocht worden in onderdelen, projectjes die ik had liggen gaan niet meer door. Auto gaat de deur uit en er komt iets betrouwbaarders voor terug. De laatste tijd kreeg ik steeds meer last van rammeltjes en kraakjes en de uitlaat gaat ook niet lang meer mee.