Pagina 1 van 1
cilinder upgrade in ZR blok??
Geplaatst: za okt 17, 2009 8:43 pm
door white_cobra
is het mogelijk om grotere cilinders te plaatsen in een 1.4 zr blok?
ik heb eens meegeholpen met een Seat blok waar dit wel werkte.
deze had een 1.6 onderblok en en hebben we 2.0 bovenblok op geplaatst.
iemand ervaring hiermee met een mg-r blok?
Geplaatst: za okt 17, 2009 8:49 pm
door Bart-K
Weet niet of dit te doen is, maar had je dan niet beter bij je blokwissel kunnen besluiten om er een 1.8VVC in te hangen???
Geplaatst: za okt 17, 2009 8:50 pm
door Rik

Ik heb geen idee waar je het over hebt, maar ik ga een gokje wagen. Ik denk dat je de compressieverhouding wilt veranderen door een andere kop erop te zetten?
Andere cilinders zal niet gaan. Uitboren en overmaat zuigers is wel een idee, maar de kosten daarvan zijn hoog genoeg om een 2.0 N/A of zelfs 2.0 Turbo conversie te doen.
Voordeel van de Seat is geweest dat alles een VAG-product is geweest, maar eh, ik kan me niet voorstellen dat een 2.0 kop op de 1.4 past en als het past verwacht ik geen voordelen.
Bij BMW gebeurt het ook regelmatig. Diesel krukas, 2-liter onderblok en een 2.5-liter kop. Resultaat: 2.3(? uit mijn hoofd), lange slag motor goed voor 170 pk en sloten koppel!
Maar eh, hoe dan ook: ik denk niet dat dit mogelijk is.
Re: cilinder upgrade in ZR blok??
Geplaatst: za okt 17, 2009 8:57 pm
door 118GTR
white_cobra schreef:is het mogelijk om grotere cilinders te plaatsen in een 1.4 zr blok?
deze had een 1.6 onderblok en en hebben we 2.0 bovenblok op geplaatst.
Bovenblok daar bedoel je de kop toch mee?
Nou je kan best de kop van een 1.8 op een 1.1 16v k-serie zetten, het blijft echter een 1.1.
Inhoud = slag * boring * aantal cylinders.
Slag wordt bepaald door de krukas
Boring door de zuigers
aantal cylinders = 100% vast.
Ook bij Seat.
Maar bv een 1.6 k-series wordt een 1.8 als je de krukas van een 1.8 in legt. Met meer werk kun je ook van een 1.4 een 1.6 maken (grotere zuigers/cylinderbussen).
Maar het is gewoon gemakkelijker/meestal goedkoper om er een compleet blok in te gooien.
Geplaatst: zo okt 18, 2009 10:20 pm
door arjen
Dit is wel mogelijk ja. Heb je grotere bussen nodig en een langere slag. De bussen zijn nieuw niet zo duur. Ongeveer 60 euro per stuk volgens mij, maar de zuigers en de krukas zijn wel heel duur. 1 originele zuiger zit op een dikke 200 euro
Is dus handiger om gewoon een anderblok te monteren of een gebruikte krukas enz. te zoeken. Voor degene die van een 1600 motor een 1800 wil maken, denk er wel om dat je de cilinderbussen vernieuwd! Je veranderd namelijk alleen de slag waardoor de stootrand in de cilinderbussen iets hoger komt te liggen met alle gevolgen van dien..