Pagina 1 van 1
MAJOR koelprobleem
Geplaatst: vr sep 11, 2009 8:45 pm
door tomcat.t16
Help!
Ik heb een probleem...
Mijn systeem blijft druk opbouwen...
Kachel wordt warm.
Pomp werkt.
Thermostaat werkt ook.
Radiateur is NIEUW!! 0KM gereden.
Verschillende expansievat doppen geprobeerd.
En het systeem is ontlucht, er komt steeds lucht bij.
Er zit geen koelvloeistof bij de olie.
Er zit geen olie bij de koelvloeistof.
Compressie is ook goed.
Als ik de auto 20 minuten stationair laat draaien geen probleem, zodra ik de dop erop doe begint er water uit het retourslangetje te stromen...
Zo komt het vat steeds voller!
Wanneer de vinnen moeten aanslaan springt de zekering kapot. Vinnen werken wel, heb het geprobeerd met de accu. Relais werkt ook.
Zou ik een voorschakelweerstand moeten gebruiken?
Ik weet het niet meer... dus hulp is welkom

Geplaatst: vr sep 11, 2009 9:22 pm
door Johnny_D
teveel kvs er in gegooit?
Geplaatst: vr sep 11, 2009 9:22 pm
door bam
Peter,
Klinkt als hetzelfde probleem dat ik had bij mijn 620di.
Dit was een koppakking probleem of een probleem met de 2e of 3e cilinderwand, ik had hem toen ingeruild dus weet niet wat het was
Maar je kan het testen door hem koud te starten en dan de dop van het expansievat eraf halen.
Als hij meteen druk opbouwt heb je een probleem want dan is er een verbinding tussen de verbrandingsruimte en het koelsysteem.
Geplaatst: vr sep 11, 2009 11:21 pm
door tomcat.t16
Hey Bam,
Deze motor heb ik uit een auto gehaald waar ik zelf nog mee heb gereden zonder problemen.
De auto waar hij nu in zit idem dito.
Als ik de motor koud start zonder dop is er helemaal niets aan de hand... totdat ik de dop erop draai.
Nog vreemder is... er zit een nieuwe koppakking in...
Compressie is perfect.
Er zit niet teveel koelvloeistof in... peil staat net onder max.
Geplaatst: za sep 12, 2009 10:23 am
door bam
Dat hij uit het bovenste slangetje spuugt (retourslang) is normaal.
Het vat doet eigenlijk niet mee in het circulatiesysteem het is een expansievat.
Maar het lijkt erop dat twee slangen omgedraaid zitten of dat iets tegenelkaar in perst.
Geplaatst: za sep 12, 2009 10:42 am
door tomcat.t16
Slangen net nagekeken en zitten goed...
Volgende probleem... als de vinnen aan moeten slaan springt de zekering uit van de vinnen.
Vinnen doen het beide.
Als ik de vinnen loskoppel is er niets aan de hand, staat er gewoon 12V op de voeding.
Zekering is 30A dus meer dan genoeg.
Geplaatst: za sep 12, 2009 12:33 pm
door JD
loopt je vin niet misschien zwaar
Geplaatst: za sep 12, 2009 12:59 pm
door white_cobra
zijn de kabels van de fan nog goed maakt deze nie ergens kortsluiting??
Geplaatst: za sep 12, 2009 3:07 pm
door Grade
ik zou zeggen loop alle leidingen nog eens goed na want het gaat duidelijk ergens mis... komt de koelvloei wel tot de radiateur? en loopt dit er ook goed doorheen?
Geplaatst: za sep 12, 2009 4:42 pm
door D-passion
is de slang na je radiateur ook warm??
en de slang achter je blok is die ook warm??
Geplaatst: za sep 12, 2009 6:17 pm
door tomcat.t16
Alle slangen zijn warm al dan niet heet.
Wijzer op dashboard blijft stabiel hangen.
Vinnen springen ondertussen aan (92 graden)
Radiateur is warm.
Kachel doet het ook.
Koelvinprobleem was, zodra ze allebei aanspringen knalt de zekering.
Een voor een dan niet. Maar aangezien ik geen vertragingsrelais heb heb ik ze maar in serie gezet...
Alles nog zo'n 20 x nagekeken en alles lijkt goed...
Mijn buizen van het systeem zijn een paar mm dikker dan de standaard en mijn radiateur is 50% dikker. Moet ik dan nog steeds de voorgeschreven 7 liter gebruiken of meer??
Geplaatst: za sep 12, 2009 6:40 pm
door Johnny_D
lijkt me dat er wat meer in moed.
Geplaatst: za sep 12, 2009 6:43 pm
door tomcat.t16
Juist ja, heb ik ook gedaan. Maar waar zou die druk vandaan komen? Slang van thermostaat naar radiateur wordt ook hard.
Geplaatst: za sep 12, 2009 7:27 pm
door bam
Er van uitgaand dat de koppakking goed is zie ik eigenlijk geen probleem.
Laat de dop er op zitten en ga gewoon rijden.
De circulatie in het systeem is misschien een beetje verstoord door de nieuwe radiateur.
Maar als hij alles binnen houdt en de temp is goed, gaan met die 200 paarden zou ik zeggen
Geplaatst: zo sep 13, 2009 9:58 pm
door Grade
vandaag met iemand gesproken met een zelfde probleem bleek achteraf de thermostaat of de thermostaat klep te zijn geweest, de klep ging niet open en zo liep het kvs vat vol.... het is maar een tip..