Kenmerken Lekke koppakking
-
- MG-R Regular
Kenmerken Lekke koppakking
Hey,
Ik kreeg een paar weken terug een heel slopende diagnose gestelt,
me 214 heeft heeeeeeel mischien een lekke koppakking.
Maar hij vertoont nog geen tekenen daarvan.
Nu vroeg ik me af, waar kun je nu allemaal aan merken dat je een lekke kop heb.
Ik weet zelf de volgende dingen:
Olie bij de koelvloeistof en vice versa.
Plots koelvloeistof kwijt.
En als je onder je oliepijlstok een aansteker houd en de olie knettert zit er koelvloeistof bij.
Maar zijn er nog meer simpele zelf testjes???
Want ik maak hier best wel druk om en baal er als een stekker van.
Ik kreeg een paar weken terug een heel slopende diagnose gestelt,
me 214 heeft heeeeeeel mischien een lekke koppakking.
Maar hij vertoont nog geen tekenen daarvan.
Nu vroeg ik me af, waar kun je nu allemaal aan merken dat je een lekke kop heb.
Ik weet zelf de volgende dingen:
Olie bij de koelvloeistof en vice versa.
Plots koelvloeistof kwijt.
En als je onder je oliepijlstok een aansteker houd en de olie knettert zit er koelvloeistof bij.
Maar zijn er nog meer simpele zelf testjes???
Want ik maak hier best wel druk om en baal er als een stekker van.
- Grade
- MG-R Addict
een garage die zegt dat het heel misschien een lekke koppakking is vind ik vreemd waar ben je geweest ? wat zijn de symptonen die ze hebben vastgesteld dan?
Tips: draai de oliedop er eens af en kijk in de binnenkant van de dop zit er ''mayonaise'' op of is hij schoon?
Kijk ook bij draaiende motor eens naar het koelwater tankje, komen er bellen uit? Dan is de koppakking hoogst waarschijnlijk lek.
Komt er extreem veel witte of blauwe rook uit de uitlaat? blauw is olie met water vaak en witte is meestal de koppakking.
Verder kun je vragen om een compressie test, dan weten ze het vrijwel zeker.
gebrek aan koelvloeistof kan ook aan een defecte waterpomp liggen!
laat maar even weten.
Tips: draai de oliedop er eens af en kijk in de binnenkant van de dop zit er ''mayonaise'' op of is hij schoon?
Kijk ook bij draaiende motor eens naar het koelwater tankje, komen er bellen uit? Dan is de koppakking hoogst waarschijnlijk lek.
Komt er extreem veel witte of blauwe rook uit de uitlaat? blauw is olie met water vaak en witte is meestal de koppakking.
Verder kun je vragen om een compressie test, dan weten ze het vrijwel zeker.
gebrek aan koelvloeistof kan ook aan een defecte waterpomp liggen!
laat maar even weten.
Laatst gewijzigd door Grade op di sep 01, 2009 10:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- MG-R Regular
Ben bij van Noord geweest.Grade schreef:.
De diagnose kwam doordat mijn fan aansloeg terwijl ik niet hard had gereden en het was niet zo warm.
Dus hij ging ff verder kijken en kwam er achter dat ik bijna geen koelvloeistof meer had. Koelvloeistof bij gevuld.
Schijnbaar hadden ze zo'n pilletje in de koelvloeistof gegooit om lek te stoppen, maar hij kon me niet met zekerheid vertellen of het aan me pakking zou liggen of dat het probleem al is opgelost omdat er een (vrij) nieuwe radiator op zit.
In me koelvloeistof drijven nog steeds stukjes van dat klote pilletje

heb hem al 3x schoon gemaakt. het bakje was zo schoon dat ie nieuw lijkt maar na een paar dagen rijden ziet ie weer helemaal zwart.
- Grade
- MG-R Addict
Dat zou best kunnen maar het komt gewoon ook vaak voor dat het de waterpomp is in deze gevallen.Joop van Schaik schreef:1)de fan slaat altijd aan na verloop van tijd dat is niet zo raar...
2)het eerste kan ook liggen aan de schoepen van de waterpomp
ad 1) vind ik wel raar want nu gebeurt dat niet meer!
ben wel benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn.
ad 2) dat zou best kunnen, maar na het bijvullen werkte alles weer normaal en goed.
- Grade
- MG-R Addict
Niet van noort maar de verkoper heeft dus een pilletje in het reservoir gegooid begrijp ik. Tja hij kan ook een verkeerde diagnose hebben gesteld natuurlijk.
Radiateur kan je vrij gemakkelijk zien normaal gesproken ( alsje er doorheen kan kijken is het mis;) )
Aangezien hij verder geen symptonen geeft van een lekke koppaking denk ik aan de waterpomp, weet je ook wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen is? dit is vaak ook de datum van de waterpomp.
Het aanslaan van de fan is normaal bij de 200 volgens mij.... mijn garage wacht er zelfs op geloof ik volgens mij slaat hij aan wanneer de motor op temperatuur is.
Radiateur kan je vrij gemakkelijk zien normaal gesproken ( alsje er doorheen kan kijken is het mis;) )
Aangezien hij verder geen symptonen geeft van een lekke koppaking denk ik aan de waterpomp, weet je ook wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen is? dit is vaak ook de datum van de waterpomp.
Het aanslaan van de fan is normaal bij de 200 volgens mij.... mijn garage wacht er zelfs op geloof ik volgens mij slaat hij aan wanneer de motor op temperatuur is.
- Johnny_D
- MG-R Freak
de fan van mijn 200 sloeg ook altijd vrij snel aan. terwijl het water tempratuur nog niet eens zo gek hoog was.
Let inderdaad op dinge als: koel vloeistof steets sneller op.
Dikke witte rook uit de uitlaat.
mayo onder de dop.
belle in je kvs tankje.
Als ze pas je radiateur vernieuwd hebben, kan het zo zijn dat hij niet goed is af gevult of ondlucht.
dan werkt de kaggel ook niet, en slaat de fan eerder aan(omdat er minder vloeistof is om me te koele).
Let inderdaad op dinge als: koel vloeistof steets sneller op.
Dikke witte rook uit de uitlaat.
mayo onder de dop.
belle in je kvs tankje.
Als ze pas je radiateur vernieuwd hebben, kan het zo zijn dat hij niet goed is af gevult of ondlucht.
dan werkt de kaggel ook niet, en slaat de fan eerder aan(omdat er minder vloeistof is om me te koele).
-
- MG-R Regular
Ja de vorige eigenaar heeft er zo'n pil in gegooid niet van Noort.Grade schreef:.
De DB-riem moet ik ff na kijken dat weet ik zo niet uit me hoofd.
En het aanslaan is niet echt het probleem, maar als hij al aanslaat
voordat de motor warm is is wel lastig natuurlijk.
Me kachel werkt prima is nix mis mee lekker warm zelfsJonhhny_D schreef:Als ze pas je radiateur vernieuwd hebben, kan het zo zijn dat hij niet goed is af gevult of ontlucht.
dan werkt de kaggel ook niet.

- Grade
- MG-R Addict
laat nog maar even weten wanneer de distributieriem is verwisseld.
Tevens kan het voorkomen dat nadat de radiateur is vervangen je een laag vloeistofpeil krijgt omdat de termostaat pas open gaat bij een bepaalde temperatuur. Het kan dus zo zijn dat ze daar niet op hebben gewacht maar gewoon tot max hebben bijgevuld nadat ze de radiateur hebben vervongen. Als je nu weer een paar 100 km kunt rijden zonder verschil in hoogte moet het haast wel meevallen.
Tevens kan het voorkomen dat nadat de radiateur is vervangen je een laag vloeistofpeil krijgt omdat de termostaat pas open gaat bij een bepaalde temperatuur. Het kan dus zo zijn dat ze daar niet op hebben gewacht maar gewoon tot max hebben bijgevuld nadat ze de radiateur hebben vervongen. Als je nu weer een paar 100 km kunt rijden zonder verschil in hoogte moet het haast wel meevallen.
-
- MG-R Regular
Heb net gekeken maar,
Ik heb geen mayonaise fabriek,
Me kvs bubbelt niet tijdens het draaien van de motor,
En de DB-riem kan ik helaas niet terug zien, er zit geen sticker op de DB-riem kap, en kan het ook nergens anders terug vinden in de (weinige) papieren die ik heb. Maar op me vorige keurings rapport de enigste die ik heb, die is nog van de vorige eigenaar daar staat het ook niet op.
De KM stand die daar op staat = 99000 ongeveer en hij staat nu op bijna 124000 dus ik vermoed dat de riem er al langer op zit dan 25000 km.
Ik heb geen mayonaise fabriek,
Me kvs bubbelt niet tijdens het draaien van de motor,
En de DB-riem kan ik helaas niet terug zien, er zit geen sticker op de DB-riem kap, en kan het ook nergens anders terug vinden in de (weinige) papieren die ik heb. Maar op me vorige keurings rapport de enigste die ik heb, die is nog van de vorige eigenaar daar staat het ook niet op.
De KM stand die daar op staat = 99000 ongeveer en hij staat nu op bijna 124000 dus ik vermoed dat de riem er al langer op zit dan 25000 km.