Pagina 1 van 1

Druk onder kleppendeksel

Geplaatst: wo aug 26, 2009 7:41 pm
door Tempex
Vanavond heb ik een probleem gevonden.
Ik moest een tikkie olie bijvullen en toen heb ik de motor gestart met de vuldop er nog af.
Ik heb wel eens gehoord dat je dan de kleppen beter kan horen of zoiets.
Maar... Er komt wel heel veel lucht uit dat gat!
Er wordt dus vrij veel druk opgebouwd onder mijn kleppendeksel.
Zo ver ik weet is dat niet goed.
Ik weet alleen niet wat dat kan zijn. Iemand ideeën of tips waar ik op kan letten?
Ik zit zelf te denken aan niet goed sluitende kleppen of zo?
Morgen eerst maar eens een compressie-test laten doen!

Geplaatst: wo aug 26, 2009 10:35 pm
door bam
Heeft niets met je kleppen te maken eerder met een slechte krukkastontluchting/motorontluchting.

Vraag me nu niet waar hij zit want ik heb geen benzine auto. het is een dikke slang die van je motor naar je luchtinlaat gaat.

Geplaatst: do aug 27, 2009 12:40 am
door 118GTR
Euh nee, het zijn 2 slangetjes beiden dun(1 richting kleppendeksel en van kleppendeksel) en beiden naar de inlaat 1 voor en 1 na de gasklep.
Veel te klein om de grote hoeveelheid lucht te verplaatsen wat hier waarschijnlijk het geval is.

In een ideale motor zou er geen lucht moeten stroken door dat gat, terwijl er 1 zuiger omhoog gaat, gaat een andere naar beneden met dezelfde snelheid. Meestal lekt er toch wel behoorlijk wat lucht langs de zuigerveren, en dat zie je als je de dop eraf draait.

Geplaatst: do aug 27, 2009 8:26 am
door Tempex
Hij heeft dit nooit gehad. Dat weet ik wel.
En zover ik weet zit er maar één dun slangetje vanaf mijn kleppendeksel naar :?: iets toe. In ieder geval geen twee.
Zuigerveren zijn niet de oorzaak denk ik. Dan lekt de druk naar beneden, het carter in, en niet naar mijn kleppendeksel. Of zie ik iets over het hoofd?

Niemand die een soortgelijk probleem heeft (gehad)?

Geplaatst: do aug 27, 2009 10:07 am
door 118GTR
Tempex schreef: Zuigerveren zijn niet de oorzaak denk ik. Dan lekt de druk naar beneden, het carter in, en niet naar mijn kleppendeksel. Of zie ik iets over het hoofd?
En jij denkt dat het carter luchtdicht is afgesloten van de kleppendeksel? Interresant, hoe moet de olie dan terug.

Geplaatst: do aug 27, 2009 10:59 am
door Mark16v
PCV Valve verstopt? Of idd zuigerveren, komt vaker voor bij Honda motoren.

Geplaatst: do aug 27, 2009 11:40 am
door Tempex
Kijk, dat soort dingen wist ik niet. Eigenlijk heel logisch dat er een verbinding is tussen de carter en het kleppenspul.
Het moet tenslotte toch gesmeert worden!
Ik ga straks maar even lang van Noort. Kijken wat ze ervan zeggen.
Als het nu echt heel duur wordt, dan misschien toch een andere auto.. :(
Maar dan wel weer een Rover! :inlove:

Geplaatst: do aug 27, 2009 12:32 pm
door Bart-K
@Tempex: ff wachten nog, Van Noort is nog een weekje met vakantie ;)

Geplaatst: do aug 27, 2009 12:51 pm
door 118GTR
olie gaat omhoog via de oliepomp onder druk naar boven. en daar wordt het gebruikt om van alles te smeren, en dat gebeurd op een vrij lompe manier, het wordt gewoon tussen de lagers gespoten en vervolgens komt het dus aan alle kanten langs dat lager naar buiten, en ligt gewoon in kop. zwaartekracht zorgt ervoor dat het weer beneden komt.

De onderkant van je kop lijkt dan ook wel op een wasbak met 10 afvoerputjes naar beneden.

Geplaatst: vr aug 28, 2009 4:22 pm
door Tempex
Bedankt voor de uitleg.
Eigenlijk heel logisch... Stom van me. (Ben dan ook geen monteur)
Ik heb intussen een andere Rover bekeken, en deze had exact hetzelfde.
Dus ik denk dat ik mezelf voor niets bang heb gemaakt.
Niets aan het handje! :D

Toch zou het wel eens fout kunnen gaan bij 354.000 km's!