Pagina 1 van 4

Turbo ombouw coupé

Geplaatst: zo jun 07, 2009 8:03 pm
door tomcat.t16
Ik ben van plan een turbo blok in mijn coupe te leggen. Moet de auto dan opnieuw gekeurd worden? Zijn er mensen die dit ook gedaan hebben? Ik lees iets over 40% vermogen blablabla. Maar hoe zit dat?

100KW-147KW is meer dan 40%. Wat te doen?


Gewoon doen dus.

Geplaatst: zo jun 07, 2009 8:27 pm
door Silly CVT
Gewoon doen. Kraait geen haan naar zolang jij geen brokken maakt. ;)

Die koeien zien het verschil toch niet... :mrgreen:

Geplaatst: zo jun 07, 2009 8:40 pm
door 118GTR
is 40% iets anders in pk of Kw dan? :roll:

Geplaatst: zo jun 07, 2009 8:56 pm
door Johnny_D
met turbo ga jevan 147pk naar 205pk. oficieel moet je hem laten herkeuren omdat er een turbo op komt, en dit op je papieren hoort te staan.
De kans dat ze het in de garage zien is inderdaad vrij klein , maar mocht een voorbijkomende agent het niet vertrouwen heb je een groot probleem.
Ook ben je niet verzekert.

+punt van het niet late herkeuen: het scheelt je geld en tijd.
-punte: Je bent niet verzekert.

Gewoon laten keure dus. als je een groot ongeluk krijgt, heb je een heel groot probleem. en kan de rest van je leve in de schult sanering.
Mijn mening: Alleen een idioot laat hem niet herkeuren

Geplaatst: zo jun 07, 2009 9:54 pm
door tomcat.t16
118GTR schreef:is 40% iets anders in pk of Kw dan? :roll:
Nee! 8)

@ Johnny, volkomen mee eens. Enig idee wat een herkeuring kost? Krijg ik dan ook een nieuwe plaat of niet? Ik heb er geen ervaring mee.



En heeft de turbo traction control?

Geplaatst: zo jun 07, 2009 10:00 pm
door MGF MPi
Hier vind je ook het nodige:

http://lmgtfy.com/?q=rdw+herkeuring

Geplaatst: zo jun 07, 2009 10:10 pm
door Johnny_D
Geen traction control volgens mij, en je houd je eige plaat. koste zou ik niet weten.

Geplaatst: zo jun 07, 2009 10:21 pm
door tomcat.t16
MGF MPi schreef:Hier vind je ook het nodige:

http://lmgtfy.com/?q=rdw+herkeuring
;)

Geplaatst: zo jun 07, 2009 11:07 pm
door Mark16v
geen traction control, wel lagere turbodruk in de 1e versnelling en een LSD.

Geplaatst: zo jun 07, 2009 11:44 pm
door 118GTR
Johnny_D schreef:met turbo ga jevan 147pk naar 205pk.
Nee was dat maar waar, want dat valt binnen de 40%.
Je gaat van 136pk naar 200pk(147Kw) en dat valt er net buiten.

Geplaatst: ma jun 08, 2009 12:25 am
door Bart-K
volgens mij moeten er hier dan nog een paar naar de rdw :fiew: :lol: :mrgreen:

Geplaatst: ma jun 08, 2009 2:41 am
door Mean Green
geen kleinigheid dat herkeuren :?
Peter en Jef schreef:
Er zijn nog wel meer sites maar die kan ik zo snel niet terug vinden.
Het beste kun je naar een RDW keuringstation in de buurt gaan. Die helpen je met alle vragen en zijn heel erg behulpzaam zowel monteur als receptioniste. Wij hebben er veel aan gehad vooral wat de monteur te vertellen had.

Wij hebben dus een d- kadett wat op kenteken 1.2 N was, +/- 50 PK. In deze d- kadett hebben we een 2.0 16V GSI 150 PK ingebouwd, duidelijk over de 40% vermogenstoename grens. Toen hebben we besloten om deze keuring toch maar de doen om verzekerd te blijven.

- Eerst krijg je een Technische keuring bij de lokale RDW keuringstation. De kosten zijn € 55 keuren en € 17,50 wegen van de auto.

Wij zijn naar onze lokale RDW keuringstation geweest. We hadden een afspraak gemaakt konden eigenlijk direct de volgende dag terecht (je kunt ook zonder afspraak voor de middag proberen). Bij ons ging het als volgt. We melden ons aan en moesten eerst het geld voor het keuren en wegen betalen. De monteur kwam aanlopen en zei: “zo wat een strak kadettje” Rij hem maar naar binnen. Als eerst de motorkap open, hij zei: “dat hebben jullie netjes gemaakt”. Hij keek even naar de motor. Oké, even wegen, auto gewogen en weer naar binnen. Nog een keer de motorkap open, kwam er een collega aan die ook even onder de auto en motorkap keek en die vond het ook goed. Ze waren er eigelijk vrij snel klaar. Oja laten we maar even een co meting doen, wat ook aan de eisen voldeed. Uit belangstelling hebben ze samen nog even in de auto gekeken (wat voor deze keuring niks uitmaakt). Maar het moet er natuurlijk allemaal we degelijk uitzien. Ze waren allebei zeer tevreden over de auto. Papieren klaar gemaakt en hij was goed gekeurd voor de volgende test in Lelystad.
Ik denk niet dat het altijd zo makkelijk gaat ze hebben eigenlijk 2 A4-tjes met punten die ze naar kunnen en (moeten?? ) kijken. Als je maar zorgt dat alles wat je hebt aangepast er netjes en goed uitziet, helpt natuurlijk altijd, dat blijkt maar weer..

-Test Centrum Lelystad (TCL)
Een geluidstest en weggedragtest. Kosten geluidtest € 348 en weggedragtest € 275. Afspraak gemaakt, een wachttijd van een maand!!
Ook daar moet je eerst betalen voordat ze met de auto beginnen. Auto naar binnen gereden en hier wordt de auto pas echt goed nagekeken hier worden van de inlaat en de uitlaat de nr’s genoteerd, en er worden zelfs tekeningen van beide gemaakt . (Alles) wordt nagekeken de banden de ophanging enz.
Wij hebben een K&N luchtfilter waar ze helemaal niet blij mee waren, ze zeiden direct al dat wordt niks je komt hier voor een geluidtest met een K&N filter!!! We konden zo snel geen luchtfilterhuis vinden die past dus we moesten wel. De auto is van 1981 toen mocht er natuurlijk meer dan nu. Maar mijn broer en ik begonnen hem wel een beetje te knijpen. Vervolgens wordt er in de auto de Remvertraging meter en toerentellen geplaatst. En de persoon begint met de testen.

De testen bij geluid bestaan uit:

3 keer wordt het geluid gemeten bij een stilstaand voertuig bij een bepaald toerental (bij ons 4425 toeren/min). De 2 keer met rijdend voertuig, 2 keer in de 2de versnelling (bij ons 3600toeren/min). Bij 50 km aan het begin van de testpunt en dan vol acceleren tot het eind van het testpunt. Hetzelfde 2 keer in de 3de versnelling (bij ons 2500 toeren/min). Het max aantal dB wat onze auto mocht hebben in 1981 was 80 dB.Waar ze nog 2 dB mogen afwijking voor de weersomstandigheden en 1 dB voor de bestuurder die ook iets afwijkt in toerental. Dus 83 dB was de max.

De testen bij weggedrag bestaan uit:

De remvertraging wordt gemeten op verschillende manieren. Daarna gaan ze een paar ronden over de kombaan met een aardige snelheid en ze trekken het stuur 90 graden naar links en rechts en kijken wat de auto doet, of deze uitbreekt of zwaar in onbalans raakt.. Ze slalommen nog wat en rijden nog een paar rondjes om een indruk van de auto te krijgen.

Naar een uur wachten en kijken hoe een ander in jou auto over de testbaan heen rijdt, kwam bij ons het goede nieuws. Aan de auto is niks mis hij is goed gekeurd, ik vond het eigenlijk wel heel leuk om in deze auto te rijden zeer goed in balans en zeer goede wegligging zei de tester. Wat voor ons natuurlijk een heel mooi compliment was… Mijn vraag na de testen was natuurlijk hoeveel dB onze auto had. Hij zei in de tweede versnelling had de auto 85 dB en in de derde versnelling 80 dB. Afgerond hadden we 83 dB wat ook de max was.


Als je alle testen hebt doorstaan moet je je kenteken deel 1, 2 en 3 inleveren bij je RDW keuringstation waar je de technische keuring hebt laten doen en je krijgt binnen 2 tot 3 werkdagen een aangepast kenteken thuis gestuurd.

Kosten:
Technische keuring - € 55
Auto wegen - € 17,50
Geluidstest - € 348
Weggedragtest - € 275

Samen € 695,50 exclusief 1,5 vrije dag en benzine heen en terug

Mijn oordeel over het hele keuren van de RDW.
Bij de RDW technische keuring als je alles netjes en degelijk heb gemaakt gaat het al snel goed. Maar daar in tegen in TCL in Lelystad gaat het echt om de cijfers van de dB’s en het weggedrag hier zijn ze veel strenger.

Wat ik ook heel vreemd vind, is dat je komt voor een motor ombouw maar zowel in TCL Lelystad als bij de RDW keuringstation wordt er geen blok nr. of herkomst van het blok gevraagd!!

Al met al ben ik heel blij dat alles goed is afgerond en kunnen we met een *SLOPEL* (verschrikkelijk lelijk merk die hier op het forum niet genoemd mag worden) D-Kadett 2.0 GSI legaal rond rijden op de ring en daar buiten.

Bedenk wel het is een heel gedoe, maar als je een keer een zwaar ongeval of iets dergelijks krijgt en ze komen er achter dat je veel meer vermogen / ander blok hebt dan op het kenteken dat dan 700 euro niet opweegt tegen de kosten na zo’n ongeval.

Peter en Jef

Geplaatst: ma jun 08, 2009 9:52 am
door Mark16v
gewoon turbodruk variabel maken :)

als je aangehouden wordt of wat dan ook op 0.5 bar en voor alle andere aangelegenheden 1.0 bar. :)

Geplaatst: ma jun 08, 2009 11:03 am
door tutuur
das de makkelijkste oplossing :lol:

ga ik bij m'n r5 ook doen, gewoon op std 0.6 als er iets mocht zijn of lang snelweg ga rijden en op 1.2 in de andere gevallen :lol:

Geplaatst: ma jun 08, 2009 5:48 pm
door Johnny_D
Mark16v schreef:gewoon turbodruk variabel maken :)

als je aangehouden wordt of wat dan ook op 0.5 bar en voor alle andere aangelegenheden 1.0 bar. :)
dan nog ben je de pineut, want een turbo staat altijd aangegeven op je papieren

Geplaatst: ma jun 08, 2009 5:53 pm
door tutuur
heb ik geen last van :lol: