Pagina 1 van 4

koppakking vervangen, motor wordt te heet

Geplaatst: za mei 02, 2009 6:35 pm
door speedfreax
tja, wat kan ik zeggen, geen uitwisseling van vloeistoffen, net nieuwe koppakking, misschien kapotte thermostaat??
of waterpomp?

hoe kan je dit zien/meten?

iemand andere ideeen?

Geplaatst: za mei 02, 2009 7:03 pm
door speedfreax
die richting dacht ik dus ook al op...,

er was idd sprake van een klein lekje bij de koppakking, dus die vervangen. Ik vermoed dat de thermostaat de boosdoener is.

weet het echter niet zeker

Geplaatst: za mei 02, 2009 9:37 pm
door Johnny_D
ja klopt, als hij het doet, moed hij open gaan staan

Geplaatst: zo mei 03, 2009 8:25 am
door speedfreax
zeker gezien de kachel koud blijft bij de TE warme motor, en de onderste radiatorslang ook, doet mij denken dat de thermostaat iig dood is.

Geplaatst: zo mei 03, 2009 11:07 am
door Johnny_D
of er onvoldoende koel vloeistof in zit ;)

Geplaatst: zo mei 03, 2009 11:19 am
door 118GTR
dat tweede inderdaad, er zit vast lucht in het systeem.

Kachel moet zoizo heet worden, zelfs met de thermostaat 100% dicht.

Geplaatst: ma mei 04, 2009 6:16 pm
door speedfreax
tja..., ga iig morgen even de thermostaat vervangen, ding kost een tientje...,


hoe het best te ontluchten??

zit nu enkel nog water in het systeem (tip van een bekende ;)), maar is nu praktisch schoon water. na de thermostaat gaat er koelvloeistof in.

p.s. het warmlopen gebeurd met +/- 5 min tops!!

Geplaatst: di mei 05, 2009 2:46 pm
door speedfreax
nieuwe thermostaat, ontlucht, en hij doet het weer!!!!

:)

btw, thanks JOUKE!!!

Geplaatst: di mei 05, 2009 3:43 pm
door 118GTR
Blij dat te horen, maar nogmaals je kachel wordt ook heet zelfs al zit de thermostaat volledig dicht. De kachel is namelijke een bypass om de thermostaat heen.

Je hebt het probleem dus eigenlijk opgelost met alleen ontluchten ;)

Maar niet getreurd thermostaten slijten op 1 of andere manier en gaan steeds bij andere temperaturen open. En nu is het dus weer exact.

Geplaatst: di mei 05, 2009 6:01 pm
door tutuur
miss moet ik dan ook maar is ontluchten, kachel word wel warm maar kan rustig naar a'dam rijden op vol open zonder dat het echt bloedheet word :P

Geplaatst: di mei 05, 2009 6:26 pm
door 118GTR
En dat is dan waarschijnlijk juist een kapotte thermostaat. :roll:

Geplaatst: di mei 05, 2009 9:02 pm
door tutuur
koelvloeistof temp blijft wel netjes rond het midden ten aller tijden ;)

Geplaatst: do mei 07, 2009 1:28 am
door speedfreax
ojeeeeee...., weer een te warme motor!!! kachel blijft koud, echt een geur van koelvloeistof onder de kap...,

ben ten einde raad!!!

Geplaatst: do mei 07, 2009 11:44 am
door 118GTR
Zit er niet een verstopping ergens? (blok en rad bv doorspoelen met een tuinslang)

Of je waterpomp, haal het thermostaathuis er weer uit, en voel met je vingers of alle bladen nog wel aan de pomp zitten, en of die bladen ook gaan draaien als iemand de krukas ronddraait.(dop 22 in de krukas poelie)
Je zou hem ook kunnen starten, maar dan moet je echt oppassen voor je vingers.

Geplaatst: do mei 07, 2009 12:01 pm
door speedfreax
starten doet hij niet meer..., en er wordt bij het proberen te starten gelijk druk opgebouwd in het expansievat...,

geur van uitlaatgas uit het expansievat.., lijkt mij wééér de koppakking.

zal ik het blok nog een keer openhalen?

Geplaatst: do mei 07, 2009 12:15 pm
door 118GTR
oooh dear...
Je kunt nog een compressietest doen, dan is het 100% zeker. Maar eigenlijk is het nu ook al wel duidelijk.

Heb je het zelf gedaan de laaste keer? Hoe waren de bussen en wat voor koppakking is er gebruikt?