Pagina 1 van 1

carter probleempje

Geplaatst: vr mei 01, 2009 11:24 am
door arthur623
Ben er een tijd geleden al achter gekomen dat de vorige eigenaar de aftapplug van mijn carter heeft dicht gelast/gekit. Nu kan ik dus mijn olie niet verversen. Ik vroeg me af of het een beetje te doen is om het hele carter los te halen, om zo de olie te kunnen verversen?

Ik ben recent namelijk weer voltijd gaan studeren voor mijn tweede studie en wil mijn auto echt met zo weinig mogelijk uitgaven op de weghouden, nogal krap bij kas enzo:)

Daarnaast heb ik nog een tweede vraagje. Uit engeland heb ik voor 15 euro een distributieset laten halen (8v 1.1 MPI). Hoeveel arbeidsuren kost dat ongeveer voor een ervaren rover monteur?

Geplaatst: vr mei 01, 2009 1:03 pm
door bam
Je kan de olie er ook uitzuigen via de pijlstok.

Pompje kan op de boormachine zijn te koop bij conrad.nl

Geplaatst: vr mei 01, 2009 1:15 pm
door arthur623
is een nieuw carter dan niet bijna net zo duur? ik wil geen cent uitgeven aan mijn auto, behalve op de veiligheidsaspecten!

ps, iemand ervaring met zon pompje?

Geplaatst: vr mei 01, 2009 1:24 pm
door 118GTR
Als je echt zo min mogenlijk wil uitgeven, dan zou ik idd het carter er onderuit halen, leeg gooien en weer plaatsen.

De stalen carters hebben een rubberen pakking die je meestal kan hergebruiken. Beetje schoonmaken, ontvetten en er weer tussen.

het wordt wel een beetje klooien met de uitlaat.

Met een d-riem denk ik dat een monteur zo'n 3 uurtjes zoet is, maar pin me daar niet op vast. Je zou het ook zelf kunnen doen als je een beetje vertrouwen heb in je eigen kunnen.

Geplaatst: vr mei 01, 2009 1:56 pm
door arthur623
oke. Dan ga ik wel proberen het carter los te halen.

En de db-riem laat ik wel over aan een professional. Heb wel vertrouwen in mijn eigen kunnen, maar niet op dat vlak:). En 3 zwart betaalde uurtjes moet lukken.

Geplaatst: vr mei 01, 2009 6:46 pm
door JD
mischien is't een idee om gelijk ff n gat in carter te boren, ff draad intappen en een nieuwe bout dr in te draaien. ( weet niet of het mogelijk is )
Scheelt je volgend jaar ook weer een stoeipartij met de carter

Geplaatst: zo mei 03, 2009 6:02 pm
door arthur623
ik denk dat een nieuw zelf gefabriceerd gaat best snel gaat lekken. Maar thnx voor de tip.

Geplaatst: zo mei 03, 2009 7:26 pm
door Johnny_D
niet als je het netjes tapt en gewoon een rubbere paking omheen lecht

Geplaatst: zo mei 03, 2009 7:43 pm
door 118GTR
Maar kun jij netjes tappen in metaal 2 mm dik?

Zoiets kan wel, maar dan moet je aan de binnenkant een moer lassen, of nog mooier een blokje metaal lassen.

Misschien ook wel een idee om een maatje kleiner te gaan en een gat (M6 ofzo) in de huidige bout te boren/tappen.

Ik ga misschien zelf ook nog eens een gaatje tappen in mijn aluminium carter zodat ik een olie-temp sensor kan plaatsen.

Geplaatst: zo mei 03, 2009 9:01 pm
door Johnny_D
2mm is inderdaat wel erg dun, maar moed te doen zijn.
enige probpleem is dat als je hem te strak aan draait, hij al dol is.

Geplaatst: zo mei 03, 2009 10:03 pm
door 118GTR
Met een carterbout is dat echt niet te doen johnny, die is van maatje M16x2.0 of iets in die richting, die gaat dus nog niet eens 1 keer rond in 2mm plaatstaal.

Geplaatst: zo mei 03, 2009 10:59 pm
door Johnny_D
klijner bloutje neme, duurt alleen wat langer voor hij leeg is ;)

Geplaatst: ma mei 04, 2009 5:26 am
door bam
Was een link naar conrad voor 29,95 voor een pomp

Geplaatst: ma mei 04, 2009 4:47 pm
door Johnny_D
@ bam: werkt niet die link, ik krijg dan namelijk dit te zien:

Invalid Session
You have tried to use a WWW session that has already been terminated. You should restart your session. If the problem persists you should close your World Wide Web browser and open it again.

tenzij het natuurlijk de bedoeling was ;)

wat je ook kan doen is een gaatje van m16 boren, en daar over een plaatje maken die je vast zet met bijvoorbeeld m6 boutjes.
daar doe je dan weer pakking tusse.