HELP! koelvloeistof probleem
Geplaatst: do apr 23, 2009 1:02 pm
Hulp nodig, MGZR 160 bj 2003 met probleem...
Een maand geleden kwam ik achter dat, wanneer ik gereden heb en ik de auto parkeer en afsluit, de'ventilator'of 'fan' onder de motorkap nog actief was.
De motor was uit, maar toch blies de fan een paar seconden na. Wat hij normaal niet doet in een koude periode, toch?.
Ik vond het verdacht en begon op alles te letten.
Zo kwam ik achter dat tijdens het rijden de verwarming geen warme lucht meer blies (of maar voor korte duur warmte blaast).
En zag ik dat het wijzertje van de koelvloeistoftemperatuur-meter oplopen, bijna wijzend naar het RODE streepje.
Ik heb de koelvloeistof bijgevuld, omdat reservoir leeg was en toch bleef het probleem zich voordoen.
Ik heb de auto laten repareren omdat volgens de monteur er een lekkage zou zijn van de koelvloeistof. Dit zou
aan de koppakking liggen, omdat hij elders geen lekkage kon vinden.
De verrichte reparatie:
- nieuwe koppaking
- afvlakken en afpersen van kop
- incl. een grote beurt (vervanging alle riemen en nieuwe bougies)
..dit zou toch ervoor moeten zorgen dat het probleem verholpen is?!
Twee weken na reparatie, nu dus, gebeurd het weer. Wat is het geval:
- fan blaast paar seconden door nadat ik de auto geparkeerd heb en de motor uit staat;
- tijdens het rijden loopt de koelvloeistoftemperatuur-meter snel op (nog geen 15 km afgelegd);
- koelvloeistof is voldoende aanwezig (tussen min. en max.), dus geen koelvloeistof-lekkage.
Ik heb begrepen dat de koelvloeistof snel té heet wordt en daarom de wijzer omhoog gaat. Hoe komt dat? Is dit normaal?
...kan iemand mij a.u.b. vertellen wat er aan de hand is?
BVD
Een maand geleden kwam ik achter dat, wanneer ik gereden heb en ik de auto parkeer en afsluit, de'ventilator'of 'fan' onder de motorkap nog actief was.
De motor was uit, maar toch blies de fan een paar seconden na. Wat hij normaal niet doet in een koude periode, toch?.
Ik vond het verdacht en begon op alles te letten.
Zo kwam ik achter dat tijdens het rijden de verwarming geen warme lucht meer blies (of maar voor korte duur warmte blaast).
En zag ik dat het wijzertje van de koelvloeistoftemperatuur-meter oplopen, bijna wijzend naar het RODE streepje.
Ik heb de koelvloeistof bijgevuld, omdat reservoir leeg was en toch bleef het probleem zich voordoen.
Ik heb de auto laten repareren omdat volgens de monteur er een lekkage zou zijn van de koelvloeistof. Dit zou
aan de koppakking liggen, omdat hij elders geen lekkage kon vinden.
De verrichte reparatie:
- nieuwe koppaking
- afvlakken en afpersen van kop
- incl. een grote beurt (vervanging alle riemen en nieuwe bougies)
..dit zou toch ervoor moeten zorgen dat het probleem verholpen is?!
Twee weken na reparatie, nu dus, gebeurd het weer. Wat is het geval:
- fan blaast paar seconden door nadat ik de auto geparkeerd heb en de motor uit staat;
- tijdens het rijden loopt de koelvloeistoftemperatuur-meter snel op (nog geen 15 km afgelegd);
- koelvloeistof is voldoende aanwezig (tussen min. en max.), dus geen koelvloeistof-lekkage.
Ik heb begrepen dat de koelvloeistof snel té heet wordt en daarom de wijzer omhoog gaat. Hoe komt dat? Is dit normaal?
...kan iemand mij a.u.b. vertellen wat er aan de hand is?
BVD