Pagina 1 van 1
Koelvloeistof
Geplaatst: wo mar 18, 2009 7:58 pm
door Roverforever
Beste,
bij mijn 600 zijn vandaag de stofkapjes van de cardanas vervangen. Echter heeft men in de garage de koelvloeistof op peil gezet (lees+0.1l),dit gebeurde echter met rode AOT vloeistof terwijl er voor de rest gele opzit.
Kan dit kwaad?
Geplaatst: wo mar 18, 2009 8:32 pm
door Roverforever
Niemand een mening?
Geplaatst: wo mar 18, 2009 10:09 pm
door bam
Kan geen kwaad, OAT schijnt corrosie preventief te zijn voor de rest is het gelijk.
Geplaatst: wo mar 18, 2009 10:59 pm
door Roverforever
bedankt
Geplaatst: do mar 19, 2009 12:12 am
door 118GTR
Euh ik zou dat controleren.
Het hele idee achter die kleuren is is dat je ze uit elkaar kan houden, omdat je ze NIET mag mengen.
Geplaatst: do mar 19, 2009 7:08 pm
door Roverforever
heb jij evt een idee (jij bent hier toch zowat het technische brein)?
Het betreft een benzine 620 met Honda motor. Er is een volledig systeem gele vloeistof op. Nu is er 1/10l OAT bijgedaan door een monteur waarvan ik wel weet Rover ervaring te hebben.
Geplaatst: vr mar 20, 2009 8:38 pm
door Roverforever
niemand anders nog een mening dan?
Geplaatst: za mar 21, 2009 5:55 pm
door cvdknoop
Volgens mij maakt het niks uit.
Ik heb er net ook bijgedaan en daar zat roze in.
De kleur is volgens mij ter voorkoming van corrossie. Verder is er ook nog blauwe en die kan tot -29 ofzo en de roze tot -38.
Verder weet ik er ook geen snars van, maar klinkt toch aardig voor iemand zonder technische kennis

Geplaatst: za mar 21, 2009 8:51 pm
door bam
Precies, kan dus geen kwaad!!
Ze hebben een beter mengsel erbij gemengd, dus loskomende roesdelen (hoe komen ze erbij) en alle andere enge dingen zal jou dus niet overkomen.
Geplaatst: za mar 21, 2009 8:55 pm
door 118GTR
Ik lees iets heel anders dan BAM blijkbaar.
Geplaatst: za mar 21, 2009 10:04 pm
door Roverforever
@118,wat is uw mening concreet dan voor dit type motor bij deze verhouding (1/10liter op het ganse systeem)OAT op gele hé?
Geplaatst: za mar 21, 2009 10:38 pm
door 118GTR
Navraag doen naar de gebruikte OAT, als dat een aftermarket versie is, dan is hij vaak compatible met de nodige andere varianten.
Bij twijfel, alles wisselen. Het maakt eigenlijk totaal niet uit wat je erin gooit, als het maar 1 kleur betreft.
Neerslag vormt zich namelijk pas na een tijd(een paar weken had ik begrepen)
Geplaatst: za mar 21, 2009 10:59 pm
door bam
Ik ga met je mee Jouke, maar het spul wat erin gegaan is is van betere kwaliteit dan wat erin zit dus slechter zal hij niet worden.
Zeker gezien het maar 100 cc is op 8000 cc nog geen 1.5 %.
Als je alles aftapt en er hoogwaardige OAT in giet zal er zeker meer dan 100 cc van het oude spul achterblijven.
Dus ik vind het spijkers op laag water zoeken.
Geplaatst: za mar 21, 2009 11:12 pm
door 118GTR
Als er oorspronkelijk groene koelvloeistof in zit, moet je er ook helemaal geen oat in gooien. Lekker bij Groen houden, juist vanwege het meng probleem.
als je hem echt leeg wil hebben, dan moet je 5x spoelen met water of iets in die richting.
En de kleur heeft NIETS te maken met kwaliteit, en ook kwaliteit zegt niets over wel of niet mengbaar zijn. Dus dat vind ik een nogal een drog-reden.
Nogmaals ze zijn alle twee goed, maar je kunt ze gewoon niet mengen, tenzij er uitdrukkelijk op de verpakking staat dat het wel kan. En kwaliteit heeft er niets mee te maken, het wel of niet mengbaar zijn is een feature dat er gewoon wel of niet opzit, sterker nog het zit vaker wel op de goedkope en niet op de dure koelvloeistoffen. En dat heeft dan weer alle te maken met de doelgroep.