Het veersysteem van een MGF uit 1997

Plaats reactie
Bert P

Het veersysteem van een MGF uit 1997

Bericht door Bert P »

Hallo MGF collega’s
Ik heb een vraag over de veren van mijn MGF uit 1997.
Ik heb ondertussen begrepen dat er een systeem onder zit met in elke veerpoot een met gas gevulde bol die met een vloeistof onder druk gehouden wordt. Nadat ik er achter kwam dat de auto wel erg laag stond is er bij een service beurt in april de auto weer op hoogte gesteld. Het is nu december ’08 en ik was alweer aan de beurt. Dit lijkt mij niet normaal. In de garage vertelde men mij dat die luchtbollen wel eens lek konden gaan maat allemaal te gelijk is wel vreemd. De auto staat niet scheef en er is ook geen vloeistof lekkage zichtbaar. Wie heeft er soort gelijke ervaringen mee? Wie kan mij vertellen hoelang zo’n systeem goed blijft en of het te reviseren is? Kortom alle info over dit onderwerp is welkom.
Gebruikersavatar
Bruno
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
Woonplaats:
Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
Contacteer:

Bericht door Bruno »

Simpel, het is nu kouder dan in April. Dit kan toch direkt een cm of 2 in hoogte schelen. Eens het warmer wordt zal je F dus terug hoger staan.
Staat hij nu echt te laag, toch maar een beetje hydragas bijpompen.
Afbeelding
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

2 cm vind ik toch wel erg veel hoor, weet je zeker dat dat klopt? Die van mij komt daar niet bij in de buurt.(iets andere veerbollen)

Maar als je auto verder goed rijd zou ik hem gewoon bij blijven vullen.

De bollen zijn trouwens als ze lek zijn, meestal intern lek. de bol bestaat uit 2 helften met een membraam ertussen. Als deze lek is dan de vloeistof bij het gas komen(bovenkant van de bol), het gas lost op in de vloeistof, het volume neemt af, en de auto komt naar beneden. Je kunt vloeistof bij blijven pompen, net zolang tot al het gas op is.
Je kunt dit merken aan de demping, die neemt drastisch toe als het gas vervangen wordt door vloeistof, m.a.w. je auto wordt keihard.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Bruno
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
Woonplaats:
Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
Contacteer:

Bericht door Bruno »

118GTR schreef:2 cm vind ik toch wel erg veel hoor, weet je zeker dat dat klopt? Die van mij komt daar niet bij in de buurt.(iets andere veerbollen)
Ongeveer, ik heb dit nu niet opgemeten, t'kan ook een dikke cm zijn.
Afbeelding
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
dmen

vering mgf

Bericht door dmen »

bij mij gaat ie wel scheef, aan een kant hangt hij echt bijna op de band. Ik heb hem pas op laten pompen toen hebben ze hem op maximale hoogte gezet.

Ik wil eigenlijk van dit hele systeem af omdat het van geen meter werkt zo vind ik. Zou het mogelijk zijn om alle dempers te vervangen door bv. koni's? zonder dat gassysteem te gebruiken? Ervaringen?

Of hebben meer mensen dit probleem en is het normaal dat je hem 2keer per jaar op moet pompen?
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Lekke veerbol, tenzij je een extern lek hebt(groene vloeistof op je oprit).

Waarschijnlijk blijft hij na nog een keer oppompen wel op hoogte, maar heb je eigenlijk geen demping meer.

Gewone vering kan er wel onder => MG TF, maar dan moeten er in iedergeval nieuwe subframes onder en waarschijnlijk ook laswerk.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
kasper

Re: vering mgf

Bericht door kasper »

dmen schreef:...
Ik wil eigenlijk van dit hele systeem af omdat het van geen meter werkt zo vind ik. Zou het mogelijk zijn om alle dempers te vervangen door bv. koni's? zonder dat gassysteem te gebruiken? Ervaringen?...
Tuurlijk gewoon een TF kopen......

Het zijn veren geen schokdempers! je kunt er best wel Koni's bij zetten al is dat bijzonder ongebruikelijk.

Het veersysteem van een F is in wezen onovertroffen en geeft een veel betere combinatie van comfort en wegligging. Daardoor merk je ook dat bij overstappen in een TF de vering onconfortabel hard overkomt.

Tweemaal per jaar oppompen is niet normaal, een van de bollen kan kapot zijn maar bij een langzame afname aan 1 kant zou ik ook eens kijken naar de aansluitingen van de leidingen.
Ivo

Bericht door Ivo »

Zojuist zelf even naar de garage geweest voor de vering. 3 cm opgepompt. Het is dus niet ongebruikelijk, moet er wel bijzeggen dat mijn wagen bij aanschaf al wat aan de lage kant stond.

Vering is nu zeker een stuk comfortabeler. Een groot verschil tov de laaghanger waar ik geen drempel mee over kwam.

Ik denk gewoon weer een puntje van de F om in de gaten te houden.

btw die van mij is ook bj '97.
Plaats reactie