Pagina 1 van 2

Een 414 met wat mankementjes

Geplaatst: di okt 28, 2008 4:51 pm
door Bero
Hallo allemaal, Mijn vader heeft afgelope vrijdag een Rover 414 SLI gekocht, met helaas wat mankementjes.
Het zijn 2 kleinigheidjes, en 1 mankement waar ik me wat zorgen over maak.
1. linker bestuurdersportier hendel aan de buitenkant is stuk (rechter pootje afgebroken)
2. Rechter bijrijdersdeur werkt het raam niet (ben er achter gekomen dat 1 van de 2 klemmen waar het raam in zit stuk ik, en dat als ze klemmen, te 'los' zijn.
3. In lage toeren, (tot 3.000 toeren in elke versnelling, en neutraal) hoor je een 'snerpend' geluid, net of er een snaar tegen een stuk plastic aanloopt. Ook als je bijvoorbeeld een dot gas geeft, stijgen de toeren eerst naar 4.000 en dan pas begint hij te accelereren, en zakken de toeren af.

bij punt 1: Wie weet hoe simpel/makkelijk of moeilijk het is om de handgreep te vervangen? en welke problemen kan ik tegen komen (dingen die losspringen e.d.?)
bij punt 2: de klemmetjes kan ik zo van de sloop halen, maar het lijkt dus dat de klemmetjes niet genoeg grip hebben om het raam op zijn plaats te duwen/ trekken.
bij punt 3: Wat kan het zijn? is het een snaar/riem die niet goed gespannen is? Is het de koppeling? Of erger nog de koppelingsplaat/platen?

Ik kan zelf een fiat panda (niets vergeleken met een Rover natuurlijk) In -en uitelkaar sleutelen, dus er is een basiskennis van monteren aanwezig

Graag jullie advies!

Met vriendelijke groet,
Bero

Geplaatst: di okt 28, 2008 5:00 pm
door Mista T
over dat probleem met het geluid en de toeren...

ik denk dat je koppeling versleten is...... waardoor deze op je vliegwiel aanloopt of zo.... dit verklaart ook de stijging van het toerental als je gas geeft en dat deze dan weer terugzakt...

volgens mij kan je de handgrepen zo vervangen, zonder dat er dingen uitspringen,.,

Geplaatst: di okt 28, 2008 5:22 pm
door Johnny_D
dat geluit kan inderdaat goed je koppeling zijn. ik heb het zelfde probleem met mijn 214.

hendeltje is volgens mij gewoon het hele ding er even uit piele en een ander trug zetten
het neemt even tijd in beslag maar is nou niet echt super moeilijk

kan je die klemme niet stelle dan? heb je er al een nieuwe klem opgezet en gekeken hoe het dan zit?

Geplaatst: di okt 28, 2008 6:00 pm
door Bero
bedankt voor jullie reactie!

Ik heb nog geen andere klemmen geprobeerd (precies de dopsleutel die ik nodig had op de sloop, lag thuis) maar maandag weer een dag!

vanavond ga ik even kijken naar het slot, ik denk dat ik het handvat van links achter over ga zetten dan, alleen nog een gaatje voor het slot er uit boren dan :)

Enig idee wat een nieuwe koppeling kost (het onderdeel dan?)

Bero

Geplaatst: di okt 28, 2008 6:59 pm
door 118GTR
1) dit is heel simpel te doen, haal het deurpaneel er maar af dan zie je het vanzelf

2) Geen idee wat voor klemmen je bedoelt, die links en rechts van de ruit(in de deur) die horen los, daar glijdt de ruit doorheen.

3) Moet wel de koppeling zijn, ik kan me niet voorstellen dat het iets anders is. Het is een vrij prijzig onderdeel, ze komen normaal gesproken als set drukgroep, koppelingsplaat en druklager. ~250 euro wordt er al snel gevraagt, maar je kunt ook best een 2de handsje erin zetten, of gaan shoppen in het buitenland. Mijn (verzwaarde) koppeling komt uit engeland voor de helft van dat bedrag.

Geplaatst: wo okt 29, 2008 11:53 am
door Bero
Oke word beetje shoppen dus ;)
hoeveel werk zou het zijn om zelf te doen? en hoelang zou een gemiddelde monteur er over doen?


Bero

Geplaatst: wo okt 29, 2008 1:18 pm
door Mark16v
ebay duitsland roeleert wat dit betreft:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0098964802

Geplaatst: wo okt 29, 2008 1:38 pm
door Bero
Alleen jammer dat mijn Duits zo belabberd is ;)
Is eentje van de sloop ook een optie? of wordt dat heel wat sloopwerk?

Geplaatst: wo okt 29, 2008 1:43 pm
door Mark16v
meeste duitse ebayers praten gewoon engels hoor.

en sorry maar een 2e hands koppelingsset zou ik niet aan beginnen, gewoon lekker nieuw nemen.

Geplaatst: wo okt 29, 2008 1:45 pm
door schoenie
Mark16v schreef:ebay duitsland roeleert wat dit betreft:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0098964802
Das echt een koopje.

btw zo veel duits hoef je niet te praten hoor, gewoon doorgeven welk type auto+motor je hebt en dan weten ze genoeg. ;)
Mijn mailtjes met die lui zijn nooit langer dan 3 regels.

Geplaatst: wo okt 29, 2008 1:59 pm
door Mark16v
toen ik nog bezig was met mijn D16 revisie heb ik echt alles van Ebay Dld. gehaald.

distributieset
waterpomp
complete pakkingset incl. koppakking
koppelingsset

alles echt voor spotprijzen, gewoon OEM kwaliteit.

Geplaatst: wo okt 29, 2008 2:07 pm
door Bero
Oke dank jullie :D
ik vraag me alleen nogsteeds af hoeveel werk het is om een koppeling te vervangen, en hoelang een ervaren monteur er mee bezig is

groeten,
Bero

Geplaatst: wo okt 29, 2008 2:32 pm
door schoenie
Bero schreef:Oke dank jullie :D
ik vraag me alleen nogsteeds af hoeveel werk het is om een koppeling te vervangen, en hoelang een ervaren monteur er mee bezig is

groeten,
Bero
Als je hem naar een garage brengt doen ze het wel in een uur of 4, ik heb het zelf een keer gedaan incl vervangen van de versnellingsbak en toen was ik 7 uur bezig, met aanwijzingen van een monteur. Een brug is wel erg handig.
Er zijn handige monteurs die een koppeling kunnen vervangen zonder dat de auto op de brug staat, maar ik weet niet of dat bij elke auto gaat en ik vermoed dat je dan erg lang bezig bent als je weinig ervaring hebt.

Geplaatst: wo okt 29, 2008 3:58 pm
door Bero
Als mijn vraagbaak binnen is, dan ga ik me even er in verdiepen..
Brug heb ik tot mijn beschikking, dus dat zit wel snor.
Zelf ben ik begonnen als 'pakeerplaats' monteur aan kleine fiatjes :mrgreen: die dingen haal en zit ik nu blindelings in elkaar. Mazda 323 lukt ook nog wel aardig, dus er is wel wat kennis en ervaring met sleutelen.

Ik dank jullie hartelijk en ik hou jullie op de hoogte!
denk dat over een week of 2 de Rover wel aan de beurt is, aangezien
ik nog even mijn autotjes APK gereed moet maken :)

Groeten,
Bero

Geplaatst: wo okt 29, 2008 4:02 pm
door Bart-K
mss een rare vraag, maar hoe zit het met de garantie??

jullie hebben deze Rover toch pas vorige week gekocht, of waren de mankementen al bekend bij de koop??

Geplaatst: wo okt 29, 2008 4:45 pm
door Bero
De mankementjes waren al bekend bij de aankoop,
en niet via een officiele dealer of garage gekocht, en dan heb je geen garantie ;)

maar zeg nu zelf, voor 700 euro laat je hem niet aan je neus voorbij gaan toch? :mrgreen: