Pagina 1 van 2

rovertje dood? (help)

Geplaatst: di okt 21, 2008 7:04 pm
door aldo
hey,

ik kwam vandaag uit mn werk, startte mn auto en hoorde een vreemd geluid onder de moterkap vandaan komen.
Ik reed naar huis, ongeveer 5 minuten rijden, thuis nog een beetje luisteren en onder de moterkap kijken. Kon niks zien, het klonk alleen wel slecht, beetje ratelend (grrrrrrrgrrrrr).

dus ik reed naar de kwikfit (dichtsbijzijnde garage die open was) hun luisteren maar hadden geen idee. Toen iets verderop een KIA (ex-rover) dealer, kom ik daar aan was het geluid weg.

Ik verder rijden en luisteren maar hoorde niks meer. Dus ik een beetje gas geven om te kijken of mn auto nog net als eerst reed, en toen ik in de 4e versnelling reed, iets van 4000 toeren, wou net schakelen naar 5 en toen ging het mis. toeren stonden meteen op 0 en de stuurbekrachtiging was weg, dus ik uitrollen en langs de kant van een weggetje tot stilstand gekomen.

Heb m nog een x geprobeerd te starten en dat klinkt echt erg nu, alleen maar grrktgrktgrkt :(

wat kan dit nu zijn, kapotte distributieriem?

Geplaatst: di okt 21, 2008 7:07 pm
door 118GTR
zo'n riem kondigt zich echt niet aan, die knappen in 1 keer. Tenminste zo zou dat moeten.

Haal je bovenste distriebutiekapje er eens af, 5 boutjes 8mm dopje en je kan de riem zien.

Geplaatst: di okt 21, 2008 7:17 pm
door aldo
zal morgen ff kijken, als het niet de riem is wat zou het dan kunnen zijn?

Geplaatst: di okt 21, 2008 7:21 pm
door tutuur
ik denk iets van drijfstang of dergelijks, kortom onderblok naar z'n graf:S
grtz

Geplaatst: di okt 21, 2008 8:37 pm
door Edgecrusher
Eerst maar even goed kijken lijkt me.
Geen olie lekkage, nog wel olie, koelvloeistof e.d?
Alle riemen in orde, kabels nog vast e.d.

Geplaatst: wo okt 22, 2008 5:23 pm
door aldo
distributieriem is nog heel, maar zat wel heel slap. Toen ik 'm probeerde te starten kwam tie gewoon strak te zitten maar kwam wel tegen de zijkant aan (de riem zit niet in 't midden).

Ook hoorde je tijdens het starten alleen maar ongezonde geluiden en gebeurde er verder niks.

Geplaatst: wo okt 22, 2008 5:29 pm
door Mista T
Hmmm

Als ik het zo lees, dus met de tellers is het gelijk aan het gene wat ik met de GSi had.... Oftewel Distributieriem...

Maar als het zo is dat ie bij jou blijft ratelen en de riem heel los zit, kan het misschien de spanner zijn.

Echter als jij de oliedop eraf draait is het dan mogelijk om de nokkenassen te zien, misschien dat dan iemand anders kan proberen om de auto te starten, terwijl jij kijkt of de nokken ronddraaien. is die niet het geval is je riem kapot.

schade heb je dat toch al...

Geplaatst: wo okt 22, 2008 5:47 pm
door aldo
hey,

heb net van noort gebeld en die denkt dat de riem versprongen is.Dus zijn mn kleppen nu wel krom maar dat zou ik daar allemaal kunnen laten maken.

vanavond stuurt ie een mailtje om te kijken hoe duur het allemaal zal gaan kosten en misschien laat ik het dan maken.

Richard zei dat ik nu beter niet te vaak moet proberen te starten anders kan het nog wel erger worden.

en als ik mn oliedop eraf draai kan ik helemaal niks zien.

Geplaatst: wo okt 22, 2008 9:06 pm
door 118GTR
Klopt, met de oliedop eraf kijk je recht tegen de kleppendekselpakking aan, dat is namelijk een dichteplaat.

Als ik het zo hoor, vermoed ik persoonlijk dat er iets mis is met je spanrol. Wanneer is de laatste keer dat die vervangen is?(hoort met de distributieriem mee vervangen te worden)

Geplaatst: do okt 23, 2008 5:04 pm
door aldo
geen idee, de distributieriem is bij 90k ongeveer vervangen en zit nu op 130k. (weet niet of de spanrol toen ook mee vervangen was, want toen was de auto nog niet van mij)

Geplaatst: wo nov 05, 2008 6:03 pm
door aldo
slecht nieuws, alle 16 kleppen zijn krom, waterpomp lek. De waterpomp en spanrol waren waarschijnlijk nog nooit vervangen.

Geplaatst: wo nov 05, 2008 6:41 pm
door 118GTR
Auw, 100% de schuld van de spanrol dus. Dat de waterpomp is gaan lekken dat zal wel door de afgenomen spanning op de riem komen.

Als ik jouw was dan zou ik contact opnemen met frekkel, voor die BRM motor die hij heeft liggen.

Geplaatst: wo nov 05, 2008 6:58 pm
door aldo
ik heb Frekkel al gesproken over die motor, maar dan zou ik even duur uitkomen. Rond de 1600 voor Frekkel zn motor met inbouwen bij van Noort of mn eigen motor laten maken bij van Noort.

Alleen komen er nu wel extra kosten bij omdat alles kapot is, vanavond weet ik hoeveel het gaat kosten.

Het probleem is dat als ik Frekkel zn motor koop ik niet weet of ik snel een lekke koppakking krijg.

Geplaatst: wo nov 05, 2008 8:10 pm
door Frekkel
dus hij rekent +-850€ om een motor in en uit te bouwen??

als je de mijne kiest heb je natuurlijk wel weer minder kilometers en een spare om te verkopen in stukken of om te prepareren
en je kan eventueel preventief de koppakking vervangen, is vrij simpel met het blok eruit.
en is men zeker dat er niks mis is met drijfstangen, pistons,...?

Geplaatst: wo nov 05, 2008 11:53 pm
door schoenie
Dan zou idd de keuze voor mij niet moeilijk zijn. Als je de vvc motor kan laten inbouwen en het kost wat meer om de koppakking en riemen te vervangen, dan heb je meteen een leuk blok voor een fractie meer. Tevens kan van Noort dan het blok goed bekijken.

Geplaatst: do nov 06, 2008 1:16 am
door aldo
wat bedoel je met "dan heb je meteen een leuk blok". Heb nu ook een vvc motor he.