Aanschaf MG ZR 2005
Aanschaf MG ZR 2005
Hoi,
Ik zal me eerst ff kort voorstellen.
Ik ben Peter, 27 jaar en rij al jaren in het oude (echte) model Mini.
Nu ik toch zo'n 15 a 20k per jaar rij, ben ik op zoek naar een wat betrouwbaardere auto.
Om het toch in de zelfde genre te houden heb ik mijn oog laten vallen op een MG ZR uit 2005, het laatste model dus. Wat me al gelijk opviel is het "plasticke" interieur en dat de versnellingspook en handrem-handvat erg los aanvoelde. Je kon beide, zeg maar, naar links en naar echts bewegen, een beetje cheap dus.
Nu is mij vraag, hoe betrouwbaar zijn deze auto's voor de dagelijkse kilometers?
Engelse auto's hebben nou eenmaal geen al te goede reputatie.
De MG ZR waar ik in proefgereden heb, is een 105 met 25000km op de teller. Bij iedere ander merk zou ik er van overtuigd zijn dat deze auto nog probleemloos 100000km mee gaat.
Echter mag ik hier ook van uitgaan bij MG??? Ik ga deze auto echt niet gebruiken om te "racen", daar gebruik ik de Mini wel voor!
Wie kan me verder nog enige informatie verschaffen over deze auto's???
Ik zal me eerst ff kort voorstellen.
Ik ben Peter, 27 jaar en rij al jaren in het oude (echte) model Mini.
Nu ik toch zo'n 15 a 20k per jaar rij, ben ik op zoek naar een wat betrouwbaardere auto.
Om het toch in de zelfde genre te houden heb ik mijn oog laten vallen op een MG ZR uit 2005, het laatste model dus. Wat me al gelijk opviel is het "plasticke" interieur en dat de versnellingspook en handrem-handvat erg los aanvoelde. Je kon beide, zeg maar, naar links en naar echts bewegen, een beetje cheap dus.
Nu is mij vraag, hoe betrouwbaar zijn deze auto's voor de dagelijkse kilometers?
Engelse auto's hebben nou eenmaal geen al te goede reputatie.
De MG ZR waar ik in proefgereden heb, is een 105 met 25000km op de teller. Bij iedere ander merk zou ik er van overtuigd zijn dat deze auto nog probleemloos 100000km mee gaat.
Echter mag ik hier ook van uitgaan bij MG??? Ik ga deze auto echt niet gebruiken om te "racen", daar gebruik ik de Mini wel voor!
Wie kan me verder nog enige informatie verschaffen over deze auto's???
ik heb een rover 214si, deze heeft opzich precies hetzelfde motorblok als de zr105, ik ondervind bij normaal onderhoud totaal geen problemen. zit nu op de 160.xxx en heb de auto vanaf 125.xxx als je de auto's de zelfde aand8 geeft als dat je met een vag of dergelijke zou doen is er niks aan het handje, echter de kenmerken van in het interieur dat moet je maar als de charme van rover/mg zien. wat kraakjes en piepjes hoort er nu eenmaal bij;) mja als je een mini gewend bent, zal dit verwenning zijn!!
grtz en suc6 met de aankoop;)
grtz en suc6 met de aankoop;)
ik heb een zr160.
gekocht met 14200 op de klok en nu ruim71000km gelopen.
tot zover geen echte problemen gehad behalve de koppakking bij ongeveer 65000km.
en bij mij kraakt en piept het interrieur ook wel een beetje.
maar het blijft toch engels dus de kwaliteit is iets minder.
maar ben er nog steeds tevreden mee.
gekocht met 14200 op de klok en nu ruim71000km gelopen.
tot zover geen echte problemen gehad behalve de koppakking bij ongeveer 65000km.
en bij mij kraakt en piept het interrieur ook wel een beetje.
maar het blijft toch engels dus de kwaliteit is iets minder.
maar ben er nog steeds tevreden mee.
Ik las ook dat de motoren in deze mg-r's van Honda zijn. In welke Honda modellen zitten deze motoren nog meer?
het valt me wel op dat de koppakking nog wel eens wil sneuvellen bij mg-r. Is dit gewoon een heikel punt of heb je bij normaal gebruik hier geen problemen mee?
Een rammelend interieur ben ik inderdaad vanuit de Mini wel gewent, maar ook de onderhoudsgevoeligheid, en dat wil ik juist achter me laten.
het valt me wel op dat de koppakking nog wel eens wil sneuvellen bij mg-r. Is dit gewoon een heikel punt of heb je bij normaal gebruik hier geen problemen mee?
Een rammelend interieur ben ik inderdaad vanuit de Mini wel gewent, maar ook de onderhoudsgevoeligheid, en dat wil ik juist achter me laten.

- 118GTR
- MG-R Core
- Contacteer:
En waar "las" je dat? Totale onzin namelijk, maar het gaat erin als koek.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Deze motoren zijn zover ik weet gewoon door MG-R ontwikkeld maar er zitten wel onderdelen in die identiek zijn aan die van bijv. een civic.
Maar de onderhoudsgevoeligheid blijf je wel houden met een MG.
En wat de koppakking betreft; deze zou je eigenlijk moeten laten vervangen door de aluminium versie, deze zijn wat reëler qua levensduur.
Voor de rest gewoon normaal vloeistoffen checken, dan is er niks aan de hand!
Maar de onderhoudsgevoeligheid blijf je wel houden met een MG.
En wat de koppakking betreft; deze zou je eigenlijk moeten laten vervangen door de aluminium versie, deze zijn wat reëler qua levensduur.
Voor de rest gewoon normaal vloeistoffen checken, dan is er niks aan de hand!
De motor is puur Rover en gaat inmiddels al bijna 20 jaar mee.
Er is niks "extra" onderhoud dan aan elke andere auto. De enige achilleshiel is de gevoeligheid van de koppakking, maar daar zijn verbeterde versies van in omloop.
Overigens wil dat niet zeggen dat bij jou auto 100% zeker de koppakking eruit klapt, ik heb 2.5 jaar en 40.000km met een Rover 114 gereden waarin de zelfde motor ligt als de ZR105. Deze auto heb ik van 105k naar 145k gereden, met de originele koppakking. En daarbij ben ik echt wel regelmatig boven de 3000 toeren geweest en bij 50 naar zijn 5 zit er ook niet bij.
Er is niks "extra" onderhoud dan aan elke andere auto. De enige achilleshiel is de gevoeligheid van de koppakking, maar daar zijn verbeterde versies van in omloop.
Overigens wil dat niet zeggen dat bij jou auto 100% zeker de koppakking eruit klapt, ik heb 2.5 jaar en 40.000km met een Rover 114 gereden waarin de zelfde motor ligt als de ZR105. Deze auto heb ik van 105k naar 145k gereden, met de originele koppakking. En daarbij ben ik echt wel regelmatig boven de 3000 toeren geweest en bij 50 naar zijn 5 zit er ook niet bij.

You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Ik heb zelf van 95 tot 97 een 214Si zo'n 75kkm gereden, daarna een '99er van dicht bij meegemaakt voor100 kkm. Nooit problemen met het K-blok. (K-blokken zijn door Rover ontwikkelt, zeer tegen de zin van Margaret Thatcher destijds, om onder het Honda juk uit te komen)
K- blokken waren zo'n beetje de meest gebruikte blokken in allerlei sportwagens en kit cars. Alleen jammer dat ze een slechte naam hebben gekregen door een probleem wat ze een een voorwielaandrijver niet zo makkelijk krijgen: koelingsperikelen.
Het blok is origineel opgezet als een 950cc blokje voor stads gebruik. met heel weinig koelwaterinhoud om snel op te warmen. Bij een MGF of en Elise (beide middenmotor) bevind er zich meer water in de koelstroom naar de radiateur wat een van de oorzaken is dat de thermische balans in zo'n auto heel anders is. Ook dat is inmiddels voor een deel ondervangen.
In the unlikely event : Bij een K blok zonder losse bussen (1400) is het wellicht de moeite waard om te kiezen voor de LR koppakking, al verlies je wel wat compressie.
K- blokken waren zo'n beetje de meest gebruikte blokken in allerlei sportwagens en kit cars. Alleen jammer dat ze een slechte naam hebben gekregen door een probleem wat ze een een voorwielaandrijver niet zo makkelijk krijgen: koelingsperikelen.
Het blok is origineel opgezet als een 950cc blokje voor stads gebruik. met heel weinig koelwaterinhoud om snel op te warmen. Bij een MGF of en Elise (beide middenmotor) bevind er zich meer water in de koelstroom naar de radiateur wat een van de oorzaken is dat de thermische balans in zo'n auto heel anders is. Ook dat is inmiddels voor een deel ondervangen.
In the unlikely event : Bij een K blok zonder losse bussen (1400) is het wellicht de moeite waard om te kiezen voor de LR koppakking, al verlies je wel wat compressie.
Ik heb vanmorgen al contact gehad met de garage waar de MG altijd in onderhoud is geweest Hij heeft 2x een beurtje gehad, in 2006 en 2007. Dus daar kwam niks geks uit.
1x is de zijspiegelkap vervangen (en er zitten wel wat parkeerschade op de achterbumper...), maar dat is enkel cosmetisch...
En ik heb net nog even met van Noort gebeld
Dus in technisch opzich ben ik redelijk overtuigd.
Nu komt het persoonlijke
1x is de zijspiegelkap vervangen (en er zitten wel wat parkeerschade op de achterbumper...), maar dat is enkel cosmetisch...
En ik heb net nog even met van Noort gebeld
Dus in technisch opzich ben ik redelijk overtuigd.
Nu komt het persoonlijke

- 118GTR
- MG-R Core
- Contacteer:
Klopt redelijk wat je zegt, maar hoewel het k-serie concept ook een ~900cc 3-cylinder variant omvatte(de 1100 minus 1 cylinder) is er vanaf het begin sprake geweest van een 1400.kasper schreef: Het blok is origineel opgezet als een 950cc blokje voor stads gebruik.
En alle! K-serie motoren hebben losse bussen(cylinderwanden)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
www.118GTi.tk
www.118GTi.tk