jullie mening graag?!

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Plaats reactie
Dino

jullie mening graag?!

Bericht door Dino »

beste mensen..

ik ben bezig met mijn audio in te bouwen.
Caliber venom.
2x 6-kanaals van 2800 watt (piek) per stuk.
1x 4-kanaals van 1600 watt

vraag me toch nog paar dingen af
ik heb eventueel 3 condisators liggen. 1 per versterker.. is dat nodig?

in princiepe zou ik 3x35mm2 voedings kabels gaan gebruiken.
kan ik dit vervangen door 1x 50mm2 kabel ?
wat is nou better?

en hoe dan het beste te splitsen?

ik ga 1 grote subkist bouwen, waar 3x 12" subs naast elkaar liggen...
hoe zouden jullie dat doen?
alle 3 gescheiden met een tussen schot?
en dan 2 gepoort, en 1 zonder..... of op zijn kop ofzo. ?
kan ik een gewoone sub wel op zijn kop zetten ?

in princiepe zou ik de buitenste 2 gaan poorten. en de middelste op zijn kop.... met scheidingswanden..

iemand nog handige tips ? :mrgreen:

Mvg René
Gebruikersavatar
Joep
MG-R Addict
Berichten: 305
Lid geworden op: do apr 10, 2008 6:35 pm
Woonplaats: Brabant

Re: jullie mening graag?!

Bericht door Joep »

Dino schreef:beste mensen..

ik ben bezig met mijn audio in te bouwen.
Caliber venom.
2x 6-kanaals van 2800 watt (piek) per stuk.
1x 4-kanaals van 1600 watt

vraag me toch nog paar dingen af
ik heb eventueel 3 condisators liggen. 1 per versterker.. is dat nodig?

Ik zou persoonlijk eerder voor een extra accu gaan

in princiepe zou ik 3x35mm2 voedings kabels gaan gebruiken.
kan ik dit vervangen door 1x 50mm2 kabel ?
wat is nou better?

Qua oppervlakte is 3x35mm beter, ik denk echter dat je aan 50mm ook al genoeg hebt.

en hoe dan het beste te splitsen?

(gezekerd) verdeelblok

ik ga 1 grote subkist bouwen, waar 3x 12" subs naast elkaar liggen...
hoe zouden jullie dat doen?
alle 3 gescheiden met een tussen schot?
en dan 2 gepoort, en 1 zonder..... of op zijn kop ofzo. ?
kan ik een gewoone sub wel op zijn kop zetten ?

in princiepe zou ik de buitenste 2 gaan poorten. en de middelste op zijn kop.... met scheidingswanden..

Ik zou voor alle 3 de subs een aparte kist maken (dus een schot ertussen) houdt er dan wel rekening mee dat een gepoorte kist een groter volume heeft. Meestal staan er wat kistberekeningen op de site van de fabrikant. Op zijn kop moet geen probleem zijn, er gaat dan ongeveer 3 liter van het volume van de kist af.

iemand nog handige tips ? :mrgreen:

Mvg René
Dino

Bericht door Dino »

hey Joep.
bedankt voor je reactie. een extra accu is inderdaad een must.
ik zou alleen niet weten waar ik die kwijt moet. krijg mijn audio al amper ingebouwd.

1 dikke kabel is mooier dan 3. alleen krijg je dan echt een dikke. dus nog moeilijker weg te werken...
maarja met 3 hoef je niet meer te splitsen...
denk dak gewoon 3 kabels pak.

een gepoorte kist moet een volume hebben van 40 liter... ongepoort is dat 30 liter.

voor een kist berekening. gebruik ik http://www.12vhifi.nl

rlxt dat het op zijn kop kan... dat lijkt me echt vet.

mvg René
Gebruikersavatar
Joep
MG-R Addict
Berichten: 305
Lid geworden op: do apr 10, 2008 6:35 pm
Woonplaats: Brabant

Bericht door Joep »

Beetje creatief zijn, destijds in mijn Peugeot 106 een 50mm kabel naar achteren, en daar in de subkist een extra accu (onder de poorten) De kist had 2x48 liter inhoud voor de woofers. Moet lukken dus :D

Afbeelding
Dino

Bericht door Dino »

ziet er netjes uit. :)
gaat dat met een gewoone accu? zeg 75 amp.
of moet dat persee een gel accu zijn ?

en kan ik dan gewoon zeg de 50mm2 kabel van de enne accu naar de andere leggen.... verders niks er tussen. (alleen een zekering?)

dan zou ik ook de min kabels van de condi's weer terug kunnen laten gaan naar die 2de accu. en de accu gaan aarde op de body.?

dat zou eigenlijk alles makenlijker en mooier maken..
Gebruikersavatar
Joep
MG-R Addict
Berichten: 305
Lid geworden op: do apr 10, 2008 6:35 pm
Woonplaats: Brabant

Bericht door Joep »

Het moet een gesloten accu zijn, waar geen gas uit komt tijdens het laden.

Zelf had ik er wel een relais tussen zitten, zo speelde mijn install alleen op de achterste accu bij stilstand. Wanneer je 2 accu's met een verschillende cappaciteit aan elkaar gaat hangen, gaan ze elkaar wel beinvloeden, en dat komt de accu niet ten goede.

Achterin 1 goed massapunt maken waar je de massa van de versterkers en accu bij elkaar laat komen. Denk ook aan een dikkere massa bij de accu voorin!
Dino

Bericht door Dino »

een accu waar geen gas uit komt zoals een bosch silver?
ik snap dat een gel better is..... maar slechter voor mijn portomonee.
zon relais is wel te realiseren....en dan gelijk ff 2 dezelfde accu's pakken...

ik doe altijd alles op 1 punt... heb al eerder 2 versterkers ingebouwd gehad. met een verdeeler en 1tje op een condi.
en altijd net zon dikke min-kabel op de accu als plus.

kga er morgen aan beginen. en dus een gewoon accu, achter mijn stoel inbouwen. 3 35mm2 kabels ieder toch naar een condi. die dingen hebben hun dienst in mijn ogen bewezen. duidenlijk verschil...

en dan de min alle 3 naar 1 punt.... de 2de accu zal apart geaard worden.. omdat ie toch ergens anders ligt.....

adviseer jij dan om de kabel van accu 1 naar 2 te zekeren of juist niet?

iig bedankt voor alle info, ben er beduidelijk wijzer van geworden....

mvg
Gebruikersavatar
Joep
MG-R Addict
Berichten: 305
Lid geworden op: do apr 10, 2008 6:35 pm
Woonplaats: Brabant

Bericht door Joep »

Accu's altijd zekeren, binnen 40cm vanaf de accu.

Doe even een google op "Riesh Sonnenshein", die verkoopt erg leuke Sonnenshein gesloten accu's, voor een erg leuke prijs!

Succes
dennisregoort

Bericht door dennisregoort »

Ik zat eerder aan een diode te denken tussen de primaire (voor motor) en de secundaire (Versterkers) accu's. zodat je primaire accu niet wordt leeggetrokken als je te lang stil staat
.
Daarnaast een spanningsbeveiliging zodat de versterkers automatisch uitschakelen wanneer er te weinig spanning is voor de versterkers (dit sloopt anders je versterker).

Uiteraard condensatoren tussen de accu en de versterkers zodat er ook bij pieken voldoende power aanwezig is.

Uiteraard moet je portomonee dit allemaal ook toelaten... (bij mij niet het geval :? )

Ook zou ik voor 3x35mm gaan ipv 1x50. Ook een goede verdeler heeft behoorlijke weerstand namelijk.

Nog veel belangrijker is dat je massa goed is!!!
Dino

Bericht door Dino »

hallo Dennis.

bedankt voor je reactie...
waar ik heel blij mee ben.is dat jij mij even of die spanningsbeveiliging wijst.
ik ken het bestaan enzo maar niet echt aan gedacht.
en inderdaad hij trekt hem leeg:P bij vol vermogen iig.

een 2de accu is helaas nog niet gelukt.... ik zou niet weten waar ik da ding moet laten.

ook heb ik maar 1 condisator gebruikt....
die achter in de bak. daar zitten bijde versterkers op aangesloten..
deze condi (caliber) gaat automatiche aan, eigenlijk alleen maar als er bass is. anders staat ie uit..

de 6kanaals die voor ligt... waar alle voorspeakers op zitten, heeft geen condi, omdat de speakers toch nooit vol vermogen van de versterker krijgen.
en geen een speaker krijgt bass. behalve de subs en compo...

nu je wat meer info hebt.... mischien nog meer handige tips?
kzal gelijk wat foto's plaatsen van de afgelope dagen.

mvg René

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dennisregoort

Bericht door dennisregoort »

Ik snap alleen niet wat die speakers (mid en hoge tonen) in je kofferbak te zoeken hebben...

Behalve dat ziet het er allemaal wel kicken uit!
dennisregoort

Bericht door dennisregoort »

Je had het ook over het verbeteren van je geluidssysteem.
Waarom gebruik je dan niet wat hoogwaardige apparatuur?
Klinkt misschien als een afkeer en smaken verschillen maar ik vindt Kaliber nou niet echt een super heldere en natuurlijke weergaven hebben.

Zelf heb ik namelijk gekozen voor het volgende.

6kanaals versterker van Infinity
1x composet van Vocal (voorspeakers) a 50watt RMS
1x coaxiale speakerset van vocal (achter) a 40watt RMS
1x Subwoofer (enclosure) van Hertz a 500watt RMS.

Deze set kan ik zo hard zetten dat het pijn aan mijn oren doet, mijn haarzakjes op mijn hoofdhuid kan ik door de bass laten trillen.
En zelfs bij dit volume (db) blijft het geluid gewoon helder en natuurlijk klinken.

Kijk ook niet naar het vermogen van speakers, en zeker niet naar het piekvermogen.
Mijn lijstje is erg kort maar het klinkt beter als de doorsnee "zittend met petje achterover in het midden van de auto" met 3 subwoofers 3 versterkers en 6x9 speakers in de hoedeplank.

Meer is dus niet altijd beter...
Gebruikersavatar
Joep
MG-R Addict
Berichten: 305
Lid geworden op: do apr 10, 2008 6:35 pm
Woonplaats: Brabant

Bericht door Joep »

Daar heb je uiteraard gelijk in. Ik denk dat de speakers achter alleen hun dienst doen tijdens een "show" anders zijn ze inderdaad nutteloos. Caliber heeft verschillende reeksen, en vooral de wat oudere generaties waren goed. Dat is inderdaad smaken verschillen. Zelf heb je een leuk lijstje, maar ik denk dat je het over Focal hebt, in plaats van vocal...
dennisregoort

Bericht door dennisregoort »

Joep schreef:Dat is inderdaad smaken verschillen. Zelf heb je een leuk lijstje, maar ik denk dat je het over Focal hebt, in plaats van vocal...
Smaken verschillen inderdaad.
Ik ben wat dat betreft aardig kieskeurig.
Voor de FOCAL (my bad) had ik dezelfde opstelling met speakers van Hertz.
Deze heb ik een paar maanden gehad maar werden bij hoog volume een beetje schel. deze heb ik ook snel vervangen voor de Focal's. Bij normaal volume vind ik ze vrij identiek klinken maar worden niet schel.

We hebben vanochtend een proefrit gemaakt in een MG ZS 120...

Het wordt em waarschijnlijk wel, daarom ben ik ook lid geworden van dit forum uiteraard.
Ik ben bang dat ik voor deze wagen andere speakermaten moet hebben...
Ff sparen dus maar.
Dino

Bericht door Dino »

ik deel jullie mening net zogoed hoor...
er is zoveel op de markt wat harder en better gaat als de serie die ik heb.

echter was dit groen en de rest niet ;)
dat was de keuze die ik maakte.

wat je zegt over trillende bass en blabla... dat kan ik nu nog netzogoed hoor, over db's maak ik me geen zorgen ;)
ik ben al lang blij als ik over een week de speakers voorin heb ingespeelt. dan heb ik eindelijk een suround sound....

en wat je zegt over het vervormen van geluid, dat ben ik nog niet tegen gekomen. vond het net toch behoorlijk lkkr klinken..
Plaats reactie