OBD hoe en wat ?
OBD hoe en wat ?
Je kan tegenwoordig voor een paar tientjes een obd plug met aansluiting voor je laptop en software kopen.
Wie weet wat hierover?
En dan bedoel ik welke obd 1 2 of 3 op de Rover 45 of op de metro (kan dit ?)
Aansluiting op de laptop com poort ivm analoog signaal of usb met omvormer .
etc etc.
Voor degene die niet weten waar dit over gaat, OBD betekent on board diagnostics oftewel je computer uitlezen op input gegevens en opgeslagen fouten.
Wie weet wat hierover?
En dan bedoel ik welke obd 1 2 of 3 op de Rover 45 of op de metro (kan dit ?)
Aansluiting op de laptop com poort ivm analoog signaal of usb met omvormer .
etc etc.
Voor degene die niet weten waar dit over gaat, OBD betekent on board diagnostics oftewel je computer uitlezen op input gegevens en opgeslagen fouten.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Of je auto het EOBD(OBD II) protocol ondersteund hangt niet enkel af van het bouwjaar!!!
Benzine-auto's moeten vanaf 2000/2001 EOBD ondersteunen, diesels vanaf 2003
Dit is slechts een indicatie, ik heb van rover een service-mededeling gezien dat een serie overjaarse modellen vrijstelling hebben gekregen, dus het kan best zijn dat je een rover 25/45/75 van 2001 op kenteken hebt die nog geen EOBD protocol ondersteunt.
Rovertjes van voor 2000 hebben wel de 16-polige stekker, maar ondersteunen geen EOBD.
EOBD is in een set van 5 protocollen die bekend zijn waarvan er 1 moet worden ondersteund door de ecu voor communicatie met een universeel diagnoseapparaat zodat iedere garage in staat is om een storing aan de emissies van het voertuig te kunnen verhelpen.
Handige apparatuur is voor het thuisgebruik is op basis van de elm 323 of 327 chip, deze kun je zelf in elkaar zetten, maar via eBay kun je ook veel kant en klaar vinden met veschillende interfaces.
Handige website: http://www.scantool.net
Benzine-auto's moeten vanaf 2000/2001 EOBD ondersteunen, diesels vanaf 2003
Dit is slechts een indicatie, ik heb van rover een service-mededeling gezien dat een serie overjaarse modellen vrijstelling hebben gekregen, dus het kan best zijn dat je een rover 25/45/75 van 2001 op kenteken hebt die nog geen EOBD protocol ondersteunt.
Rovertjes van voor 2000 hebben wel de 16-polige stekker, maar ondersteunen geen EOBD.
EOBD is in een set van 5 protocollen die bekend zijn waarvan er 1 moet worden ondersteund door de ecu voor communicatie met een universeel diagnoseapparaat zodat iedere garage in staat is om een storing aan de emissies van het voertuig te kunnen verhelpen.
Handige apparatuur is voor het thuisgebruik is op basis van de elm 323 of 327 chip, deze kun je zelf in elkaar zetten, maar via eBay kun je ook veel kant en klaar vinden met veschillende interfaces.
Handige website: http://www.scantool.net
MG TF wannahave
Ok duidelijk software is te koop op ebay.
En de kabel is ook goedkoop mits je een compoort heb anders heb je een inteface naar usb nodig.
Maar je kunt voor de laptop voor weinig uit china pcmcia naar compoort kopen.
En de software is (als het goed is) te gebruiken voor alle OBD 2 compatable auto's.
En de kabel is ook goedkoop mits je een compoort heb anders heb je een inteface naar usb nodig.
Maar je kunt voor de laptop voor weinig uit china pcmcia naar compoort kopen.
En de software is (als het goed is) te gebruiken voor alle OBD 2 compatable auto's.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Heb ik ook gehoord dat deze bestaan, alleen er was/ is zoiets als compoort is analoog en usb is digitaal ofzo en dan moet het omgezet worden.Edgecrusher schreef:Ik heb gewoon een OBD kabel met USB stekker.
Ik brabbel maar wat misschien, maar ik probeer het zoveel mogelijk duidelijk te krijgen.
Ben benieuwd of deze van jou werkt met van die software.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Daarvoor zijn tegenwoordig drivers, die de compoort aan de PC of laptop-zijde emuleren. Ik heb zelf zo'n kabel in gebruik (voor aansluiting op Cisco routers en headless SUNs) omdat op de meeste moderne laptops de DB9 seriele poort en de PCMCIA slots worden vervangen door USB.bam schreef:
Heb ik ook gehoord dat deze bestaan, alleen er was/ is zoiets als compoort is analoog en usb is digitaal ofzo en dan moet het omgezet worden.
De drivers zijn er voor Linux, BSD Unix, Sun Solaris en ja, zelfs voor Windows.
Kosten van zo'n kabel (DB9 serieel naar USB) is ongeveer 16 Euro bij de Mediamarkt.
Hoop dat je hier nog wat aan hebt.
Jan E.
-
- MG-R Core
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
- Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Ik heb zo'n beetje alle goedkope opties van marktplaats en ebay geprobeerd maar het was stuk voor stuk allemaal rotzooi! Ik heb nu een Launch uitleesapparaat. Kost wat meer, maar het werkt.
Alle goedkope apparaten hebben het grote nadeel dat ze alleen obd2 ondersteunen en dat zit niet op diesels voor 2004 en benzines voor 2002. Maar al is de auto nieuw genoeg, dan nog is de kans hooguit 50% dat het uitlezen werkt.
Nog een groot nadeel.. Obd2 is een standaard, wat dus ook inhoud dat je geen merkspecifieke onderdelen uit kan lezen. De body control unit van een Rover 75 bijvoorbeeld gaat niet lukken.
Bij het uitlezen van andere dingen dan de motor kom je meestal niet verder dan het uitlezen van foutcodes. Live data is dan niet beschikbaar.
Bij de motor is het vaak wel mogelijk live data uit te lezen, maar helaas met een dusdanig laag tempo dat je er niks aan hebt.
Het is ook belangrijk dat degene die de auto uitleest wel verstand van zaken heeft. Als je bijvoorbeeld als fout uitleest dat de brandstofdruk te laag is, wil dit niet zeggen dat je hoge druk pomp defect is. Hierin worden veel fouten gemaakt, zelfs bij garages.
Bespaar jezelf de ergenis van een niet werkend apparaat en ga voor het uitlezen naar een garage die een goed apparaat heeft en voldoende kennis voor het storing zoeken.
Alle goedkope apparaten hebben het grote nadeel dat ze alleen obd2 ondersteunen en dat zit niet op diesels voor 2004 en benzines voor 2002. Maar al is de auto nieuw genoeg, dan nog is de kans hooguit 50% dat het uitlezen werkt.
Nog een groot nadeel.. Obd2 is een standaard, wat dus ook inhoud dat je geen merkspecifieke onderdelen uit kan lezen. De body control unit van een Rover 75 bijvoorbeeld gaat niet lukken.
Bij het uitlezen van andere dingen dan de motor kom je meestal niet verder dan het uitlezen van foutcodes. Live data is dan niet beschikbaar.
Bij de motor is het vaak wel mogelijk live data uit te lezen, maar helaas met een dusdanig laag tempo dat je er niks aan hebt.
Het is ook belangrijk dat degene die de auto uitleest wel verstand van zaken heeft. Als je bijvoorbeeld als fout uitleest dat de brandstofdruk te laag is, wil dit niet zeggen dat je hoge druk pomp defect is. Hierin worden veel fouten gemaakt, zelfs bij garages.
Bespaar jezelf de ergenis van een niet werkend apparaat en ga voor het uitlezen naar een garage die een goed apparaat heeft en voldoende kennis voor het storing zoeken.