fan slaat niet aan...
fan slaat niet aan...
Hoi
Nu het weer warmer word merk ik dat mijn motor wat warm word met filerijden/stadrijden. Wat blijkt: de fan slaat niet aan. Waar kan dit aan liggen en hoe is het op te lossen?
De auto heeft recent een nieuwe koppaking en nieuwe radiateur gehad.
Grt arthur
Nu het weer warmer word merk ik dat mijn motor wat warm word met filerijden/stadrijden. Wat blijkt: de fan slaat niet aan. Waar kan dit aan liggen en hoe is het op te lossen?
De auto heeft recent een nieuwe koppaking en nieuwe radiateur gehad.
Grt arthur
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Heeft die van jou nog een sensor in de radiateur? zo ja dan stuurt deze de fan aan, onafhankelijk van de motor temperatuur.
Het zou kunnen dat de sensor stuk is, of gewoon de fan, maar meestal wordt de radiateur gewoon niet warm genoeg.
p.s. als je de 2 draden van de sensor tegen elkaar duwt moet de fan continue draaien.
Het zou kunnen dat de sensor stuk is, of gewoon de fan, maar meestal wordt de radiateur gewoon niet warm genoeg.
p.s. als je de 2 draden van de sensor tegen elkaar duwt moet de fan continue draaien.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Zoals ik al zei, het is onafhankelijk van de motortemp, als de radiateur niet warm genoeg word dan gaat de fan niet aan. (natuurlijk zijn die 2 gelinkt, maar niet zo direct als waar je nu van uitgaat)
Sommigen gaan zelfs helemaal het rood in, die waardes op je dashboard zijn niet al te precies.
Zelf zou ik er pas van uitgaan dat er iets mis is met de fan om het moment dat het water gaat borrelen.
Fan is iets voor in de file, verder moet de radiateur prima in staat zijn de boel koel te houden.
Sommigen gaan zelfs helemaal het rood in, die waardes op je dashboard zijn niet al te precies.
Zelf zou ik er pas van uitgaan dat er iets mis is met de fan om het moment dat het water gaat borrelen.
Fan is iets voor in de file, verder moet de radiateur prima in staat zijn de boel koel te houden.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
oke, laten we dan uit gaan van een casus:
45 minuten filerijden, meter op dash zo goed als in het rood
Bij arriveren op bestemming motor uit. Fan slaat niet aan.
Dat vind ik opmerkelijk, want bij al mijn 8 auto's die ik hiervoor heb gehad stond de fan nog wel even na te draaien na een dergelijke rit.
45 minuten filerijden, meter op dash zo goed als in het rood
Bij arriveren op bestemming motor uit. Fan slaat niet aan.
Dat vind ik opmerkelijk, want bij al mijn 8 auto's die ik hiervoor heb gehad stond de fan nog wel even na te draaien na een dergelijke rit.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
De sensor zou zich net onder de RECHTER koplamp moeten bevinden, en zit zijwaards in de plastic zijkant van de radiateur.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!