MGF 1.8, 1999 - motor draait nog maar op 2 cilinders

Plaats reactie
OlafB

MGF 1.8, 1999 - motor draait nog maar op 2 cilinders

Bericht door OlafB »

Hallo,

Ik wil graag het volgende probleem aan jullie voorleggen. Tijdens het rijden was er plots een doffe knal waarna er een hoop rook/stoom bij de motor vandaan kwam. Onder de auto lag een flinke plas (koel)vloeistof. Ik reed ongeveer 80km en ben vrijwel direct gestopt maar zag de olietemperatuurmeter al omhoog schieten. Vandaag heeft er een monteur kort naar gekeken en geconstateerd dat de motor nog maar op 2 cilinders draait. Hij heeft aangegeven dat alles openmoet om te kijken wat er aan de hand is. Heeft iemand dezelfde ervaring of anders enig idee waar ik rekening mee moet houden (kan het meevallen of wordt het sowieso een fikse reparatie?)

mvg
Olaf
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

Eerst eens kijken waar de koelvloeistof uit is gekomen ? Zat er nog water in het tankje ?
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Hopenlijk alleen een koppakking, maar dit is niet de manier waarop normaal gesproken de koppakking eraan gaat.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
OlafB

Bericht door OlafB »

MG_XPower schreef:Eerst eens kijken waar de koelvloeistof uit is gekomen ? Zat er nog water in het tankje ?
Waar de koelvloeistof is uitgekomen kan ik zo snel niet ontdekken. Het tankje staat in ieder geval helemaal kurkdroog. De MG gaat maandag naar Minor Motorcars voor diagnose. Ben benieuwd........
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

Als het tankje leeg is bestaat de kans dat je serieuze schade zoals een kromme/zachte cilinderkop, afhankelijk van hoe lang het blok zonder water heeft gelopen.
OlafB

Bericht door OlafB »

Bedankt voor de reacties. Nog even een terugkoppeling over de "schade".

Het viel uiteindelijk wel mee. Er was een koelslang gesprongen (de doffe knal) waardoor de koelvloeistof binnen no time op straat lag. Gelukkig ben ik vrijwel direct gestopt waardoor er geen verdere schade is ontstaan. De koelslang is geknapt omdat de druk te hoog is geworden door een dikke prop metaalgruis dat zich in slang had genesteld. Het gruis is ongetwijfeld het gevolg van een kapotte waterpomp (door de vorige eigenaar vervangen). Doordat het onluchtingsdopje van het expansievat ook volledig vol rotzooi zat kon die daar de druk ook niet kwijt. Zo zie je, gelukkig valt het ook wel eens mee (maar ik maakte me van tevoren wel zorgen)

Ben trouwens geweldig geholpen en te woord gestaan door Minor Motorcars. Dit is het adres waar de MG vanaf nu naar toe gaat voor onderhoud en reparaties.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Zo heb jij even geluk gehad!!

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Plaats reactie