Ik heb afgelopen week mijn MG ZR 160 een grote beurt laten geven + apk enz. Om met een zeker gevoel de zomer in te gaan! Maar...zoals te verwachten was...het profiel van de banden was nog maar 3 mm. Gelukkig net genoeg om door de APK te komen maar er moeten binnenkort toch 4 nieuwe op
Aangezien dit weer een prijzige bedoeling gaat worden...was ik op zoek gegaan naar de goedkoopste/beste manier om goede banden te kopen. Zo was ik er achter gekomen dat sommige internetprijzen zomaar even 100 euro kunnen schelen op een heel set.
De banden die er nu op zitten zijn Toyo proxes voor & Michelin Pilot Sports achter. De maat nu is: 205/45/ZR17
Deze maat is over het algemeen minder goed leverbaar en toch wat duurder dan bijvoorbeeld 205/40/17
Zijn er banden die jullie aan kunnen raden?
en eventueel adressen waar het goedkoper is te krijgen?
Kan ik ook een bijvoorbeeld bredere band nemen? of ipv 45 als hoogte 40? En wat zijn de voor en nadelen hiervan?
Zoals je ziet ben ik niet helemaal thuis in bandenland...Graag jullie meningen en reacties!
(PS. De ZR is zonder bijzonderheden door de grote beurt gekomen )
Werkt echt heel prettig, ze zijn erg goedkoop. Maar vergeet niet dat je ook nog iemand moet betalen om de banden om de velgen te leggen en te balanceren. Ze hebben een lijst met prijzen daarvoor van partners bij jou in de buurt.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
Een outtake van de bandentest, verschenen in Sport Auto 3/2006.
Belangrijk : de banden werden getest op een *SLOPEL* (verschrikkelijk lelijk merk die hier op het forum niet genoemd mag worden) Astra OPC, zijnde een voorwielaandrijver met (zo luidt het althans in de meeste tests) een teveel aan kracht voor de ophanging en het aandrijfconcept. Uit eigen ervaring, en ook af te leiden uit verschillende tests, durf ik stellen dat bepaalde bandenmerken of -types beter of minder goed scoren bij verschillende aandrijfconcepten.
1. Bridgestone Potenza RE050A
Duitse prijs : € 191
totaalpunten : 235/250, oordeel "zeer aan te bevelen"
puntenverdeling droog/nat : 144/150 en 91/100
sterke punten : grip op natte en droge ondergrond, zeer goeie aquaplaning-eigenschappen, goeie remcapaciteit
zwakke punten : lichte lastwissels op natte ondergrond
1. Pirelli P-Zero Nero
Duitse prijs : € 205
totaalpunten : 235/250, oordeel "zeer aan te bevelen"
puntenverdeling droog/nat : 137/150 en 98/100
sterke punten : zeer goeie remcapaciteit, top gripniveau en goeie eigenschappen op natte ondergrond
zwakke punten : middelmatige bochtengrip op droge ondergrond
3. Michelin Pilot Sport
Duitse prijs : € 223
totaalpunten : 229/250, oordeel "zeer aan te bevelen"
puntenverdeling droog/nat : 147/150 en 79/100
sterke punten : top remvermogen in 't droge, zeer levendig insturen, zeer hoog gripniveau
zwakke punten : matige aquaplaning-eigenschappen, lastwissels op natte ondergrond
5. Continental SportContact 3
Duitse prijs : € 204
totaalpunten : 215/250, oordeel "aan te bevelen"
puntenverdeling droog/nat : 134/150 en 80/100
sterke punten : zeer veilige rij-eigenschappen, goeie rem-eigenschappen, goeie stuurprecisie
zwakke punten : onderstuur op natte ondergrond, matige aquaplaning-eigenschappen
6. Toyo Proxes T1-R
Duitse prijs : € 202
puntenverdeling droog/nat : 124/150 en 91/100
sterke punten : schitterende aquaplaning-eigenschappen, goeie grip en rem-eigenschappen op natte ondergrond
zwakke punten : matige stuurprecisie, weinig grip op droge ondergrond
7. Yokohama Advan Sport
Duitse prijs : € 207
puntenverdeling droog/nat : 138/150 en 77/100
sterke punten : goeie bochtengrip, precies insturen, neutrale rij-eigenschappen op 't droge
zwakken punten : minder grip en onderstuur op natte ondergrond
8. Hankook Ventus S1 evo
Duitse prijs : € 202
totaalpunten : 214/250, oordeel "aan te bevelen"
puntenverdeling droog/nat : 142/150 en 72/100
sterke punten : zeer goeie grip en homogene rij-eigenschappen op 't droge
zwakke punten : matige aquaplaning- en rem-eigenschappen op natte ondergrond
9. Kumho Ecsta SPT KU31
Duitse prijs : € 145
totaalpunten : 210/250, oordeel "aan te bevelen"
puntenverdeling droog/nat : 134/150 en 76/100
sterke punten : goeie grip en goed bochtengedrag op droge ondergrond
zwakke punten : slechte rem-eigenschappen en lastwissels bij nattigheid
10. Falken FK-452
Duitse prijs : € 145
totaalpunten : 208/210, oordeel "nauwelijks aan te bevelen"
puntenverdeling droog/nat : 134/150 en 74/100
sterke punten : goeie stuurprecisie op 't droge, veilige rij-eigenschappen
zwakke punten : matige remcapaciteiten op natte ondergrond, slechte remcapaciteiten op 't droge
11. Fulda Carat Exelero
Duitse prijs : € 174
totaalpunten : 202/250, oordeel "nauwelijks aan te bevelen"
puntenverdeling droog/nat : 119/150 en 83/100
sterke punten : zeer goede aquaplaning-eigenschappen, goeie rem-eigenschappen op 't natte
zwakke punten : matige grip op 't droge, geringe stuurprecisie, sterke profielvervorming in bochten (slap karkas)
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Dat is zeker niet mijn ervaring.
Beide banden zijn echte aanraders, maar aangezien de Pirelli P-Zero Nero slijtvaster is dan de Toyo en een minstens zo'n goede grip, voor vrijwel dezelfde prijs, zou ik voor de P-Zero Nero kiezen.
Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Verschilt ook per maat en per auto, denk dat de toyo's onder de idiote astra gewoon te heet worden.
Wat ik wel lollig vond is nr 5:
5. Continental SportContact 3
puntenverdeling droog/nat : 134/150 en 80/100
134 en 80 is namenlijk samen 214/250 en daarmee een 6de plaats, stelletje knurften, daar hebben ze toch eindredacties voor.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
Genoeg verdeeldheid wat de soorten banden betreft dus...Ik denk dat dit bij iedereen verschillend een kwestie van "budget/voorkeur & hoe high performance moet het zijn" is.
Zijn er nog mensen die iets aan kunnen vullen op mijn vraag of de maten nog mogen verschillen en eventuele voor/nadelen?
(zo te zien wordt ik deze maand weer €500 armer... )
tazz schreef:ik ga ook m'n banden vervangen, en ik dacht ook aan michelin pilot sport's
Daar heb ik 2 setjes van gehad onder mijn Vi en die vond ik een stuk minder grip geven dan de Toyos en Pirellis.
Wat de maten betreft: 205/40 is een stuk goedkoper dan 205/45, maar geeft wel een kleine tellerafwijking, doordat de omtrek van de banden iets kleiner is.
Dat is zeker niet mijn ervaring.
Beide banden zijn echte aanraders, maar aangezien de Pirelli P-Zero Nero slijtvaster is dan de Toyo en een minstens zo'n goede grip, voor vrijwel dezelfde prijs, zou ik voor de P-Zero Nero kiezen.
Ik heb nog niet gereden met de Toyo's, heb nu de pirrelli op de streetwise liggen, en ben hier zeer tevreden van, pakken beter dan de standaard good year's. Ik ben wel van goodyear's in maat 205-50-16 naar pirrelli 195-40-17 gegaan.
De goodyears heb ik trouwens maar 25.000 km mee gedaan, voor de zomer zouden ze er eventueel nog door kunnen, maar voor de winter wou ik het niet meer riskeren. (Ik vind goede banden vrij belangrijk)
Zou ik niet doen. Je hebt kans dat de wielen aanlopen (dat doen ze met 205/45 banden al bijna) en het komt de prestaties niet echt ten goeden. Dan zou ik eerder 205/40 nemen.
tazz schreef:wat is dan het verschil tussen een P Zero en P Zero Nero?
waar ik m'n banden ga halen staat op hun site;
P Zero: introductiejaar: 2007
P Zero Nero: introductiejaar: 2002
toch een serieus verschil? ik zou geneigd zijn die eerste te nemen, maar iedereen vind die band van 6j oud hier beter?
er staat ook nog een Pirelli Cinturato P6 bij, introductiejaar 2008, klinkt ook interessant?
pzero heeft als bijnaam the hero en schijnt stukken beter te zijn dan de nero. wat ik best kan aannemen want die nero's houden van schuiven over de neus