ZT(-T) 260 rijders gezocht

Plaats reactie
Peter de Gouw

ZT(-T) 260 rijders gezocht

Bericht door Peter de Gouw »

Iedereen die een 260 heeft zal inmiddels gemerkt hebben dat onderdelen een probleem aan het worden is.
Lange levertijden en informatie.

Ik wil proberen om liefst samen met een aantal 260 liefhebbers (Rover V8 rijders ook welkom alleen de onderdelen zijn deels afwijkend) uit te zoeken of het haalbaar is een voorraadje van onderdelen op te bouwen.

Denk aan schijven, ophanging en rubbers, specifiek plaatwerk (bumpers), slangen. Eigenlijk alles wat je niet zo maar na kan maken en specifiek is voor de 260.

Mocht een "dealer" dit lezen en mee willen doen reageer dan ook gerust.

Waarom:

Bij een recente lichte achterschade bleek ik de laatste achterbumper uit voorraad te hebben gekocht. De houdertjes voor de PDC waren overigens net zo duur als de bumper (heb nog 3 van de 4 over) en ook niet leverbaar.

Ik heb met mijn 260 (ZT-T) bijna de ton bereikt (vanaf nieuw) en wil eigenlijk liever geen afscheid nemen. Dit is de fijnste auto die ooit voor dagelijks gebruik heb gehad. Dus dat voorraadje moet er komen maar met meer afnemers durf ik het aan wat meer onderdelen in te kopen. Ik kan geen weken zonder auto en de cooper van mijn partner lenen is een slecht idee.

Mocht je nog geen 260 hebben. Ik vind het een super auto dus koop er een en stuur me een mail :D Mocht je serieus overwegen een 260 te kopen en wil je een keer wat meer informatie mail dan gerust.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Kijk dit is nou een echte Roverliefhebber!!

Alleen ik heb geen 260 sorry

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

helaas peter, ik heb ook (nog) geen ZT260 ;) 8)

wel een goed idee trouwens :bangin:
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
Frekkel
MG-R Freak
Berichten: 1424
Lid geworden op: vr mei 21, 2004 3:48 pm
Woonplaats: Waarschoot

Bericht door Frekkel »

is aan onderdelen komen dan zo'n ramp??
de onze heeft nog geen 25.000 km, enige wat al drie keer vervangen is zijn de achterbanden :lol:
MG ZR S1800
Peter de Gouw

Bericht door Peter de Gouw »

Nog geen 260. Dat is toch echt op te lossen. :D

Met 25.000 km op de klok zal het wel meevallen.
Hoewel ik toch wel zou oppassen met de waterslangen.

Onderdelen problematiek merk je pas echt als er iets stuk gaat.
Coen is laatst enige tijd bezig geweest met een slang koppeling en ik ben toch wel geschrokken van problematiek rond specifiek plaatwerk.

Ik gebruik mijn MG natuurlijk wel veel (rij er ook mee op het circuit :D maar technisch is de auto heel erg goed. Alleen sommige onderdelen verslijten nu eenmaal.

Het is niet mijn bedoeling om iemand de auto tegen te maken. Sterker nog vertroetelen die auto. Vraag ook geen financiele bijdrage van iemand. Alleen met 10 auto bij 1 dealer kun je meer dan met 1 auto.
Peter de Gouw

Bericht door Peter de Gouw »

Zag na het plaatsen van mijn reactie pas dat je geen 260 rijd.
Dus dat antwoord had niet zo veel zin.

Ik doe overigens keurig 40.000 km met de banden.
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

kun je voor de motor niet bij ford terecht?
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Peter de Gouw

Bericht door Peter de Gouw »

De MG ZT-T / ZT en ook de Rover 75 V8 bestaan feitelijk uit drie verschillende onderdelen groepen.

Ten eerste de basis 75 en daarvoor zijn onderdelen nieuw of gebruikt wel te vinden. Alleen zijn de auto's in bepaalde delen wel afwijkend. Neem de dubbele uitlaten achter die op geen enkele andere versie voorkomen. De niet V8 ZT(-T) heeft deels specifiek plaatwerk wat ook zeldzaam is. De Rover 75 V8 heeft een afwijkende grill die ook op v6 is gebruikt maar wederom zeer moeilijk tot onmogelijk leverbaar is.

Ten tweede de motor en aandrijflijn welke van diverse leveranciers afkomstig is. De motor natuurlijk van Ford (oude 4.6 V8 blok) en dat is simpel maar bijvoorbeeld ook de achterremmen zijn anders. De hele aandrijflijn (bak, cardan, differentieel) is anders want deze auto is achterwiel aangedreven. De wijzigingen zijn fors en realiseer je dat er rond de 1000 auto's wereldwijd zijn gemaakt. Het links gestuurde deel is daar nog maar weer een klein deel van. Een linksgestuurde Station is dus echt een zeldzaamheid.

Ten slotte is de motor en aandrijflijn pas gemaakt op de 75 waarvoor delen aan de basis zijn aangepast. Denk aan de achterwiel aandrijving maar ook aan slangen en kabels die van standaard 75 naar V8 moeten.

Dat MG/Rover hier nog druk mee bezig was zie je bijvoorbeeld aan de tripcomputer. Deze kun je helemaal instellen op miles/km etc alleen werkt het niet omdat de connectie met het Mustang motormanagement nooit is gemaakt. Niet zo erg want het verbruik is ook zonder computer goed in te schatten maar geeft toch even aan wat.

Vanuit China valt hier ook niks te verwachten. Ik heb in Geneve een redelijk hoog geplaatste vertegenwoordiger van de fabriek gesproken en deze vertelde dat ze uiteraard ook naar een V8 model keken. Zeker geen Ford en bij doorvragen lijkt de kans op een achterwiel aangedreven V8 uitgesloten. Ook de station uitvoering staat niet op het lijstje omdat de thuismarkt vooral uit sedans bestaat.

Mocht die auto er ooit nog komen is het toch al te laat want dan is het model hopeloos verouderd. Dus ik denk dat zelf investeren in onderdelen voor de midden lange termijn de enige oplossing is. Hopelijk zal op wat langere termijn het netwerk in Engeland aan de slag gaan om vervangende onderdelen te maken. Daarbij komt nog de problematiek dat die onderdelen MG/rover patenten kunnen hebben en hoewel China ze niet maakt ze dus niet zo maar gemaakt mogen worden.

Kortom de auto verdient het zeker. Ik denk dat je voor het geld geen fijner rijdende auto koopt op dit moment. Ik heb mijn ZT-T bijna een dag lang mogen laten driften in Lelystad en wat een auto. Alleen daar moeten we wel voor aan de slag.

Dus kopen die 260's die nu te koop staan en samen een magazijn inrichten toch !
Dutch
MG-R Core
Berichten: 3387
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 10:00 am
Woonplaats: Hengelo (ov)

Bericht door Dutch »

Was jij er toen met die blauwe 260 (ergens vorig jaar meen ik)? Heb ik nog bij jou ingezeten een ronde of 2 meen ik ;) Idd dikke kar.
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
Peter de Gouw

Bericht door Peter de Gouw »

Bedoel je Zandvoort clubdag of oldtimer spektakel.
Ja dat was ik want er is geen ZT-T 260 verder in de club.
Soms in de zon lijkt de auto heel diep blauw maar hij is zwart.
Gebruikersavatar
Frekkel
MG-R Freak
Berichten: 1424
Lid geworden op: vr mei 21, 2004 3:48 pm
Woonplaats: Waarschoot

Bericht door Frekkel »

Peter de Gouw schreef:Zag na het plaatsen van mijn reactie pas dat je geen 260 rijd.
Dus dat antwoord had niet zo veel zin.

Ik doe overigens keurig 40.000 km met de banden.
ik rij er enkel mee int weekend ;)
MG ZR S1800
Dutch
MG-R Core
Berichten: 3387
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 10:00 am
Woonplaats: Hengelo (ov)

Bericht door Dutch »

Peter de Gouw schreef:Ik heb mijn ZT-T bijna een dag lang mogen laten driften in Lelystad en wat een auto.
In lelystad bedoelde ik, maar dat was wel een donker blauwe meen ik.
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
tutuur

Bericht door tutuur »

@peter de gouw
zag je toen idd ook nog
was ook nog een zt die mee reed he
mooi dagje dat!
dit jaar ook weer aanwezig?
groeten
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: deze heeft rdelijk wat V8 onderdelen

http://stores.ebay.co.uk/id=79262936&ss ... MEFS:MESST
Afbeelding
Plaats reactie