Pagina 1 van 1

Motorblok van m'n ZS overleden.

Geplaatst: ma mei 05, 2008 7:21 pm
door Lehcim
Was ik vrijdagavond gewoon even wat aan het rondrijden met een maat van me en gezellig aan het kletsen. Niets aan de hand totdat ik zo ineens een ratelend geluid onder m'n motorkap hoor. Meteen auto aan de kant en zie dat de temperatuur meter op max staat. Geen rook gezien, niks gemerkt, maar achteraf bleek er ruim 3 liter koelvloeistof te zijn verdwenen. Deze vloeistof zat nu dus in m'n motorolie. Koppakkking lek.

Vandaag is de kop er af gehaald. Nou, die is compleet overleden. Dusdanig warm geweest dat de bussen zijn verzakt en de koppakking compleet weggesmolten. De gesmolten koppakking zat zelfs nog in de leidingen.
Aangezien d'r nu ook een ratel in het blok zit, is het dus maar de vraag of alleen een nieuwe kop en het blok schoon maken alle problemen verhelpt.

Dus maar besloten om er een ander blok in te zetten. En dit gaat een VVC blok worden die nog geen 40K heeft gelopen. Het blok inclusief de kabelboom kan ik dus zo aankomen. Maar wat heb ik nu nog meer nodig?
Ik denk de computer ook, of kan ik de oude re-mappen? Wie weet het verschil in computers tussen 1 van een VVC en 1 van een non-VVC blok?

Iig. m'n vakantiegeld en m'n bonus + nog wat geld gaat hiermee als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Geplaatst: ma mei 05, 2008 7:29 pm
door 118GTR
computers zijn totaal anders, dat VVC-systeem wordt actief bestuurd door de ECU, tig sensoren en actuatoren.

de VVC moet wel zonder problemen passen, maar haal a.u.b. ook de draadboom, ECU, alarmunit(5-AS zit ergens in je dashboard) en de afstandbedieningen die erbij horen op.
Die horen allemaal bij elkaar, je kunt wel mixen maar dan moet je de boel laten synchroniseren, kost een hoop geld en tijd, zeker omdat de ex-rover dealers zoiets alleen kunnen als het in ingebouwd.

Geplaatst: ma mei 05, 2008 8:25 pm
door mgron
laat je het bij henk doen michel

Geplaatst: ma mei 05, 2008 8:57 pm
door Frekkel
ik heb nochtans een compleet vvc blok met kabelboom, ecu, boite met slipdiff... te koop ;)

Geplaatst: ma mei 05, 2008 9:08 pm
door Lehcim
tourerist schreef:laat je het bij henk doen michel
Yep, daar staat ie al.
Die heeft hem zaterdag avond nog uit Hoogeveen opgehaald en mij een andere auto voor de deur gezet. Moest zondag nacht werken, dus had een auto nodig.

Geplaatst: ma mei 05, 2008 9:21 pm
door mgron
zeker die groene 620 als leen auto.
nou dan is je zs in goede handen

Geplaatst: ma mei 05, 2008 9:24 pm
door Lehcim
118GTR schreef: je kunt wel mixen maar dan moet je de boel laten synchroniseren, kost een hoop geld en tijd, zeker omdat de ex-rover dealers zoiets alleen kunnen als het in ingebouwd.
Dit synchroniseren zelf kost toch niet veel tijd? Is toch een kwestie van programmeren neem ik aan? De auto staat al bij een garage met de juiste apparatuur, blok met kabelboom ligt er ook al en morgen waarschijnlijk ook een ecu hoorde ik zojuist.
Ik ga morgenvroeg toch nog even langs, als hij de juiste spullenmix niet heeft of voor elkaar krijgt, dan klop bij ik Frekkel aan.

Btw. Frekkel, Hoeveel KM heeft dat blok gereden?

Geplaatst: ma mei 05, 2008 11:30 pm
door Mista T
100000 komt uit een BRM...

Geplaatst: di mei 06, 2008 12:57 pm
door Frekkel
indd 100.000 km, maar wie snel is kan het nog eens horen en zien draaien, is in perfecte staat

Geplaatst: di mei 06, 2008 1:04 pm
door Mista T
Trouwens...... wel een unieke conversie..... MG ZS VVC

Geplaatst: di mei 06, 2008 3:13 pm
door Gerald-17
Lehcim schreef:Yep, daar staat ie al.
Die heeft hem zaterdag avond nog uit Hoogeveen opgehaald ...
:shock: waarom heb ik je daar nog nooit gezien?

en inderdaad erg vervelend zulke dingen, maar hoop wel dat het allemaal nog een beetje te verhelpen is, want zo'n actie als koppakking word je niet vrolijk van, net als een gehele blokwissel, succes ermee!

Geplaatst: di mei 06, 2008 9:41 pm
door Lehcim
Gerald-17 schreef: :shock: waarom heb ik je daar nog nooit gezien?
Ik ben daar toch vaak genoeg. :)
Hoogeveen is m'n geboortplaatst, m'n familie en veel van m'n maten wonen er. Ga er regelmatig heen om te stappen.

Geplaatst: di mei 06, 2008 9:43 pm
door Lehcim
Nog bedankt voor het aanbod Frekkel, maar ik heb ondertussen het handeltje al compleet.

Geplaatst: di mei 06, 2008 9:49 pm
door Lehcim
Mista T schreef:Trouwens...... wel een unieke conversie..... MG ZS VVC
Dat is ook de gedachte die mij enigzins vrolijk houdt, was met het geld dat dit gaat kosten heel andere dingen van plan.
En ach... wou toch ook al andere nokkenassen, ben nu aardig duurder uit, maar heb wel ineens veel meer pktjes :)

Geplaatst: do mei 08, 2008 1:17 am
door 118GTR
En "betere" pk's makkelijker toegankelijk, geen negatieve kantjes.

Als hij al bij iemand staat met de apparatuur dan is het synchroniseren niet echt een probleem denk ik.
Wat voor VVC blok gaat erin eigenlijk? de 145 of de 160 versie? De 160 zou kwa leeftijd en motormanagement(MEMS 3) beter passen, ik weet niet helemaal zeker hoe het zit met een MEMS 2(j) in een MEMS 3 auto.

Geplaatst: do mei 08, 2008 7:01 pm
door Lehcim
118GTR schreef: Wat voor VVC blok gaat erin eigenlijk? de 145 of de 160 versie?
De 160 versie komt erin? Komt uit een ZR.