Koelsysteem probleem MGF

Plaats reactie
Vincent79

Koelsysteem probleem MGF

Bericht door Vincent79 »

Beste MGF liefhebbers,

Gisteren was ik bij de oude Rover/MG dealer in Rozenburg om e.e.a. na te laten kijken aangezien ik volgende maand naar de Alpen ga met de MGF. Nu bleek dat er geen koelvloeistof meer in reservoir zat! Conclusie van de monteur dat de koppakking lek zou zijn!! Nu weet ik wel wat kenmerken van lekke koppakking maar heb geen mayonaise achtige subsantie onder olievuldop. Echter is mijn resevoir nu na 80km gereden te hebben weer 1,5 cm onder orspronkelijke niveau. Hij stelde dat het systeem niet lek was, omdat bij stationair draaien niets zag lekken!! Ik vroeg of systeem kon worden afgeperst, zodat een lek zichtbaar zal worden. Dit was niet mogelijk volgens de man.

Nu is mijn vraag,kan het systeem lek zijn,en dat het pas lekt tijdens het rijden? Tevens stelde de monteur dat koppakking vervangen + distibutieriem ongeveer 12 uur in beslag neemt en totaal 1500 euro kost! Ik vind het behoorlijk veel, wat is jullie mening hierover?

Heb ook weleens gehoord van een pil die je in je systeem kan gooien, die eventuele lekjes kan dichten, bekend bij iemand??

Groetjes en alvast bedankt voor de moeite

Vincent
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Het kan goed zijn dat het pas lekt wanneer je rijdt en niet wanneer de motor stationair draait, omdat er dan meer druk op het systeem staat.

Het koelsysteem kan wel onder druk gezet worden, om lekken te kunnen opsporen. Geen idee waarom die monteur beweert van niet.

Vanwege de plaats van de motor neemt het werken aan een MGF een stuk meer tijd in beslag, maar 1500 euro voor het vervangen van een koppakking en distributieriem vind ik wel wat stevig.

Middeltjes om lekken te dichten zou ik niet gebruiken, dat zijn lapmiddeltjes.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Gebruikersavatar
RickO
MG-R Addict
Berichten: 253
Lid geworden op: di nov 07, 2006 9:52 pm
Woonplaats: Sambeek (NL)
Locatie: Sambeek (NL)
Contacteer:

Bericht door RickO »

Informeer eens bij Autohome in Alphen aan de Rijn.
Daar kost het dacht ik iets van 800 á 900 euro.
Misschien dat hun nog een andere oplossing hebben.
MGF Britisch Racing Green 1997
MG ZT 260 Pearl Black 2004 (sold)
MG ZR 160 Starlight Silver 2004 (sold)


Afbeelding
Michiel-Brederode

Bericht door Michiel-Brederode »

Het zou eventueel ook je waterpomp kunnen zijn... let goed op of je misschien een natte plek op de grond ziet net achter de bijrijdersstoel als je net een stuk hebt gereden...
Vincent79

Bericht door Vincent79 »

Waterpomp heb ik ook aangedacht, en idd ligt plas na rijden ter plaatse van bijrijderstoel! Echter heb ik van dealer gehoord dat wanneer ik tijdje zonder koelvloeistof heb gereden(wat helaas is gebeurd) dat de koppakking zo'n tik heeft gehad dat deze hoe dan ook eraan zit te komen!!?? komt jullie dit bekend voor??

Bedankt voor jullie reacties
Groetjes,
Vincent
Michiel-Brederode

Bericht door Michiel-Brederode »

Dit klopt inderdaad. Maar daar zou ik mij pas druk overmaken als je koelvloeistof olie vevuild zijn.
Mijn advies: waterpomp laten nakijken en verder de rest in de gaten houden. geen paniek nog
Vincent79

Bericht door Vincent79 »

Er ligt een filmlaagje olie op de koelvloeistof, of bedoel je echt pure olie? want dat is het niet, het is meer een mengeling. Ik ga volgende maand met de MGF naar Zwiserland, Italie en Frankrijk (lekker over de alpen toeren) maar ben bang dat de koppakking er dan uitklapt! Is dit reeel of loopt het zo'n vaart niet?

Groetjes
Michiel-Brederode

Bericht door Michiel-Brederode »

tja dit kan inderdaad het begin zijn van een defecte koppakking...
Ik zou het er niet op gokken om zo ver van huis te gaan als je niet zeker bent van je auto.. ( rijdt ook niet echt lekker over de zwitserse passen)
Misschien toch even laten nakijken dan... en vragen of ze de pakking uit de freelander gebruiken!!!
Vincent79

Bericht door Vincent79 »

Ben net bij MG/Rover dealer geweest en op mijn verzoek even systeem op druk gebracht en ja hoor.........hij lekte op de inlaatspruitstuk pakking! :) Gelukkig dus niet de koppakking! Volgens monteur duurt het ongeveer 2 uur om die pakking te vervangen! We zagen ook dat bij 100000 km de distributieriem vervangen was en dat er rood spul zichtbaar was op de rand van de kop...dit zou duiden op dat de koppakking al gedaan zou zijn. MGF heeft nu 120000 km gelopen en beetje MGF kenner weet dat de standaard gebruikte pakking van MG toen niet zo best was, dus waarschijnlijk meteen met de distributieriem vervangen.

Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?

Groetjes
xpowerzzz

Bericht door xpowerzzz »

Heb je kunnen zien of de pakking thv. de inlaat groen was ? Dat is immers de 'nieuwere'. Typischer was echter wel dat de oudere 'naar binnen' lekte en dat koelvloeistof stilletjes mee in de cilinders verdween en daar tot stoom werd omgezet.
Plaats reactie