ZT190 > Blok in de soep > Wederopbouw
ZT190 > Blok in de soep > Wederopbouw
Op een ander forum heb ik een beetje de opbouw van de motor bijgehouden, en om veel tijd te sparen kopieer ik het gewoon hierheen, vandaar misschien sommige rare volgordes/opmerkingen e.d.
---
17feb;
Gisteravond uit het karten reden we met een mooi cruisesnelheidje van misschien 170/180, Mijn vader in de MG voor ons (ik zat bij mart in de evo)..
Toen plots hoorde hij een paar kleine tikjes, en zij al tegen de garagehouder hier uit de buurt waar de MG vandaan komt ( die was namelijk ook mee karten) hij houd in en tikt.. aah zegt hij, dat kan gebeuren.. maar nog geen paar meter verder gebeurde het, tikken, en opeens BAM vast, gelijk de koppeling ingetrapt en naar rechts
Wij kregen een hele lading witte rook over ons heen, echt heel de snelweg was rook.. en allemaal olie
Nog een bijrijder vertelde ook enig ijzer zag gaan..
Vannacht gelijk de auto hier op de brug gezet, en het is goed mis! Er is een heel groot gat zichtbaar, je kijkt zo het blok in, en kan de krukas zo voelen als je je hand erin steekt..
Dat word dus goed denken wat we er nou echt mee gaan doen
---------
21feb:
De garagehouder hier heeft contact opgenomen met van Noort, deze kan een fabrieksruilmotor leveren met een nieuw binnenwerk en een jaar garantie, dit is toch de beste optie..
Eerst is er nog nagedacht over alleen het kopen van een onderblok wat ook daar staat, maar niemand weet wat er verder aan het blok is..
De koppen en alles zijn orgineel MG, dus het blok is 190pk gegarandeerd ipv de 170pk sterke roverblokken. Alleen het blok staat in engeland, en hij waarschijnlijk is pas in maart hier, dan moet alles overgebouwd worden, en dan dit blok weer op de post naar MG.
-------
17 Maart;
Afgelopen vrijdag is mijn vader het nieuwe blok op wezen halen, ziet er allemaal heel goed uit
Morgen gaat het monteren beginnen, hopen dat alles een beetje wil lukken
Dit is dus het gat.. die hopen we in het nieuwe blok niet meer te gaan zien..
En het nieuwe blokje;
--------
19 maart;
Het blok is eruit, ik ben vanmiddag even de motorruimte met al de ontsnapte olie en bonken ijzer wezen schoonmaken.
Wat er gebeurd is is echt raar.. het blok zit echt muur en muur vast, er zit niet een gat in wat we eerst dachten, maar 2 grote en nog een kleintje (allemaal aan de kant van het eerst ontdekte gat) en aan de andere kant van het blok zit er ook al een flinke deuk dat van binnen ook al zeker door is
Er is voor het zicht zowiso al een drijfstang van de krukas verdwenen, welke je in bonken in de cilinder voelt liggen, en de omliggende drijfstangen hebben de wand, en waarschijnlijk de rest ook flink geramd, er zijn gewoon bonken uit
Komende dagen gaan ze alles van het oude blok overzetten op het nieuwe blok, en dan kan het nieuwe blok er eindelijk in
foto´s:
Hier hoort een drijfstang omheen te zitten
De naastliggende drijfstang is ook flink beschadigd;
Boven op de krukas ligt nog een bonk drijfstang :hehe
Toch wel aardig beschadigd..
-------
22 maart
Doordat het echt vastsloeg terwijl er aardig doorgereden werd was het dus vanzelfsprekend dat de koppeling ook flink op zijn donder zou hebben gehad..
En tja, dan zie je dit, vliegwiel is nogal verwoest, hobbel de bobbel zeg maar, en helemaal blauw..
Maar daar komt weer een mooi nieuw exemplaar in, het pakketje had LUK al snel hier geleverd
De drukgroep van AP word eerst eens goed nagekeken maar moet misschien ook wel vervangen worden..
Nu het inlaatspruitstuk eraf is blijkt er in de V ook nog een flink gat te zitten, het is echt een gekkenhuis. Ook zijn we heel blij niet voor het onderblok gegaan te zijn, de kleppen zijn namelijk flink kapot, er liggen zelfs bonken ijzer uit het blok Bovenop de kleppen, en ook in het inlaatspruitstuk en de verdelerkap (of wat het ook is) ervoor zit heel veel ijzer.. Dat maakt ook gelijk het volgende probleem, die kap kan namelijk niet open, en hoe weet je zeker dat die schoon is dus dat word weer even kijken hoe en wat..
------
---
17feb;
Gisteravond uit het karten reden we met een mooi cruisesnelheidje van misschien 170/180, Mijn vader in de MG voor ons (ik zat bij mart in de evo)..
Toen plots hoorde hij een paar kleine tikjes, en zij al tegen de garagehouder hier uit de buurt waar de MG vandaan komt ( die was namelijk ook mee karten) hij houd in en tikt.. aah zegt hij, dat kan gebeuren.. maar nog geen paar meter verder gebeurde het, tikken, en opeens BAM vast, gelijk de koppeling ingetrapt en naar rechts
Wij kregen een hele lading witte rook over ons heen, echt heel de snelweg was rook.. en allemaal olie
Nog een bijrijder vertelde ook enig ijzer zag gaan..
Vannacht gelijk de auto hier op de brug gezet, en het is goed mis! Er is een heel groot gat zichtbaar, je kijkt zo het blok in, en kan de krukas zo voelen als je je hand erin steekt..
Dat word dus goed denken wat we er nou echt mee gaan doen
---------
21feb:
De garagehouder hier heeft contact opgenomen met van Noort, deze kan een fabrieksruilmotor leveren met een nieuw binnenwerk en een jaar garantie, dit is toch de beste optie..
Eerst is er nog nagedacht over alleen het kopen van een onderblok wat ook daar staat, maar niemand weet wat er verder aan het blok is..
De koppen en alles zijn orgineel MG, dus het blok is 190pk gegarandeerd ipv de 170pk sterke roverblokken. Alleen het blok staat in engeland, en hij waarschijnlijk is pas in maart hier, dan moet alles overgebouwd worden, en dan dit blok weer op de post naar MG.
-------
17 Maart;
Afgelopen vrijdag is mijn vader het nieuwe blok op wezen halen, ziet er allemaal heel goed uit
Morgen gaat het monteren beginnen, hopen dat alles een beetje wil lukken
Dit is dus het gat.. die hopen we in het nieuwe blok niet meer te gaan zien..
En het nieuwe blokje;
--------
19 maart;
Het blok is eruit, ik ben vanmiddag even de motorruimte met al de ontsnapte olie en bonken ijzer wezen schoonmaken.
Wat er gebeurd is is echt raar.. het blok zit echt muur en muur vast, er zit niet een gat in wat we eerst dachten, maar 2 grote en nog een kleintje (allemaal aan de kant van het eerst ontdekte gat) en aan de andere kant van het blok zit er ook al een flinke deuk dat van binnen ook al zeker door is
Er is voor het zicht zowiso al een drijfstang van de krukas verdwenen, welke je in bonken in de cilinder voelt liggen, en de omliggende drijfstangen hebben de wand, en waarschijnlijk de rest ook flink geramd, er zijn gewoon bonken uit
Komende dagen gaan ze alles van het oude blok overzetten op het nieuwe blok, en dan kan het nieuwe blok er eindelijk in
foto´s:
Hier hoort een drijfstang omheen te zitten
De naastliggende drijfstang is ook flink beschadigd;
Boven op de krukas ligt nog een bonk drijfstang :hehe
Toch wel aardig beschadigd..
-------
22 maart
Doordat het echt vastsloeg terwijl er aardig doorgereden werd was het dus vanzelfsprekend dat de koppeling ook flink op zijn donder zou hebben gehad..
En tja, dan zie je dit, vliegwiel is nogal verwoest, hobbel de bobbel zeg maar, en helemaal blauw..
Maar daar komt weer een mooi nieuw exemplaar in, het pakketje had LUK al snel hier geleverd
De drukgroep van AP word eerst eens goed nagekeken maar moet misschien ook wel vervangen worden..
Nu het inlaatspruitstuk eraf is blijkt er in de V ook nog een flink gat te zitten, het is echt een gekkenhuis. Ook zijn we heel blij niet voor het onderblok gegaan te zijn, de kleppen zijn namelijk flink kapot, er liggen zelfs bonken ijzer uit het blok Bovenop de kleppen, en ook in het inlaatspruitstuk en de verdelerkap (of wat het ook is) ervoor zit heel veel ijzer.. Dat maakt ook gelijk het volgende probleem, die kap kan namelijk niet open, en hoe weet je zeker dat die schoon is dus dat word weer even kijken hoe en wat..
------
Komt me wel bekend voor dit inderdaad. Enige verschil is dat die vn mij nog wel wou lopen op 2,5 cilinder ofzo :P
Maarja veel succes ermee
Maarja veel succes ermee
2005/2006 Rover 114 GTi MPi '94
2008/2009 Rover 114 si '94
2009/2010 Rover 114 GTi MPi '92
2013/.... Rover 200 BRM '99
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland" onclick="window.open(this.href);return false;
2008/2009 Rover 114 si '94
2009/2010 Rover 114 GTi MPi '92
2013/.... Rover 200 BRM '99
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland" onclick="window.open(this.href);return false;
- Roverforever
- MG-R Freak
- Berichten: 774
- Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
- Woonplaats: heist op den berg/wi
Heb het ooit gehad met een Mercedes C en een Toyota Yaris. Beide het zelfde aan de hand gehad. De turbo had de olie opgezogen en via de inlaat naar de verbrandingskamers met als gevolg dat de motor over zijn toeren ging en terwijl zonder olie kwam. Beide de Mercedes was de motor gewoon geblokeerd,bij het Yarisje (een 1.4D4D) is de drijfstang ook door het blok geslagen,maar dat was wel nog spectaculairder.
Eigenlijk toen goed beet gehad. Om te zien wat er juist aan de hand was had ik wat demontage werk verricht. Gevolg: garantie vervallen,nieuw blokje er zelf ingelegd en 2000km verder in Mol rechtover een rotonde: RIP
Eigenlijk toen goed beet gehad. Om te zien wat er juist aan de hand was had ik wat demontage werk verricht. Gevolg: garantie vervallen,nieuw blokje er zelf ingelegd en 2000km verder in Mol rechtover een rotonde: RIP
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Dat kan wel, maar niet terwijl de motor draait. Als een pakking gaat lekken, dan kan de motor dat zonder problemen afvoeren/verbranden via de uitlaat.
Het kan wel gebeuren als de auto te water raakt, zodat er via de gasklep liters water tegelijk de cylinders in kan stromen.
Of wanneer de auto stil staat en er heel langzaam steeds meer water in een cylinder terrecht komt, zodra je hem dan start dan breekt er meestal iets, meestal de drijfstang.
In dit geval denk ik aan een olie gebrek, zeker als ik naar die krukas kijk. Dat hoort mooi te blinken, als het zwart of blauw is dan is het gewoon vuil en/of te heet geweest.
Het kan wel gebeuren als de auto te water raakt, zodat er via de gasklep liters water tegelijk de cylinders in kan stromen.
Of wanneer de auto stil staat en er heel langzaam steeds meer water in een cylinder terrecht komt, zodra je hem dan start dan breekt er meestal iets, meestal de drijfstang.
In dit geval denk ik aan een olie gebrek, zeker als ik naar die krukas kijk. Dat hoort mooi te blinken, als het zwart of blauw is dan is het gewoon vuil en/of te heet geweest.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Nee, gewoon nee
Ik bedoel dat het lager te heet is geworden(dat stukje krukas waar de drijstang omheen zit), niet dat de olie te heet geworden is. En dat kan van alles zijn waarom hij te heet word maar meestal is dat olie gebrek, er komt om wat voor reden dan ook geen olie op die lagerschalen, en wordt de weerstand door gebrek aan smering heel hoog, daardoor gaat hij ook 'vreten' in het staal en wordt de weerstand nog hoger. Tot er gewoon iets breekt.
Ik bedoel dat het lager te heet is geworden(dat stukje krukas waar de drijstang omheen zit), niet dat de olie te heet geworden is. En dat kan van alles zijn waarom hij te heet word maar meestal is dat olie gebrek, er komt om wat voor reden dan ook geen olie op die lagerschalen, en wordt de weerstand door gebrek aan smering heel hoog, daardoor gaat hij ook 'vreten' in het staal en wordt de weerstand nog hoger. Tot er gewoon iets breekt.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
beetje vw 5cilinder tdi probleempje118GTR schreef:Nee, gewoon nee
Ik bedoel dat het lager te heet is geworden(dat stukje krukas waar de drijstang omheen zit), niet dat de olie te heet geworden is. En dat kan van alles zijn waarom hij te heet word maar meestal is dat olie gebrek, er komt om wat voor reden dan ook geen olie op die lagerschalen, en wordt de weerstand door gebrek aan smering heel hoog, daardoor gaat hij ook 'vreten' in het staal en wordt de weerstand nog hoger. Tot er gewoon iets breekt.
MG ZR S1800
Is ook goed mogelijk, maar het blok was zo ver heen dat er niks meer uit op te maken was..
Voorlopig rijd het weer, hij loopt netjes, en alle overige onderdelen van de auto fuctioneren ook gewoon 100% goed.
Eerste 2000km zit er al weer op, nog even en het gas mag er weer rustigjes aan op..
Mooi rijtje bij het ophalen
Voorlopig rijd het weer, hij loopt netjes, en alle overige onderdelen van de auto fuctioneren ook gewoon 100% goed.
Eerste 2000km zit er al weer op, nog even en het gas mag er weer rustigjes aan op..
Mooi rijtje bij het ophalen