Pagina 1 van 1

Verschillen in de T16 turbo engines

Geplaatst: do mar 20, 2008 2:20 pm
door Mista T
Aangezien ik al een tijdje aan het kijken ben naar o.a. een 820 Coupe vitesse of misschien toch een 620 Ti ben ik ook informatie aan het verzamelen mbt. de T16 motoren.

Zo ben ik erachter gekomen dat er 2 verschillende type ontstekingen zijn:

Dizzy en Wasted Spark...

De Dizzy werkt op een manier zoals de meeste mensen wel kennen hier, Bobine / verdelerkap / bougies
dus met contactpuntjes, waarbij dus eventueel slijtage kan ontstaan en kans op disontsteking. Echter wel goedkoper te vervangen e.d.

De Wasted spark heeft geen verdelerkap meer, daar zitten 2 bobines, waarbij de ontsteking via de ECU wordt geregeld. 1e type MEMS dacht ik zelfs. Er wordt bij deze manier ook op de gelijklopende cilinder een vonk gegeven. Stel cilinder 1 komt in BDP ontsteekt deze cilinder, tegelijkertijd wordt dan in 4 ook een vonk gegeven.
Hier dus geen gevaar op disontsteking e.d. echter wordt er hier wel over gedacht dat je vaker je bougies moet vervangen, omdat deze toch vaker een vonk geeft.

Ik ben nog aan het zoeken naar een lijstje van o.a. de T16 motoren en modellen waar welke nu in zit.. Is namelijk ook wel van belang bij eventuele swaps en onderdelen uit engeland bestellen..

Geplaatst: do mar 20, 2008 4:25 pm
door Bart-K
ff lekker off-topic, maaruh heb je een nieuwe bak in de GSI hangen??

http://link.marktplaats.nl/156752973

Geplaatst: vr mar 21, 2008 1:13 pm
door Dutch
meende dat deze overgang ergens in 1995 gedaan is van dizzy naar WS.

WS schijnt minder problemen te geven.

Geplaatst: vr mar 21, 2008 4:01 pm
door Mista T
Ja dat zou ongeveer wel kunnen kloppen, aangezien alle coupe's origineel een T16 met Dizzy hebben...

Daarbij komt dat latere types 620Ti / 820 Ti / 820 Coupe's wel een WS hebben..

Wat ik op o.a. Rovertech en RCOC tegen kwam is dat sommige toch de conversie van Dizzy naar Wasted doen...

Geplaatst: vr mar 21, 2008 4:55 pm
door Dutch
om minder problemen te hebben denk ik

Geplaatst: vr mar 21, 2008 6:37 pm
door Mista T
Ja volgens mij is dat de grootste reden...

Dacht volgens mij ook gelezen te hebben dat je een WS met een goed management systeem kan aanpassen, ontstekingstijdstip e.d.
Dus dat het wat meer mogelijkheden bood ivm High Performance Tuning...

Zou eigenlijk eens moeten informeren bij Andy Nichols, Wat zij gebruiken in de 800 PK ZR :mrgreen:

Heb al gezien op de site dat er een WS conversie is gedaan...