Aandachtspunten aanschaf 620Di
Geplaatst: zo feb 24, 2008 11:33 pm
Heren van de Rover-club,
Sinds een dag of wat ben ik hier lid en omdat ik me aan het oriënteren ben op een Rover 620Di heb ik die tijd gebruikt om me eens goed in te lezen.
Al met al schijnt de 620 een vrij betrouwbare auto te zijn, dankzij de Honda-techniek en de door Rover ontwikkelde diesel. De typische kwaaltjes die ik ben tegengekomen tijdens mijn kruistocht zijn;
- De kabelboom die over de motor loopt kan sluiting geven door de hitte, met allerlei vage klachten als gevolg
- Lichte olielekkage bij de krukaskeerring (?)
- Versnellingsbak als geheel schijnt niet de meest betrouwbare te zijn
Nu heb ik vanavond mijn eerste proefrit gemaakt en zijn me wat andere dingen opgevallen waarover ik graag wat advies zou willen van kenners.
Zo was de versnellingspook alsof je in een pan soep aan het roeren was. De versnelling in was geen probleem, maar voor de 5 heb ik hem maar op goed geluk in de rechterbovenhoek geduwd. Vooral richting de twee rechterversnellingen (5 en R) voelde de pook zo losjes aan dat het haast niet normaal kan zijn. Is dit makkelijk (lees: goedkoop) te verhelpen?
Volgens de eigenaar verbruikt de auto wel wat olie... Naar zijn zeggen (en hij kwam vrij eerlijk over, ook over onderhoud etc.) gooide hij er elke 3 maanden 'wat' in - met een jaarkilometrage van zo'n 20dkm. Dat zou dus iets van een liter per 5000km zijn. Of dit verbruik in de motor zelf zit of in de bekende lekkage is niet duidelijk. Wat zijn hier de gedachten over?
Tot slot vond ik de 'turbo kick' niet zo duidelijk. Ik zeg niet dat de prestaties me tegenvallen, maar het verschil in acceleratie tussen het gebied < 2000tpm en > 2000tpm voelde niet zo groot aan. Kan dit kloppen of kan dit duiden op iets met de turbo?
Al met al zijn er een paar dingen waar ik nog wat meer over zou willen weten voor ik definitief een besluit neem. Ik vind het een prachtige auto en feit blijft dat het ontzettend veel auto voor je geld is. Dit exemplaar had echter de bovengenoemde puntjes en reeds 240dkm gelopen.
Graag zou ik wat advies krijgen van hen die vaker met deze auto te maken hebben gehad. Alvast heel erg bedankt voor de reacties!
Sinds een dag of wat ben ik hier lid en omdat ik me aan het oriënteren ben op een Rover 620Di heb ik die tijd gebruikt om me eens goed in te lezen.
Al met al schijnt de 620 een vrij betrouwbare auto te zijn, dankzij de Honda-techniek en de door Rover ontwikkelde diesel. De typische kwaaltjes die ik ben tegengekomen tijdens mijn kruistocht zijn;
- De kabelboom die over de motor loopt kan sluiting geven door de hitte, met allerlei vage klachten als gevolg
- Lichte olielekkage bij de krukaskeerring (?)
- Versnellingsbak als geheel schijnt niet de meest betrouwbare te zijn
Nu heb ik vanavond mijn eerste proefrit gemaakt en zijn me wat andere dingen opgevallen waarover ik graag wat advies zou willen van kenners.
Zo was de versnellingspook alsof je in een pan soep aan het roeren was. De versnelling in was geen probleem, maar voor de 5 heb ik hem maar op goed geluk in de rechterbovenhoek geduwd. Vooral richting de twee rechterversnellingen (5 en R) voelde de pook zo losjes aan dat het haast niet normaal kan zijn. Is dit makkelijk (lees: goedkoop) te verhelpen?
Volgens de eigenaar verbruikt de auto wel wat olie... Naar zijn zeggen (en hij kwam vrij eerlijk over, ook over onderhoud etc.) gooide hij er elke 3 maanden 'wat' in - met een jaarkilometrage van zo'n 20dkm. Dat zou dus iets van een liter per 5000km zijn. Of dit verbruik in de motor zelf zit of in de bekende lekkage is niet duidelijk. Wat zijn hier de gedachten over?
Tot slot vond ik de 'turbo kick' niet zo duidelijk. Ik zeg niet dat de prestaties me tegenvallen, maar het verschil in acceleratie tussen het gebied < 2000tpm en > 2000tpm voelde niet zo groot aan. Kan dit kloppen of kan dit duiden op iets met de turbo?
Al met al zijn er een paar dingen waar ik nog wat meer over zou willen weten voor ik definitief een besluit neem. Ik vind het een prachtige auto en feit blijft dat het ontzettend veel auto voor je geld is. Dit exemplaar had echter de bovengenoemde puntjes en reeds 240dkm gelopen.
Graag zou ik wat advies krijgen van hen die vaker met deze auto te maken hebben gehad. Alvast heel erg bedankt voor de reacties!