motorblok revisie

111 114 Metro Mini
Plaats reactie
Dino

motorblok revisie

Bericht door Dino »

is een motorblok zelf te reviseren?
en waar moet ik dan rekening mee houden. iemand tips?

waar kan ik dan het beste aan onderdeelen komen? Van noort??

mvg René
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9050
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: ik denk dat je dit beter aan een speciaal op dit werk gericht bedrijf kan uitbesteden.
zelfs v Noort doet dit niet zelf.

een ander {jonger}{minder km's} blok is meestal goedkoper.
Afbeelding
Dino

Bericht door Dino »

dat ben ik helemaal met je eens...

het is ook niet zekker dat wijzelf het daadwerkenlijke blok gaan doen.
maar een onderblok. om mee te beginen.

als men zegt dat het echt niet te doen is. neem ik dat natuurlijk aan.
als er iemand is. die het (uiteraard tegen vergoeding) kan doen.
en daar een stuk goedkoper bij is. is dat ook goed.

ik kan ook besluiten het blok gewoon in elkaar te laten. dus lopend.
netjse schoonmaken doet wonderen.

maar ik denk. omdat het blok tochal een tijdje stil heeft gestaan.
en ik er dan weer mee ga rijden. de koppaking het toch niet uit houdt
of vergis ik me nu
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9050
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: ik weet niet hoelang dit blok heeft stilgestaan.
als het b.v. 2 jaar was zou ik gewoon het blok een onderhoudsbeurt geven-olie riemen e.d. vooral als je geen historie van het onderhoud heb.
de koppakking heeft hiervan niet te lijden .
hij gaat wel of hij gaat niet stuk.
reken voor een revisie al gauw op min 3000 euro voor het draaiende gedeelte.

sucses
Afbeelding
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Ligt eraan wat je exact met reviceren bedoelt.

De motoren die ik helemaal opnieuw gedaan heb, hebben nieuwe krukas lagers, drijfstanglagers, krukas keeringen en de gevalkte kop heeft opnieuw ingeslepen kleppen met nieuwe klepsteelrubbers en nieuwe nokas keeringen.

Daarnaast is natuurlijk alles uit elkaar geweest om schoongemaakt te worden, je komt echt een heel eind met industrie-ontvetter, hoge-drukspuit, perslucht en een partij geduld (de kop alleen al kost mij 2 middagen)

het enige wat je nog meer zou kunnen doen is het honen van de cylinderwanden, maar dat schijnt ook eigenlijk niet te mogen met de k-serie cylinderbussen, omdat je dan 1 of andere kei-harde toplaag eraf krast.
Dus of nieuwe bussen of honen en die laag weer aan laten brengen.

Hier zie je bijvoorbeeld goed het verschil tussen een opnieuw ingeslepen klepzitting en een niet opnieuw ingeslpen klepzitting.

Afbeelding

Het eindresultaat (van een kop) kan zo ongeveer dit zijn:

Afbeelding

Een echt revisiebedrijf krijgt de onderdelen echter nog schooner dan dit, omdat ze de onderdelen in een ultrasoonbad kunnen leggen waarin echt al het vuil eraf komt.
Maar dat is niet het soort reviceren dan je bij marktplaats-blokken tegenkomt als je begrijpt wat ik bedoel
Laatst gewijzigd door 118GTR op za feb 23, 2008 6:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Dino

Bericht door Dino »

dus as ik het goed begrijp. zou ik het zelf ook kunnen doen?
is het makenlijk aan alle vervangende onderdellen te komen?
en wat gaat dat ongeveer kosten.

ik zou het wel tof vinden als ik ook dit zelf kan doen.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Als je het zelf doet, kost het je ~30 euro voor het vlakken, en een kopset(80 bij mij) zitten alle onderdeeltjes voor de kop, een blok-set voor de onderkant(iets van 30~50 bij een dealer dacht ik)

Alle lagers rond de 5 euro per stuk en er zitten er 18 in het onderblok.

Opzich kan je het zeker zelf, maar ervaring is wel vereist, haal er iemand bij!

Dan kun je nog zuigerveren vervangen, geen idee wat die kosten, En natuurlijk moeten de zuiger zelf en de cylinderwanden nog in goede staat zijn. Zo niet dan moet je die vervangen. En dat is erg prijzig, iets van 1000 euro voor een set van 4 zuigers, en nog een keer 500 voor de wanden.(zoiets, in zo'n geval moet je meteen geupgrade exemplaren kopen, die zijn goedkoper dan rover origineel)
Laatst gewijzigd door 118GTR op do mar 06, 2008 1:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Dino

Bericht door Dino »

jha echt vriendelijk bedankt.
als het goed is.. is het blok nog lopend.
en waren er geen kwaaltjes.

ik wil het reviseren puur. omdat de gti echt helemaal uit elkaar ligt.
en ik het een beetje slecht vindt. als er niks aan het blok gedaan wordt.
en er zo terug in gezet wordt..

het ziet er dus toch naar uit. dat het blok uit elkaar gaat.
iemand met ervaring is zkkrs aangenaam.
komende tijd.. eerst eens regelen dat ik alles heb.

vriendelijk bedankt René
burny

blok

Bericht door burny »

is dit mijn oude blokje 8) ???
Dino

Bericht door Dino »

uhuh uhuh... kweet niet wat ik ermee moet... netjes maken en in de auto hangen....
of reviseren en dan in de auto hangen...
Plaats reactie