Pagina 1 van 1

Knipperlichten aansluiten op CV (R200)

Geplaatst: vr feb 22, 2008 2:12 pm
door JeroenH
Zoals ik beloofd had, het schema om je knipperlichten aan te sluiten op je centrale vergrendeling. Het moeilijkst is om de juiste kabels te vinden om dit allemaal te doen, dus daarom hieronder een complete beschrijving.

Deze beschrijving is in ieder geval voor een Rover 200, weet niet of het voor andere types ook geld.

De kabels
De kabels om de deuren open en dicht te doen zijn oranje en roze. Deze vind je in de deuren en de kofferklep. Echter is het niet makkelijk om door de deuren weer in je auto te komen en andersom (zelfde voor achterklep). Wat ik heb gedaan is aan de bijrijderskant het rubber bij de onderdorpel losgetrokken, de vloerbedekking aan de kant gedaan en daar lagen de juiste kabels, deze heb ik onderbroken en een aftakking gemaakt richting mn dashboardkastje.
De kabels voor de knipperlichten vind je heel eenvoudig achter de schakelaar voor je alarmlichten. Trek deze schakelaar eruit en maak een aftakking aan de groen-witte en de groen-rode kabel. Leid ook deze richting je dashboardkastje.
Vervolgens trek je een kabel vanaf de accu, eveneens naar je dashboardkastje.

De benodigde spullen
De volgende lijst met spullen heb je nodig om het schema in elkaar te kunnen zetten:
  • Diode - 3x (13,2 volt)
  • Condensators - 470uF én 1000uF
  • Relais - 5 aansluitingen (30, 85, 86, 87, 87a)
  • Zekeringhouder
Het schema

Code: Selecteer alles

 ________________________________
|                                |
|             Relais             |
|                                |
|                                |
|                                |
|   30    85    86    87    87a  |
|________________________________|
     |     |     |     |     |
     |     |     |     |    niks
   accu    |     |     |
   12+     |     |     |
           |     |     |                                _
           |     |     |                groen-rood    /   \
           |     |     |          .------->|-------- (  L  )
           |     |     |          |                   \ _ /
           |     |     |          |
           |     |     '----------o
           |     |                |                     _
           |     |                |     groen-wit     /   \
           |     |                '------->|-------- (  R  )
           |     |                                    \ _ /
           |     '--------------------------------.
           |                                      |
   	     |     condensatoren (470uF+1000uF)     |
   	     |                     +                |
   	     |                      # |             |
   	     |                 .----# |--------o----'
   	     |      _          |    # |        |
   	     |    /   \        |               |
     	   '---(  M  )-------o-------|<------'
       oranje   \ _ /   roze       diode
       (open)   slot    (dicht)
                motor
In dit schema zie je de relais, wat ik gedaan heb is deze op een plankje schroeven en hier alle kabels op aangesloten, deze kabels zijn stuk voor stuk 10cm lang en heb ik op een kroonsteentje gezet, die ook op het plankje zit. Alle kabels die we naar het dashboardkastje geleid hebben kunnen we dan zo op het kroonsteentje aansluiten.
De zekeringhouder moet, uiteraard, tussen de accu en de relais komen.
De diodes (let op de richting) komen tussen de richting aanwijzers en dient voor het (juist) knipperen.

Volgens deze schakeling knipperen de lampen 1x lang bij het sluiten en 2x kort bij het openen (met deze condensator eigenlijk nog tekort, ga ik nog uitzoeken)

Heb je nog vragen? Stel ze hier. Anders succes met het maken!

Geplaatst: vr feb 22, 2008 5:17 pm
door Mark16v
cool, zou dit ook werken voor een 200MK2?

Geplaatst: vr feb 22, 2008 5:54 pm
door Jai
Als ik dit schemaatje zo bekijk... is het een standaardschema en dus ook van toepassing op de mkII.... je zal alleen wel de goede (kleur) kabels moeten vinden ;)

Geplaatst: vr feb 22, 2008 7:37 pm
door Mark16v
dat gaan we is proberen...

Geplaatst: za feb 23, 2008 1:03 am
door JeroenH
Idd, precies wat Jaish112 zegt, het is een standaard schema, maar of de kabels dezelfde kleur hebben en ook nog eens op dezelfde plek zitten, dat weet ik niet.

Ik heb vandaag een nieuwe condensator gehaald. Als ik morgen tijd heb dan ga ik die er nog ff tussen zetten en dan hopen dat het allemaal goed gaat. If so, dan meld ik het hier ook nog ff natuurlijk!

Maar Mark16v, succes he! En als het werkt, ff laten weten natuurlijk voor de anderen!!! En een beetje voor mijn voldoening natuurlijk ;)

Geplaatst: za feb 23, 2008 6:33 pm
door JeroenH
Vandaag de andere condensators er op gezet, had eerst alleen 470uF, maar dat was nog steeds te weinig, nu heb ik er een 470uF én een 1000uF parallel langs elkaar lopen, dat lijkt er meer op, de boel is nu goed te zien bij het 2x knipperen!

De condensators kun je gewoon aan elkaar solderen, min op min en plus op plus! Vervolgens plaats je hem er net zo tussen als dat je bij een enkele zou doen.

Heb het schema hierboven ook aangepast!

Geplaatst: zo feb 24, 2008 12:29 am
door JeroenH
Met de condensators aangepast zoals nu in het eerste bericht omschreven (totaal 1470uF) kom ik tot het volgende eindresultaat.

YouTube

2x is open
1x is dicht

Geplaatst: zo feb 24, 2008 12:32 am
door Bart-K
beetje onlogisch :? zou het zelf precies andersom doen ;)

Geplaatst: zo feb 24, 2008 12:58 am
door JeroenH
Bart-K schreef:beetje onlogisch :? zou het zelf precies andersom doen ;)
Toch niet op de 200, of wel ;)
Had bij de Yaris van m'n moeder gekeken en daar ging het precies zo...
Maar uiteraard, als je het andersom zou willen, is het simpel weg de draden van deur open en deur dicht opdraaien zodat de diode/condensators andersom gebruikt worden!

Geplaatst: ma jun 09, 2008 8:18 pm
door Zell
awel da ziet er goe uit!!! :)

Geplaatst: ma jun 09, 2008 8:54 pm
door Joep
Slimme, makkelijke schakeling die je zo hebt gemaakt, alleen ben ik persoonlijk niet zo van de kroonstenen in de auto. Probeer zoveel mogelijk soldeer of AMP verbindingen te maken.

Geplaatst: ma jun 09, 2008 8:56 pm
door Dr Doggystyle
ziet er cool uit wel knap dat je dat allemaal kan.

zit dit trouwens niet standaard bij de rover
of is het sommige modellen wel en sommige weer niet ?

Geplaatst: ma jun 09, 2008 9:24 pm
door JeroenH
Dr Doggystyle schreef:ziet er cool uit wel knap dat je dat allemaal kan.

zit dit trouwens niet standaard bij de rover
of is het sommige modellen wel en sommige weer niet ?
Idd, zit in sommige modellen...
De latere modellen 200mk3 hebben het wel, de eerdere, zoals die van mij, niet.
Joep schreef:Slimme, makkelijke schakeling die je zo hebt gemaakt, alleen ben ik persoonlijk niet zo van de kroonstenen in de auto. Probeer zoveel mogelijk soldeer of AMP verbindingen te maken.
Ik heb deze schakeling binnen in de auto zitten, veilig opgeborgen op een klein plekje waar het allemaal geen kant meer op kan! Anders soldeer ik ook het meeste wel, maar omdat ik het moest testen en een paar keer weer loshalen en het dus toch binnen in de auto zou maken heb ik er hier voor gekozen om het gewoon met kroonsteentjes te doen.

Geplaatst: ma jun 09, 2008 10:52 pm
door Zell
ik zou begot ni weten wa da allemaal is.. kroonsteentjes :p
ma moest ik da kunnen, kzou het doen, want nu ist ma pover als ge den auto los of vast doet zene..

bij mij doen die lichtjes het dus ook niet ;)