subframe vervange

111 114 Metro Mini
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

subframe vervange

Bericht door Johnny_D »

ondertusse is het aan alle wel bekent dat mijn metro totalos is verklaart.
nu las ik op het forum dat je wiel ophanging aan je subframe vast zit.
dus als ik dat vervang voor een donor frame het probleem opgelost is.

mijn vragen.

1. is dit echt zo. zo ja zit je stuurhuis hier ook aan vast(deze is ook krom)

2. hoe moeilijk is het(ik beschik over het gebruik kunne maken van een brug)

3. is het lastig om dan ook mijn moter blok terug te zetten aangezien dat nog niet veel gelopen heeft.
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

1:
Yep met het vervangen van je subframe komen komt ook de rest van de voorwielophanging meer.
Het stuurhuis zit ook aan het subframe maar is meer een eigen onderdeel(zit er tegen aan gebout maar is geen echt onderdeel van het frame zelf)

2:
Valt mee, maar het is natuurlijk niet simpel. Bij een 100 kun je in 1 keer het frame laten zakken, 4 grote bouten los en hij valt er onderuit(maar er zitten natuurlijk ook 20 kleinere verbindingen die allemaal los moeten anders mol je ze(denk aan bekabeling, leidingen en schakelstangen))
Denk dat dit voor de metro ook geld, en omdat het een carb is met weinig electronica is het nog simpeler.

Nadat het frame op de grond ligt kun je weer vrij gemakkelijk de motor(en bak) verwijderen.

3:
Je zult wel moeten, je moet een motor in het donorframe zetten, dan het liefst natuurlijk degene die je een beetje vertrouwd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
metro '82
Metro addict
Berichten: 1176
Lid geworden op: do sep 27, 2007 9:37 pm
Woonplaats: Culemborg

Bericht door metro '82 »

Het is idd goed te doen!
Zelf ooit op 1 dag een (wel al compleet opgebouwd) subframe (incl. motor) gewisseld.

Dus gewoon proberen want er zijn er al niet veel meer over (zeker geen cabrio's) en het zijn gewoon hele leuke en fijne auto's!

Succes, Bert.
AfbeeldingAfbeelding
Rover 45 2.0 idt club 5drs(copperleaf red) - Mini Clubman estate '78 (vermillion red) - Austin metro 1.0 special '82 (in restauratie)
http://www.mrcracing.nl http://www.hacc.nl
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

zijn er nog dinge waar ik op moed lette?

en hoe zit het met de vering aangezien het op olie druk gaat en ze alle vier aanelkaar gekoppelt zijn?
en de remme?
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Gebruikersavatar
metro '82
Metro addict
Berichten: 1176
Lid geworden op: do sep 27, 2007 9:37 pm
Woonplaats: Culemborg

Bericht door metro '82 »

de voorste veerbollen van een metro zijn niet gekoppeld.
Achter zijn ze van links naar rechts gekoppeld.

Bij een 100 zijn ze per zijkant met elkaar verbonden. Dus daar zal je geen problemen mee hebben.

Voor de remmen weet ik het niet exact meer (is al weer 9 jaar geleden dat ik eraan gewerkt heb :( .
Maar als ik me niet vergis kun je de remslangen bij het binnenscherm losmaken en is dan alles van het subframe en de carrosserie gescheiden.

Veel succes, Bert.
AfbeeldingAfbeelding
Rover 45 2.0 idt club 5drs(copperleaf red) - Mini Clubman estate '78 (vermillion red) - Austin metro 1.0 special '82 (in restauratie)
http://www.mrcracing.nl http://www.hacc.nl
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

De druk moet wel van die veerbollen af hoor, ze zitten tussen het subframe en het chassis. Als je het subframe laat zakken, kunnen ze weg, en met die druk is dat meer dan genoeg om je hoofd mee te nemen.
En nee dat is geen grapje, ken een monteur waarbij dat ding langs zijn hoofd schoot en had meteen een week nodig om bij te komen van de ervaring.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

ok en hoe doe ik dat?(en hoe pomp ik ze weer op?)

ben gister bij de donor auto weze kijke. ziet er nog heel goed uit en geen roest op het frame.
de vering is wel helemaal leeg. (voor en achter)

hoewel het moterblok nog goed loopt wil ik tog mijn eige moterblok hebben.
is het moelijk om de aandrijving los te hale en zijn er nog dinge waar ik op moed lette?

alvast bedankt
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Mini Power

Bericht door Mini Power »

De veerbollen zitten vast in het subframe, ze kunnen er alleeen uit schieten als je de zijdeksels van het subframe af haalt. En die hoeven niet los, als je het subframe demonteerd.

Aandrijfassen kun je er uit tikken.
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

mooi. en het oppompe van die bollen? want bij het nieuwe frame staan ze leeg
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

sowiso moeten die veerbollen gevuld worden met een bepaalde vloeistof. Dat staat wel ergens op het forum volgens mij. En om die bollen op te pompen heb je een speciale pomp nodig.
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

mm ok en waar vind ik zoon pomp in de regio goringem?
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

MG-R dealer of oud-dealer
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

ok. en weet iemand er 1 te zitte in regio goringem?
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

Autobedrijf Lombardijen B.V.
Laagjesweg 24
3076 BK Rotterdam-Lombardijen
:fiew: google :lol:
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

ik hou van die vent :mrgreen:
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

ok het frame is bijna los(op 2 boutjes, schakelstang en stuurhuis)

hoe haal je het stuurhuis los?
en hoe haal ik straks de aandrijf as los
en even was meer detais als gewoon ff los tikke
(tis de 1e keer dat ik dit doe dus alles zo gedetaileert mogelijk graag)
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Plaats reactie