Pagina 1 van 3
Stotteren MG F
Geplaatst: di jan 13, 2004 11:22 pm
door flemming
Een technische vraag, aangezien de dealer er zelf niet uit kan komen.
Een vriend van mij heeft een MG F MK1 1.8i als ik het goed heb. En deze stottert op de vreemdste momenten, dan bij koud weer, dan met warme moter. Er is geen touw aanvast te knopen. Gehele onsteking is al vervangen.
Wat kan dit wezen?
Alvast bedankt
Geplaatst: wo jan 14, 2004 12:01 am
door Robert-220TC
Volgens mij die trottle body waar striker en mista -t het wel eens over hebben
Geplaatst: wo jan 14, 2004 12:44 am
door Striker
Heb je wat meer info over het stotteren, bv. wanneer gebeurt het: bij het gas loslaten, of gewoon tijdens normaal rijden? Van welk jaar is de auto?
Als het de gasklep (throttle body) zou zijn die blijft hangen, dan stottert hij niet, maar blijft de motor te veel toeren draaien.
Geplaatst: wo jan 14, 2004 1:06 am
door Montego
Stotteren
Bedoel je als of ie bijna geen brandstof krijgt

Een motor die stottert
vervuide of,water in de brandstof(pomp) of een tekort aan.
Valse lucht mischien

Gooi er een een brandstof reinigings middel in.

Geplaatst: wo jan 14, 2004 9:59 pm
door Dennis
heel dom misschien, maar ik heb ooit een stotterende motor gehad, en toen begonnen bij het nakijken van de lambdasonde, enz. enz. enz.
Uiteindelijk bleek het gewoon een fout in de bougies te zijn...wellicht te proberen?
Geplaatst: di jan 20, 2004 1:58 am
door Bruno
Hallo,
Even voorstellen, ik ben Bruno, uit Belgie (nogal gekend op het Belgische forum)
Stotteren kan te wijten zijn aan : Bougies en/of bougiekabels, meestal bij nat weer, doch deze blijken vervangen te zijn volgens Flemming, TB kan niet, daar deze bij een vervuiling blijft hangen, zoals Striker meldt. Een additief of beter nog benzine-spoeler (bv. Petrol one-shot van Kent, te krijg bij de betere garage) kan nooit geen kwaad, maar bij bv. klepsteel-vervuiling heb je ook niet echt het stotter-effect. Ik denk dat je gewoon even de brandstoffilter moet vervangen, daar er waarschijnlijk vuil in zit. Dit is ongeveer 15 minuutjes werk, inclusief motorcopartiment openen.
Heb je dat laatste al gedaan ? Dit lijkt me het meest voor de hand liggende.
Trouwens, welke brandstof tank je 95 of 98 octaan, en welk merk ?
Raar maar waar, maar hier hadden we bij iemand een gelijkaardig probleem, hij tankte altijd 98 octaan, omdat dat toch het beste is dachten we. Toen hij op een gegeven moment 95 octaan tankte, was zijn probleem plots verdwenen. Hij is 95 octaan blijven tanken en heeft het probleem nooit meer terug gehad. Begrijpen wie begrijpen kan, maar zeker de moeite om eens te testen. Maar vervang dus zeker ook even de brandstoffilter.
HTH
Geplaatst: di jan 20, 2004 2:08 am
door Striker
Hoi Bruno, welkom bij ons MG-Rover clubje

.
Leuk, weer iemand met een F erbij.
Geplaatst: di jan 20, 2004 4:58 am
door Skytiger
Ik tank ook altijd Super Plus 98 ongelood.
1x in de maand gooi ik er Euro 95 ongelood in.
Nooit problemen... hehehe
GreetingzZz,
sKy
Geplaatst: di jan 20, 2004 11:59 pm
door Robert-220TC
Maar waty staat er in je instructie boekie ???
en de bij de benzineklep????
95 toch???
Geplaatst: wo jan 21, 2004 12:03 am
door Anton
Yep gewoon EURO 95.
Tank ik ook gewoon, en ook nooit problemen.

Geplaatst: wo jan 21, 2004 12:46 am
door 416sí señor
Wat zou uberhaupt het nut moeten zijn van 98 tanken,
en waarom dan toch eens in de zoveel tijd een keer 95 tanken?
Gr. Tomas
Geplaatst: wo jan 21, 2004 2:23 am
door Bruno
Normaal gezien geldt de regel hoe hoger het octaangehalte hoe "vettiger" de benzine of anders gezegd hoe beter hij een smerend effect heeft. 95 oct is veel droger, en daarenboven hebben sommige oudere wagens hier mee het effect van het zogenaamd gaan na-dieselen. Hoe meer lood dus, hoe beter, echter de uitzonderingen bevestigen de regel, want bij menig MGF je zou 95 oct dus beter zijn (kwestie van het stotteren)
Geplaatst: wo jan 21, 2004 2:42 am
door Striker
De K-serie motor is afgesteld op een octaan gehalte van 95 ron. Sommige auto's hebben een sensor die de timing kan aanpassen aan een hoger octaangehalte (bv 98 ron). De K-serie heeft deze sensor niet en dus is het nuttleloos (en zonde van het geld) om 98 ron te tanken.
Geplaatst: wo jan 21, 2004 3:58 am
door Bruno
Timing ????
Ontstekingsmoment blijft toch hetzelfde !
Octaangehalte heeft hier toch weinig mee te maken, eerder met smering ?
Of zie ik dat verkeerd

Geplaatst: wo jan 21, 2004 12:50 pm
door Striker
Brandstof met een hoger octaan gehalte ontbrand iets anders. Auto's met een zgn. "knock sensor" kunnen dit verschil in ontbranding herkennen en passen zich hier op aan. De k-serie motor heeft deze sensor niet.
Geplaatst: wo jan 21, 2004 2:06 pm
door Bruno
Aha, weer eens iets bijgeleerd, maar waarom hebben dan menig mg'tje last van stotteren bij rijden op 98 en niet op 95 ?
En trouwens Flemming, al licht in de duisternis ? Ik dacht ook nog eventueel aan een slecht werkende brandstofpomp in het slechtse geval, maar nogmaals verander zeker de filter eerst en voeg een goede spoeling toe.