Pagina 1 van 1

Startproblemen

Geplaatst: vr feb 01, 2008 5:38 pm
door lobster 214 si
Hallo iedereen,

Ik heb de laatste tijd last van startproblemen....
Het is meestal met vochtig weer maar ook als ie net afgekoeld is met redelijk droog weer.

ik ben naar de dealer geweest en die zag al snel dat mijn bougiekabels verroest waren (dus vervangen die hap) maar nu is het probleem nog niet verholpen helaas en dus vandaag weer terug geweest omdat ze dachten dat mijn bobine in slechte staat zou zijn.
Dit was dus niet het geval want die zag er goed uit, Ze hebben nu een relais vervangen bij de computer in de hoop dat die de brandstofpomp slecht aanstuurd.

Mocht dit niet het geval zijn heeft dan iemand een idee wat dan wel het probleem is??

Het gaat om een 214SI uit 96

P.S. als ik de auto start en afslaat gaat het olielampje uit en moet ik ca 30 seconden wacten totdat de brandstofpomp weer zijn werk gaat doen en meestal slaat ie dan wel aan.

De auto rijd verder altijd goed ook met zware regen het gaat dus alleen om het starten.

Alvast bedankt voor de hulp

Groeten Peter

Geplaatst: vr feb 01, 2008 8:17 pm
door Rvelleko
Maaktie er nog een gek geluid bij ??

Geplaatst: vr feb 01, 2008 9:07 pm
door lobster 214 si
Hij maakt er geen geluid bij zodra die aanslaat valt ie direct weer uit of ik gas geef of niet.

enig idee :?: :?: :?:

Geplaatst: zo feb 03, 2008 3:18 pm
door lobster 214 si
Vanochtend starte de auto weer slecht dus het ligt niet aan het relais...

Iemand nog een idee????

Geplaatst: zo feb 03, 2008 3:43 pm
door Rvelleko
Probeer es te starten met het gaspedaal ingedrukt ?? :|

Geplaatst: ma feb 04, 2008 11:34 am
door lobster 214 si
Valt ie meteen weer weg heeft niet veel zin...

Moet wachten totdat ik de brandstofpomp na ca 15 sec weer hoor dan kan ik het opnieuw proberen meestal na een keer of 3 start ie wel weer.

Geplaatst: ma feb 04, 2008 12:21 pm
door bam
Dat relais wordt aangestuurd door een pressure switch ik denk dat daar het probleem ligt.

Ik zal eens even in de schema's duiken.

Geplaatst: ma feb 04, 2008 12:32 pm
door lobster 214 si
oke? en wat is daar de functie van dan? ( in lekentaal) :roll:

Geplaatst: ma feb 04, 2008 12:42 pm
door bam
Hier mijn uiteenzetting alles is nagenoeg mechanisch

Afbeelding

Quote Rover manual.

The electric fuel pump is located inside the fuel tank
and is energised by the Engine Control Module
(ECM) via the fuel pump relay, in the engine
compartment fuse box, and the inertia fuel shut-off
switch.

The fuel pump delivers more fuel than the maximum
load requirement for the engine, maintaining
pressure in the fuel system under all conditions.


Fuel pressure regulator

The fuel pressure regulator is a mechanical device
mounted on the end of the fuel rail. Pressure is
controlled by diaphragm spring pressure and is
modified by a vacuum signal from the inlet manifold.

The regulator ensures that fuel pressure is
maintained at a constant pressure difference to that
in the inlet manifold. As manifold depression
increases, the regulated fuel pressure is reduced in
direct proportion.
When pressure exceeds the regulator setting,
excess fuel is returned to the swirl pot in the fuel
tank.

Oftewel je hebt geen brandstofdruk als je start volgens het schema en jou verhaal begrijp ik dat het 15 sec. duurt voor je pomp gaat draaien.

Oftewel de aansturing van het relais (ecm) is abuis.(kan maar is onwaarschijnlijk want dan zou hij helemaal niets doen)

Filter lijkt onwaarschijnlijk want hij doet het na een tijdje wel.

Oftewel brandstofpomp is stuk.(dit lijkt mij het geval als hij draait doet hij het maar bij de eerste aanzet wil niet)

Ik zou nu eerst gaan meten op je pomp of die meteen stroom heeft als je je kontakt omdraait. Zo ja en hij draait niet andere pomp.

Geplaatst: ma feb 04, 2008 12:48 pm
door lobster 214 si
Bam bedankt voor deze uitgebreide uitleg :D

Ik heb een afspraak voor morgen bij de garage en zal even een printje maken hiervan. Als ik meer weet zal ik dat meteen posten.

Hopelijk kan ik snel weer fatsoenlijk starten en rijden.

Groeten Peter

Geplaatst: ma feb 04, 2008 12:52 pm
door 118GTR
Maar de brandstofpomp draait zoizo niet tijdens het starten dat is 1 of andere veiligheidsfeature.

Sleutel in het contact->stand II->3 sec pomp, daarna pomp uit totdat de motor aanslaat.

Je kunt checken of de pomp het doet of niet en of de start-procedure voor de pomp wel doorlopen wordt.
Haal de retourleiding van de brandstof van het inlaatspruitstuk. sleutel op II, en moet dan 2a3 sec brandstof uitspuiten.

Overgens denk ik zelf nog steeds aan een ontstekingsprobleem, was de rotor en de verdeelkap al vervangen?

Geplaatst: ma feb 04, 2008 12:52 pm
door lobster 214 si
Het is wel zo dat als ik de auto op contact zet dat de brandstofpomp meteen geluid geeft.... Alleen als de auto weer afslaat duurt het ca 15 seconden voordat de pomp weer geluid gaat maken (contact uit/aan) Het is niet zo dat de pomp helemaal geen geluid maakt als ik m voor het eerst op contact zet.

Geplaatst: ma feb 04, 2008 12:54 pm
door lobster 214 si
ik heb de verdelerkap en rotor 3 maanden geleden laten vervangen, bougiekabels vorige week en de bobine schijnt goed te zijn en het relais schijnt dus ook niet echt te werken.
Groeten Peter

Geplaatst: ma feb 04, 2008 5:55 pm
door Järv
..... als het een 1990 - 1995 rover 214 was geweest zou het de vliegwielsensor kunnen zijn, of het ontbreken van een rubber bovenop de bobine.
van het na-1995 model weet ik niets, dus ook niet of het hetzelfde kan zijn.......

succes :mellow:

Geplaatst: ma feb 04, 2008 6:19 pm
door 118GTR
Vliegwiel sensor zou het best kunnen zijn idd, hoewel het een iets andere sensor is. Heeft hij wel precies dezelfde functie en waarschijnlijk ook zwakheden.

Een afgeslagen motor zou nog steeds genoeg benzine druk moeten hebben, geen reden voor de pomp om te draaien totdat de motor weer loopt. (zelfde procedure als voordat hij de eerste keer gestart wordt)