Update reparaties

111 114 Metro Mini
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Update reparaties

Bericht door Boekie »

Hieronder staan de werkzaamheden die ik onlangs heb verricht.

Ik reed laatst naar huis en plotseling gingen mijn lampen minder fel branden. Uiteindelijk gingen mijn lampen uit en kort daarna de auto helaas ook. Dat werd een gezellige nachtelijke wandeling :(

Nu heb ik al het een en ander gelezen over de dynamo. Dus heb ik hierna gekeken. Met startkabels starte de auto wel gewoon maar vanwege ruimte gebrek heb ik de dynamo nog niet door kunnen meten. Toen ik aan de bekabeling bij de dynamo zat, zag ik een vonkje en gaf de accu (waar ik de multi meter op had aangesloten) meer volt. (13,2)

**Ik neem aan dat ik ergens sluiting heb maar hoe kan ik dat het beste aanpakken (controleren/repareren)

**Ook doen mijn fan en temperatuurmeter het niet. Is het toeval dat die dingen tegelijk kapot gaan of zijn ze op de een of andere manier met elkaar verbonden.

Ik was van plan de fan appart aan te sluiten zodat ik hem zelf aan en uit kan zetten. Maar die temperatuur meter is een ander verhaal. Hoe kan ik die het beste aanpakken?................................................................
Laatst gewijzigd door Boekie op vr jan 25, 2008 8:27 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Ik denk een zekering en een gebroken draad dynamo is in orde als jij 13.2 gemeten hebt.
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

Neej de zekering is het helaas niet. Die had ik pas nagekeken :(
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

oei, ik denk idd dat je ergens kortsluiting hebt.

Ik ben er achter gekomen dat je zelfs zonder dynamo nog een heel eind kunt rijden(een uur is geen probleem met een volle accu)

Je hebt dus een enorme drain, die in een erg korte tijd de accu leeg trekt.
En het zit in een gedeelte van de kabelboom die niet afgezekerd is, dus echt het primaire systeem.

Ik zou zelf de dynamo kabels controleren, ze lopen vanaf de dynamo(de 2 dikkere) naar de startmotor(ja echt) waar hij samen met de rode accu kabel opgeschroeft zit.

Overgens is je fan en temp sensor een ander systeem, ook van elkaar trouwens. de fan heeft een eigen sensor in de radiateur. dan zitten er 2 sensoren aan de voorkant van het blok, 1 voor het dash de andere voor de ECU.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

Hmmm dat wordt zaterdag weer even lekker sleutelen.
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

Nou dat lekker sleutelen is dus gelukt :mrgreen: Er was nog al wat niet goed aan mijn auto. Dus hier even een update van wat ik vorige week gedaan heb.

Afbeelding
Tijdens het doormeten van de dynamo. Goed te zien is de scheve bumper die ik inmiddels heb gerepareerd.

Afbeelding
Auto mooi op bokken. Dat sleutelt altijd het fijnst

Afbeelding
Rechts van het spruitstuk zit de sensor van de temperatuur meter. Deze kabel was op de een of andere manier geknikt waardoor er een kabelbreuk was ontstaan… ja en dan doet de meter het niet meer. Dus de boel vernieuwd en netjes aan elkaar gesoldeerd. Daarna een krimpkousje en tape erom heen gedaan.

Afbeelding
Bij mijn rechterachterlicht zat een groot gat. We hebben het gat roestvrij gemaakt en hebben er vervolgens een plaat overheen gelast.

Afbeelding
Het resultaat. Niet strak but it does the job.

Afbeelding
Mijn wielkast zat er ook aan te komen. Gelukkig hebben we deze redelijk weten op te knappen. Alle doorgeroeste plekken hebben we verwijderd. In de plaats daarvan hebben we uiteraard nieuw plaatwerk gelast.

Afbeelding
Zo ziet de binnenkant van de wielkast er nu uit alleen hebben we het witte met een zwarte primer ingespoten. Een beter alternatief is om de hele boel te vervangen. Wielkast en dorpel. Dit is zeker iets wat ik in de toekomst ga doen (of laat doen)

Afbeelding
Dit simpele aanzuigbuisje wat op een 111 zat op de sloop moet gaan zorgen voor een iets betere koude lucht toevoer. Alle kleine beetjes helpen ;)

Afbeelding
Dit was trouwens de boosdoener bij de dynamo. De linker en middelste contact waren afgebroken waardoor de dynamo soms wel en soms niet bijlade.

Afbeelding
Meteen even nieuwe velgen gepast 8) Helaas wilde ze er niet op :cry: Maar wat zou het bruut staan zeg.

Verder heb ik:
- een deel van de bumper gespoten
- vooraan bij de auto het een en het ander gelast
- de sleep ogen een beetje recht gebogen
- rechter koplamp recht gezet
- fan gerepareerd
- en ik zal vast nog wel wat vergeten zijn...

Ik zal van de week nog even een recente foto van mn wagen maken en op het forum knallen.
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Dutch
MG-R Core
Berichten: 3387
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 10:00 am
Woonplaats: Hengelo (ov)

Bericht door Dutch »

Mooi dat je er toch weer iets nets van hebt weten te maken dat ook technisch in orde wordt gemaakt
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

Thx :D

Ja das ook de bedoeling 8)

Maar ik heb nog een hele lange weg te gaan. Voor voorlopig is het wel weer goed maar ik wil de wagen eigenlijk wel super strak hebben. En alst een beetje mee zit gaat dat ook wel lukken. Heb het virus goed te pakken ;)

En mischien in de toekomst vvc :twisted: maarjah laat ik niet te ver op de zaken vooruit lopen...
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Dutch
MG-R Core
Berichten: 3387
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 10:00 am
Woonplaats: Hengelo (ov)

Bericht door Dutch »

hoe bevalt je verlaging?
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

Perfect perfect. Rijdt echt goed alleen is onafhankelijk waarschijnlijk beter. Dat maakt de auto achter net wat strakker en stabiler. Dus dat is mischien ook iets wat ik in de toekomst nog ga doen. Maar voor verlopig rijdt het heerlijk. Kan niet wachten om weer een keer het circuit op te gaan 8)
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Dino

Bericht door Dino »

Boekie schreef:Thx :D

Ja das ook de bedoeling 8)

Maar ik heb nog een hele lange weg te gaan. Voor voorlopig is het wel weer goed maar ik wil de wagen eigenlijk wel super strak hebben. En alst een beetje mee zit gaat dat ook wel lukken. Heb het virus goed te pakken ;)

En mischien in de toekomst vvc :twisted: maarjah laat ik niet te ver op de zaken vooruit lopen...
altijd mooi om te horen :D:D
hopenlijk weer een R-100 gered van de sloop.
die velgen staan trouwens best gaaf ja
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

Dino schreef:altijd mooi om te horen :D:D
hopenlijk weer een R-100 gered van de sloop.
die velgen staan trouwens best gaaf ja
Ja dat "hok" van mij hoeft voorlopig nog niet naar de sloop 8) voor voorlopig istie weer gered :D
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Gebruikersavatar
Smurfing
MG-R Freak
Berichten: 1104
Lid geworden op: zo aug 28, 2005 7:40 pm
Woonplaats: Meppel

Bericht door Smurfing »

Hey hij leeft :mrgreen: hmm deja vu ;) Met wie was dit laatst ook tummeke tog?
2005/2006 Rover 114 GTi MPi '94
2008/2009 Rover 114 si '94
2009/2010 Rover 114 GTi MPi '92
2013/.... Rover 200 BRM '99


Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland" onclick="window.open(this.href);return false;
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

idd Tummeke en Foxtrot waren na lange tijd weer aanwezig.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

Het blokje doet het uitstekend :!: Golf GTI en Astra GSI kan ik hebben :D maar ook dat ik mooi een fiat stilo abarth (sele-speed) de baas kan :lol: . Daar kreeg ik dus wel een mooie thumps up van :lol:

Over 10.000km geef ik het blokje een grote beurt met koppelingg, distributieriem, waterpomp, nieuwe olie en dergelijke. En dan maar hopen dat hij weer een lange tijd geheel zonder problemen mee gaat. (hij verbruikt trouwns nauwelijks olie dus dat is ook wel positief)
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

8)

@ Gurt Hoe staat het met jouw Rover projectje dan? Bevalt het nog steeds of begint de snelheid al weer te vervelen en wil je weer wat snellers :P
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Plaats reactie