Pagina 1 van 1

KV6 welke koelvloeistof??

Geplaatst: do jan 03, 2008 5:57 pm
door canvas
Hallo,

Ben druk bezich voor info in te winnen wat en hoe om te gaan met de fragile cilinderkop van deze motor.
Ik heb overloop vatje een keer moeten bij vullen en lijkt er op dat ik heel langzaam ergens water kwijt raak.
Geef op dit moment de vatje de schuld, zitten kleine scheurtjes in en na een rit voel je gewoon de vochtige koelvloeistof aan de buiten kant zitten.
Heb inmidels een nieuw in huis voor deze te vervangen.
Maar hoe meer ik lees over welk koelvloeistof hoe onduidelijker het word.
Groen blauw of rose??
of de AOT rose 12plus longlife??

Met welke vloeistof ben ik het beste uit er in te doen bij het wisselen de hele inhoud??
Prijs is geen discusiepunt.

M.Vr.Gr Paul

Geplaatst: do jan 03, 2008 8:11 pm
door Roverforever
Heb je een 2.5 of een 2.0?

Je moet in beide OAT doen. Maar laten we duidelijk zijn dat de cilinderkop van de KV6 niet fragiel is. Het fragille van de 2.5 is het onderblok. Het zijn de cilinderwanden die door haarscheurtjes water naar binnen nemen.
De 2.0 is een beresterke motor waar nooit problemen (motor zelf) mee zijn. Wel op te letten voor eventuele lekkages aan het thermostaathuis in de buik van de V. (ook bij de 2.5 trouwens)

Geplaatst: do jan 03, 2008 8:23 pm
door canvas
Vergeten te vermelde het gaat om de 2.5, inderdaad het probleem ligt lager, niet de kop op zich.
Maar omdat het een geheel van aluminium vervaardigd blok is, is belangrijk de juiste (beste) koelvloeistof te gebruiken.

De OAT is dus als ik goed heb begrepen gewoon puur te gebruiken en niet bij vullen met water.
Voor alle duidelijkheid er is geen onderling verschil tussen OAT en OAT.

Gr Paul

Geplaatst: do jan 03, 2008 10:18 pm
door Roverforever
nee,nee. Je moet de koelvloeistof 50/50 mengen met water hé.

Hoeveel km heeft de wagen nu?

Geplaatst: do jan 03, 2008 11:46 pm
door 118GTR
Koelwater nooit mengen met water a.u.b., water zelf voldoet prima als koelvloeistof(wat heet het is zelfs beter), maar het kalk en andere mineralen zetten zich af in je koelsysteem.

Gewoon puur gebruiken dus, desnoods aanvullen met gedeminiraliseerd water in geval van nood(elke garage of pomp station heeft dat staan)

Geplaatst: vr jan 04, 2008 6:05 pm
door canvas
De auto heeft inmiddels 171.000 op de teler, loopt echt perfect.
Alleen dat de motor met echte kou (onder nul) de kleppen behoorlijk hard tikken, als de motor warm is hoor je ze niet meer.
Ben dus ook van plan de olie met filter te vervangen en dan er 10-40 in te doen.

Gr Paul

Geplaatst: vr jan 04, 2008 6:08 pm
door canvas
Roverforever schreef:Heb je een 2.5 of een 2.0?

Het fragille van de 2.5 is het onderblok. Het zijn de cilinderwanden die door haarscheurtjes water naar binnen nemen.
Is het verstandig dan lekkage stopper er bij te voegen voor eventueele haarscheurtjes te dichten of te voorkomen??

Geplaatst: vr jan 04, 2008 7:17 pm
door canvas
Op de rave cd opgezocht hoe te werk moet gaan bij het leegmaken en op nieuw vullen.
Er staan enkele plekken die moeten worden "ontlucht"? Bleed.
Dir is noodzakelijk voor het systeem luchtvrij te krijgen of werkt dit ook zonder te "ontluchten" door de mototr te laten draaien en de lucht komt vanzelf in het overloop.
Deze kan ik dan weer op nivo brengen.

Gr Paul

Geplaatst: vr jan 04, 2008 8:57 pm
door Roverforever
118GTR schreef:Koelwater nooit mengen met water a.u.b., water zelf voldoet prima als koelvloeistof(wat heet het is zelfs beter), maar het kalk en andere mineralen zetten zich af in je koelsysteem.

Gewoon puur gebruiken dus, desnoods aanvullen met gedeminiraliseerd water in geval van nood(elke garage of pomp station heeft dat staan)
antivries puur?

wij mengen dat altijd 50/50 in de garage

Geplaatst: za jan 05, 2008 12:09 am
door 118GTR
Niet anti-vries, koelvloeistof.

anti-vries moet je mengen inderdaad, maar dat is voor mensen die de auto koelen met water, dat bevriest s'winters en dus gooi je er anti-vries in. Maar er is geen auto fabrikant die de afgelopen 20 jaar nog water in het koelsysteem deed.

En koelvloeistof is minstens goed tot -20 en daar hoeft dus nooit anti-vries bij.

Geplaatst: za jan 05, 2008 1:07 am
door bam
Spraaverwarring dus, OAT is antivries welke 1op1 gemengd moet worden.
Koelvloeistof is al gemengd dus dit niet verdunnen.

Bam.

Geplaatst: za jan 05, 2008 3:39 am
door 118GTR
Waarom komt OAT niet als koelvloeistof? Ik wil helemaal niet mengen met water inc alle bende die daarmee gepaard gaat.

Alle koelvloeistof die ik gebruik koop ik als post-mix klaar voor gebruik in de correcte verhoudingen. G12+(VW standaard) lausaulec(OAT) of holts koelvloeistof(oude groene vloeistof) beide zijn netjes schoon.

Geplaatst: za jan 05, 2008 10:33 am
door canvas
Duidelijk, ik ga dus OAT gebruiken, wel opletten of de pre mix is of puur.
Is hij puur meng ik 50% met gedist. water.

Gr Paul

Geplaatst: za jan 05, 2008 11:10 am
door bam
118GTR schreef:Waarom komt OAT niet als koelvloeistof? Ik wil helemaal niet mengen met water inc alle bende die daarmee gepaard gaat.
De dealer in Baarn heeft OAT alleen in antivries. en dat is niet eens zo duur.
Vandaar dus dat klieder verhaal.

Bam.