Radio valt constant uit en schiet ineens weer aan

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Blackadder

Radio valt constant uit en schiet ineens weer aan

Bericht door Blackadder »

Hey forummers, weer een probleempje hiero.

Ik heb een sony xplod radio-tje, speaker in elke voordeur, 2 speakers in hoedenplank, en een basskistje achterin. Basskistje is geconnect met de acuu + pool voor 12 spanning (gewoon een 12v kabeltje, ongezekerd), massa op chassis aangesloten, kabels in radio geplugd, en rem aangesloten van sub naar radio. 8) :P

Alles dus goed en wel, maar mn radio valt af en toe spontaan uit, schiet weer aan, uit , aan etc etc. :?: :?: :?:

Ik word er knettergek van. Wat moet ik doen/veranderen om dit uitvallen te voorkomen? :?

1. Zekering in radio unit zelf vervangen door 1 met een hogere waarde? (zit nu geloof ik 20 in, als ik er 30 indoe, maakt dat verschil?) :?: :|

2. Kabel van HU naar accu vervangen door een kabel met zekering erin?
Ik heb wel zo'n dikke rooie kabel, met zekeringboxje, maar zou dat helpen? :?: :|


:?

Ik weet het niet, kan iemand me voorzien van deskundig rover-expertise-advies aub? :)

Blackadder.
[/list]
JeroenH

Bericht door JeroenH »

Puntje 1 sowieso niet! Als ie door de zekering uit zou gaan, dan zou ie niet meer aanspringen. Dus dat is het probleem niet. Daar komt bij dat je bij een zwaardere zekering de mogelijkheid geeft om meer ampères door je radio te laten gaan en dus je radio om zeep helpt.

Puntje 2 lijkt mij zo ook niet te helpen, maar daar heb ik niet zo'n heel goed beeld bij.

Ik denk dat je bastkistje te veel van je radio vraagt en dat die het niet aan kan. Of met andere woorden, je probeert nu je radio te slopen met je baskistje, maar je radio voorkomt het zelf. Wat ik denk dat de oplossing is, is om er een versterker tussen te zetten, zodat je radio minder uit hoeft te zenden en de versterker het ietsje op krikt en er een leuk geluidje van maakt.

Maar goed, ik heb er niet zoveel verstand van, dus het is maar een idee!
Arnoud79

Bericht door Arnoud79 »

gaat ie alleen uit als de radio hard aanstaat of ook als je op normaal niveau luisterd? als het het 2e is zou ik meer denken aan een los contact of draad, heb zelf ook een zoiets gehad, bleek dat de aansluiting achterin mn radio niet helemaal lekker zat. kijk daar eens naar, ik raad je zoiezo aan om je plus vanaf de accu te zekeren, want je bent zeker niet de eerste als je auto de fik ingaat omdat er een zekeringen zijn toegepast. :!:
Blackadder

Bericht door Blackadder »

Arnoud,

Goed punt daar. Ik denk dat t m in die contactjes zit.
Zal ze morgen eens nalopen.

heeft er iemand een foto van de draad die op de accu zit en hoe dit is aangesloten voor me, op een manier dat het veilig is en klopt????
Arnoud79

Bericht door Arnoud79 »

Afbeelding

nr 1 met oogje vastgezet op de accu
nr 2 zekeringhouder inclusief zekering (verkrijgbaar bij iedere respecterende autoaudioboer) vertel gewoon hoeveel Watt je versterker is, dan kunnen zij aan de hand van het vermogen je de juiste zekering geven..
Arnoud79

Bericht door Arnoud79 »

en ben je ermee geholpen???
Blackadder

Bericht door Blackadder »

Hey!!

Ja en nee. De aansluiting is nu wel goed,maar mijn radio viel gisterennacht toen ik richting huis reed weer een aantal keer ineens uit, en sprong weer aan.

Wat kan er aan de hand zijn?
:?:
Arnoud79

Bericht door Arnoud79 »

had je de radio hard aanstaan? dan kan het ook nog zijn dat de radio in de beveiliging schiet omdat er te weinig vermogen van de accu is. is dat het niet, dan toch nog maar eens je aansluitingen controleren, een draadbreuk is niet altijd te zien, meten is weten..
anders eens een andere radio proberen?
JeroenH

Bericht door JeroenH »

Wat je ook kunt doen is gewoon zelf keihard gaan zingen, dan heb je geen radio nodig :bangin: :rofl:
Blackadder

Bericht door Blackadder »

Na het plaatsen van gezekerde kabel, en kabelhoezen getrokken te hebben om alle kabels die door de auto liggen heb ik het probleem nog steeds.

Kan het soms zijn omdat ik een subwoofer + wisselaar heb aangesloten, dat ie het vermogen niet trekt?

Verstandigste actie: zwaardere accu met meer vermogen in auto zetten, of gewoon die wisselaar afkoppelen (eigenlijk niet van plan, is namelijk wel makkelijk ding :?:

Wat adviseren jullie?
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Ik heb zoiets gehad met een originele radio van Rover hier kwam toen in het display hot te staan.
Dit duidde op een overhitte radio.
Na een paar seconden deed hij het weer.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Arnoud79

Bericht door Arnoud79 »

Blackadder schreef:Na het plaatsen van gezekerde kabel, en kabelhoezen getrokken te hebben om alle kabels die door de auto liggen heb ik het probleem nog steeds.

Kan het soms zijn omdat ik een subwoofer + wisselaar heb aangesloten, dat ie het vermogen niet trekt?

Verstandigste actie: zwaardere accu met meer vermogen in auto zetten, of gewoon die wisselaar afkoppelen (eigenlijk niet van plan, is namelijk wel makkelijk ding :?:

Wat adviseren jullie?
zie mijn laatste post... je verteld nog steeds niet of je de radio hard had aanstaan toe hij uit viel, en hoe lang hij uit blijft voordat de radio weer aanschiet...

je kan beter het probleem opsporen dan zomaar een andere accu erin doen, probeer het eens zonder woofer, daarna weer aansluiten en dan zonder wisselaar, zo kan je de dingen die je hebt aangesloten, uitsluiten, zodat je zeker weet dat die het probleem niet zijn. en als laatste een andere radio proberen...
JeroenH

Bericht door JeroenH »

Arnoud79 schreef:...en als laatste een andere radio proberen...
Wat je ook kunt doen is een tijdje wisselen van radio met een kameraad/familielid. Kijk of je het probleem ook hebt met een andere radio, of dat de problemen met je radio mee zijn gegaan en dus bij die ander zijn (in dat geval niet meer terug ruilen natuurlijk ;) :lol: ) Zo kun je ook uitsluiten of het aan de radio ligt.
Sander Vermeij

Bericht door Sander Vermeij »

Ik zou zeggen condensatortje ertussen...
Slimboy

Bericht door Slimboy »

Sander Vermeij schreef:Ik zou zeggen condensatortje ertussen...
Volledig nutteloos...

Volgens mij zit het echt wel in de bekabeling. Remote-kabel (fijn kabeltje tussen radio en versterker) dat niet stevig vast zit en met momenten slecht contact heeft ofzo...
Of zowel de massa- en voedingskabel eens controleren aan de kabelschoentjes? Heb ook al eens voor gehad dat kabel uit schoentje was gekomen en in het omhulsel bleef zitten, waardoor het leek alsof kabel nog goed was aangesloten.

Ook eens controleren of versterker in "protection" gaat wanneer geluid uitvalt (rood lampje dat begint te branden op versterker), kan zijn dat versterker te warm loopt bijvoorbeeld...

Valt radio eigenlijk ook uit? Of enkel het geluid?

Allé, allesins nog veel succes toegewenst met de zoektocht :)
Sander Vermeij

Bericht door Sander Vermeij »

Slimboy schreef: Volledig nutteloos...
Hoezo dat?
Plaats reactie