ontluchten
ontluchten
hoi,
ben ff vergeten hoe ik me koelsysteem goed kan ontluchten.
weet iemand dit nog thanks
ben ff vergeten hoe ik me koelsysteem goed kan ontluchten.
weet iemand dit nog thanks
-
- Moderator
- Berichten: 4430
- Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
- Woonplaats: Botlek
- Contacteer:
Hya,
Ik kan je wel vertellen hoe ik het altijd gedaan hebt .... maar de kans bestaat dat dat dus helemaal fout was.
Motor koud -> dop van radiateur af -> vullen tot randje -> motor laten draaien en ff in wat van die dikke slangen knijpen totdat je je klauwen verbrand -> ondertussen zo nu en dan wat water in de radiateur mikken -> dit totdat het niveau niet meer zakt -> dop d'r op -> exp.tankje vullen tot aan max -> en dan maar hopen dat het verwarmingselement onder je dashboard zichzelf ontlucht
Cheers,
Dennis
Ik kan je wel vertellen hoe ik het altijd gedaan hebt .... maar de kans bestaat dat dat dus helemaal fout was.
Motor koud -> dop van radiateur af -> vullen tot randje -> motor laten draaien en ff in wat van die dikke slangen knijpen totdat je je klauwen verbrand -> ondertussen zo nu en dan wat water in de radiateur mikken -> dit totdat het niveau niet meer zakt -> dop d'r op -> exp.tankje vullen tot aan max -> en dan maar hopen dat het verwarmingselement onder je dashboard zichzelf ontlucht
Cheers,
Dennis
You can go fast ... but I can go anywhere.
- Striker
- MG-R Freak
- Berichten: 4729
- Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
- Woonplaats:
- Locatie: Dordrecht
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het met de diesel van je Montego zit, maar bij de K-serie benzine motoren is goed ontluchten heel belangrijk. De K-serie motor is een klein, compact motorblok met relatief weinig koelvloeistof. Dat heeft als groot voordeel dat de motor snel op temperatuur is, wat voor een lager brandstofverbruik zorgt (en je hebt niet zo lang koude voeten in de winter ). Nadeel is dat als er een luchtbel in het systeem zit of er vloeistof weglekt de motor ook des te sneller oververhit. Met alle (koppakking-)problemen van dien.
Vandaar dat de Rover garage ook een speciale vacuumpomp gebruikt om het systeem goed te ontluchten. Het kan zonder, maar doe het dan zeer zorgvuldig en met veel geduld.
Vandaar dat de Rover garage ook een speciale vacuumpomp gebruikt om het systeem goed te ontluchten. Het kan zonder, maar doe het dan zeer zorgvuldig en met veel geduld.
ontluchten
jongens jongens toch,
het ontluchten gaat als volgt :
1- laat de motor goed warm draaien (tot "van" aanslaat).
2- draai voorzichtig de dop van het vloeistof reservoir open.
3- laat de lucht die erin zit ontsnappen en draai de dop er weer op.
4- Herhaal dit een paar dagen zodat alle lucht eruit is.(niet vergeten bij te vullen indien nodig).
Het is een gesloten systeem dus de lucht zal er niet uit zichzelf uitgaan.
Maar lucht heeft de eigenschap het hoogste punt op te gaan en dat is meestal het vloeistof reservoir.. als je het helemaal goed wilt doen haal je het reservoir los en hou je deze omhoog met de dop eraf. de lucht zal dan via het reservoir ontsnappen en voilla..
succes ermee..
het ontluchten gaat als volgt :
1- laat de motor goed warm draaien (tot "van" aanslaat).
2- draai voorzichtig de dop van het vloeistof reservoir open.
3- laat de lucht die erin zit ontsnappen en draai de dop er weer op.
4- Herhaal dit een paar dagen zodat alle lucht eruit is.(niet vergeten bij te vullen indien nodig).
Het is een gesloten systeem dus de lucht zal er niet uit zichzelf uitgaan.
Maar lucht heeft de eigenschap het hoogste punt op te gaan en dat is meestal het vloeistof reservoir.. als je het helemaal goed wilt doen haal je het reservoir los en hou je deze omhoog met de dop eraf. de lucht zal dan via het reservoir ontsnappen en voilla..
succes ermee..
Als de radiatordop op het exspansie tankje goed is moet dat ding toch zelf ontluchten ald de druk te hoog word
nou dat doet ie dus niet.
heb de motor dus goed warmgekregen en nu lekt het exspantie tankje aan de zijkant en er komt ook lucht uit en lijkt wel of ie gesmolten is
en het exspansietankje was nog geen jaar oud.
nou dat doet ie dus niet.
heb de motor dus goed warmgekregen en nu lekt het exspantie tankje aan de zijkant en er komt ook lucht uit en lijkt wel of ie gesmolten is
en het exspansietankje was nog geen jaar oud.
ontluchten
denk dat er dan iets anders aan de hand is dan alleen lucht in je koelsysteem.
als de motor draaid en je kijkt in je reservoir zie je dan luchtbellen borrelen ?
als de motor draaid en je kijkt in je reservoir zie je dan luchtbellen borrelen ?
Re: ontluchten
nee de koppakking lig er niet uitBrutus schreef:denk dat er dan iets anders aan de hand is dan alleen lucht in je koelsysteem.
als de motor draaid en je kijkt in je reservoir zie je dan luchtbellen borrelen ?
De Anwb monteur heeft het exspansietankje dicht gesmolten en zei dat het wel een heel raar soort kunstof is om dat het zo makkelijk smelt. klopt niet volgens hem.
en die radiatordop was ook van het verkeerde type volgens hem van een peugot nog wat.
en de slangeklemmen zaten ook verkeerd. te ver weg van de verhoging.
ZEKER ZELF LOPEN KLUSSEN ZEI DIE
morgen naar de garage
Dopje een paar keer losdraaien totdat de luchtbel eruit is???????????????
Sorry hoor, maar dan hoor je elke keer de druk verdwijnen, dit kan je dus oneindig doen, maar die luchtbel verdwijnt er niet van.
Dat van een paar keer in die koelstofslang knijpen, zo heb ik het dus ook geleerd.
De groeten,
matroos
Sorry hoor, maar dan hoor je elke keer de druk verdwijnen, dit kan je dus oneindig doen, maar die luchtbel verdwijnt er niet van.
Dat van een paar keer in die koelstofslang knijpen, zo heb ik het dus ook geleerd.
De groeten,
matroos
- Robert-220TC
- MG-R Freak
- Berichten: 1618
- Lid geworden op: za nov 30, 2002 1:13 am
- Woonplaats: rijswijk(zh)(réswék)
- Contacteer: