aankoopadvies rover 75

75 en 75 Tourer
jrov

aankoopadvies rover 75

Bericht door jrov »

hallo allemaal,

Ik ben van plan een andere auto aan te schaffen. Ik hou er niet van om in een of andere eenheidsworst auto te rijden, dus denk o.a. aan een Rover 75 CDI of CDTI met een km stand van rond de 150dkm.

Ik heb al de nodige info op dit forum kunnen vinden mbt zwakke punten maar ik heb toch nog een aantal vragen:

Ik vraag me af hoe het gesteld is met de verkrijgbaarheid/prijzen van onderdelen. Zijn er al onderdelen die moeilijk of niet verkrijgbaar meer zijn?

Andere vraag is dat hoe de auto zich houdt bij hogere km standen dus boven 200dkm , olieverbruik etc.

Aangezien ik een auto wil kopen van 3 a 4 jaar oud heb ik de keuze tussen een 75 van het oude of het nieuwe model. Zelf heb ik qua model geen voorkeur. Is het nieuwe model op punten verbeterd of technisch gewijzigd, kortom verdient het de voorkeur om voor een nieuw model te gaan of niet.

En de laatste vraag aan jullie: zijn er nog speciale punten om op te letten bij aanschaf van een rover 75 met +/- 150dkm.

alvast bedankt voor jullie eventuele reacties
kasper

Bericht door kasper »

Momenteel rijdt ik een 75 MkII CDTI met bijna 200k km op de teller. De auto wordt intensief gebruikt en heeft mij zeker niet teleur gesteld. Ja er zijn zo nu en dan wat onhebbelijkheden en er zijn onderdelen die na een bepaalde tijd de geest geven: (Luchtmassameter, ventilator) maar ondanks dat en een waardeloos onderhoud (gebonden winkelnering het is een lease auto) kan ik niet klagen over de auto.

Zelf heb ik geen problemen gehad met levertijden van onderdelen maar voor m'n MGF ervaar ik dat zo nu en dan wel en ik weet dat sommige onderdelen voor de 75 moeilijk te verkrijgen zijn (voor de handel). Immers alle onderdelen worden nog normaal gemaakt en zijn verkrijgbaar. Ik heb alleen het vermoeden dat de CAT de boel een beetje laat versloffen. Bestellen via de UK kan dan wel eens mogelijkheden geven.

Motorisch heb ik het gevoel dat mijn 75 nog wel een paar tonnetjes kan doen, hoge kilometrages, niets aan de hand: Wel goed onderhoud plegen!

Enige terugkomende post is het vervangen van H7 lampjes! De lensbollen zijn echt te krap voor een goede koeling, na een paar maanden moeten er weer nieuwe in.

Terugkijkend naar de eerste 75's (die met de badge vooronder op de deur), de latere Mk1 en de MkII heb ik het gevoel dat er telkens wat meer is wegbezuinigd. (lampje makeup spiegel, elektrische zonnewering, kappen in de kofferruimte voor de achterverlichting.) Leeftijd moet dus duidelijk een drijfveer zijn om hier een keuze te maken.

Ik heb voor mijn 75 gekozen (en dat is uniek voor de MK2) om een andere benadering te kiezen: mijn versie heeft zwart hout, geen chromen strip op de zijkang, halflederen sportstoelen, en die mooie 17" 10 spaaks wielen waar die Chinezen nu nog mooie sier maken.
Allemaal dingen die je in een normale Club of Sterling niet zult tegen komen. Mijn 75 is als welhaast een MG ZT. echter nog minder gezien.

Mocht je interesse hebben, rond februari komt mijn 75 op de markt. Het is niet dat ik die %@#$%$ handelaar wil helpen, wel weet ik dat een Rover liefhebber aan deze auto veel plezier kan hebben.
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

Bericht door mixtuurorgel »

Ik heb 172000km met mijn CDTI gereden, behalve een lekke band nog nooit wat gehad.
UIt 2004, maar nog wel het oude model, ik denk dat ik nog een keer het nieuwe model wil kopen.
Ik ben wel benieuwd wat ik er nog voor krijg, valt mij wel op dat de MG-ZT veel beter z'n waarde houdt dan de "75.
Stomme vraag misschien , maar wat betekent MKII en MKI ?

Mixtuurorgel
jrov

Bericht door jrov »

bedankt voor jullie antwoorden, alhoewel meerdere gebruikerservaringen welkom zijn.

Ik had al aangegeven in de start van het topic dat ik benieuwd was naar het olieverbuik van de R75 bij een hogere km stand. Kan iemand mij daar een antwoord op geven. Ik vraag dit omdat ik hier een slechte ervaring mee heb met audi, deze begon na 150dkm behoorlijk olie te verbruiken 1 liter op 1000 km :shock: . De garagist (zelfs 2 verschillende) vertelde mij echter dat dit normaal was en hoorde bij het betreffende type motor. Ook hoorde ik deze ervaringen van diverse mensen met dezelfde auto. Maar voor mij was dit reden genoeg om de auto op te ruimen. Is de b.m.w diesel uit de rover hier ook bekend om?

alvast bedankt voor jullie antwoorden ;)
Laatst gewijzigd door jrov op zo nov 25, 2007 3:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
roger.ruiters

Bericht door roger.ruiters »

dag jrov!
Ik heb zelf een maand geleden een 75 tourer 2.0 cdt van 2002 gekocht met 152.000 op de teller.
Dezelfde vragen die jij hebt, had ik toen ook.
Ik heb eens goed op www.problemcar.nl gekeken en op de gebruikerservaringen va n www.auto week.nl (my review).
Hier kon ik voor dit model met dit blok geen enkel verontrustend bericht lezen, integendeel.... over deze motor lees je enkel positieve verhalen.

Als zwakke punten heb ik nota genomen van de volgende:
- draagarmen
- lucht-massameter
- aircofan
- snel verslijt van H7-koplampen (neem je een versie met xenon... dan heb je dat probleem niet :D )

Nu, een maand na aanschaf valt mij wel op dat ik een hoog brandstofverbruik heb, gemiddeld 1 op 12. Dat valt mij wel tegen. Voor een stukje is dat te verklaren omdat ik een automaat heb. Maar dan nog... overal lees je een verbruik van 1 op 14 tot zelfs 1 op 16 bij een normale zware rechtervoet....

Ik heb nu 4.000 km gereden, olieverbruik is niet te meten, zo weinig... dus bij mij is dus op dit punt geen probleem.

Qua auto is het werkelijk een subliem voertuig: niet te vergelijken met de koffiemolens van Volkswagen en Audi. Alle denkbare luxe.
Ik had eerder een Alfa 156 1.9 jtd.... en over die motor ook niets dan goeds, maar de 2.0 cdt van rover is veel beschaafder en nodigt veel minder uit tot jakkeren (minder boetes is ook wel prettig :D )

Wel geef ik je de tip om een 136 pk-versie te nemen, de cdti dus.
Ik vind mijn 115 pk aan de krappe kant voor deze auto.

Persoonlijk vind ik het laatste model (MKII) minder mooi dan de MKI, maar dat is een kwestie van smaak.

Mocht je een wat ruimere keuze willen; kijk eens in Duitsland op www.mobile.de of www.autoscout.de
Let dan wel op de nog na te betalen BPM als je in Nederland woont. (houd rekening met een € 3.000 - € 4.000 BPM die je nog aan de NL-schatkist moet bijbetalen).

Hopelijk kun je hier wat mee!!
Roger
kasper

Bericht door kasper »

MkI en MkII staat voor het originele model en voor de update in 2004. (alhoewel er gedurende de MkI ook ingrijpende veranderingen zijn doorgevoerd)

Verschil is duidelijk zichtbaar aan de koplampen deze zijn bij MkI de twee bijna ronde lampen, bij de latere auto's zitten de twee lampen weer achter 1 ruitje.

Olieverbruik, Wat is dat??? in 30kkm (tja mijn auto heeft het slecht) daalt het olieniveau tot de helft, mijn auto wordt meestal gestart voor ritjes langer dan 100 km.

Brandstofverbruik 1:15, Ik merk wat verschil tussen de winterbanden 15"185 banden en zomerbanden 17"225. Bij de laatsten is het verbruik wat hoger.
Gebruik: 75% snelweg (altijd tegen de grens 107 en 127 echte km/h en op de linker baan) rest binnenwegen.
jrov

Bericht door jrov »

bedankt roger en kasper voor jullie antwoorden.

Na de reviews op auto.week te lezen krijg ik ook een beter gevoel bij de technische kant van Rover 75. Tja en voor de specifieke rover onderdelen is het denk ik maar afwachten wat de toekomst brengt, ik heb wel een paar berichten gelezen dat de radiateur cooling fan's incourant beginnen te worden (productie is gestopt bij siemens?).

Ik hoop dat iemand nog wel wat inside informatie heeft m.b.t. de onderdelen en de verkijgbaarheid hiervan in de toekomst. 8)

Nu nog de juiste rover 75 vinden, het liefst zwart of British Racing Green.
Ik denk zelf aan een ex lease exemplaar, iemand nog tips?
roger.ruiters

Bericht door roger.ruiters »

jrov... graag gedaan...
inderdaad.. waarom ex-lease?
Wat mij opviel toen ik ging voor een 75 tourer is dat je heel gemakkelijk exemplaren vindt met weinig kilometers (< 100.000). Zelfs van de diesel. En lease-auto's hebben over het algemeen toch meer op de klok, zeker de diesels.
Kijk eens voor de gein op de duitse tweedehands sites.
Breda-München (als voorbeeld) is niet eens zo gek ver :D.
Als je er ene vindt naar je smaak... dan wel klein feestje :biertje:
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

Bericht door mixtuurorgel »

Op Duitse sites staan inderdaad nog flink wat Rovertjes maar gezien de te betalen BPM kom je volgens mij toch flink duurder uit.
OP Nederlandse sites (TRACK Telegraaf) kost een R.75, 2004, met zo'n 150000km, 12500 Euro en dan heb je soms ook nog het nieuwe model.
De goedkoopste diesel in Duitsland, ook 2004, is 11000 euro + BPM en andere kosten, maar deze Duitse auto heeft wel veel minder km.
Wil je een '75 met weinig km dan is het wel aantrekkelijk maar hoe raak je dan je huidige auto kwijt, inruil levert vaak de meeste munten op maar niet in Duitsland vrees ik.
IK zou ook wel eens een MG-ZT 135 willen hebben maar die is zo'n 10000 euro duurder terwijl de nieuwprijs vrijwel gelijk is aan de '75.
Weet iemand een reden ?

Mixtuurorgel
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

MG ZT is pas geleverd vanaf 2002. als je een R75 pakt van vergelijkbaar bouwjaar/km.stand dan zal het prijsverschil echt niet in de buurt komen van de €10.000
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

Bericht door mixtuurorgel »

Ok, 10000Euro is wel wat veel, maar wanneer ik ze vergelijk, een ZT135 2004 zo'n 135000km gereden is toch gauw 18-19000 Euro, handels prijzen.
Bij een gewone garage loopt het zelfs op naar 27000 Euro's.(Auto-Trader).

Mixtuurorgel
kasper

Bericht door kasper »

Tja dat is natuurlijk niet zo gek.... Van een MG wordt verwacht dat deze een collectorswaarde zal hebben. Dat heeft een Rover natuurlijk ook maar ook ik ben er van overtuigd dat een MG ZT over 10 - 15 jaar veel meer een bijzonderheid zal zijn dan een 75. Vandaar nu al de hogere waarde.

(Reken wel dat met een gelijke uitvoering een ZT aanmerkelijk duurder was dan een 75, ZT's waren relatief kaal uitgevoerd, alles wat op de 75 zat kon je bijkopen, ik denk dat dat in nieuwwaarde 2004 wel zo'n 4-5 Keuro scheelde)

in contrast: het leasetarief van een ZS was in 2004 bij sommige leasemaatschappijen ettelijke honderden euro's hoger dan het leasetarief van een R45. Destijds werd dit dus duidelijk anders ingeschat.
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

Bericht door mixtuurorgel »

Of de ZT een collectors item gaat worden betwijfel ik , het is slechts een kloon van de R 75, weinig origineel, dat is wel een criterium.

De meeste bedrijven zullen wel uitgaan van het goedkoopste '75 model, dat is inderdaad 4-5000 Euro goedkoper dan een ZT.

Weer een raadsel opgelost.
kasper

Bericht door kasper »

mixtuurorgel schreef:Of de ZT een collectors item gaat worden betwijfel ik , het is slechts een kloon van de R 75, weinig origineel, dat is wel een criterium.

De meeste bedrijven zullen wel uitgaan van het goedkoopste '75 model, dat is inderdaad 4-5000 Euro goedkoper dan een ZT.

Weer een raadsel opgelost.
Ook een MG zoals de YA, YB en Magnette hadden parallelle modellen van andere Britse autofabrikanten, toch zijn het juist deze modellen die nu zeer gezocht zijn.

Overigens er zijn volgens mij meer MG's die op andere auto's gebaseerd zijn, dan dat het strikt een eigen ontwerp is. Cecil Kimber is immers daar al mee begonnen.
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

Bericht door mixtuurorgel »

Ja kijk, die kennis heb ik niet, ik hoop het voor alle zt -bezitters.
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

Bericht door mixtuurorgel »

De testen met betrekking tot de ZT waren over het algemeen lovend wat betreft: styling en wegligging.

Het enige minpunt, zoals ook vaak bij de R75, was het gebrek aan Paarden Krachten.
Plaats reactie