111 Kensington blijft overkoken!

111 114 Metro Mini
JanFillemJansen

111 Kensington blijft overkoken!

Bericht door JanFillemJansen »

Help!! mijn net afgewerkte 111 kensington (zie even voorstellen) blijft overkoken. De temperatuurmeter komt niet eens over de helft. Ik hoorde het zelfs koken in de kop. Ook de fan slaat nog niet eens aan en die is goed, dat weet ik. Heb zelfs net de radiateur nog vervangen (stond op mijn lijst en niet alleen hierom).

waterpomp?

:( Wie helpt me verder :(
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Euh ja, dan blijft er zoiets over.

De motor produceerd niet "meer" warmte dan normaal, en de radiateur moet in staat zijn dat af te voeren, het lijkt er dus op dat er geen of veels te weinig water stroomt.

Waterpomp of thermostaat is dan het eerste waar ik aan denk. Of een verstopte slang ofzoiets maar dat lijke me erg onwaarschijnlijk.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

hoe snel kookt hij over? als het binne een paar minute is en het steets sneller gebeurt heb je ook kans dat je kop pakking kapoet is
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Nee dat kan niet om 2 redenen.

1. Die is zojuist vervangen, en sinds heeft hij de warmte problemen(maar dat kon jij niet weten)

2. Als de koppakking stuk is, dan levert dat opzichzelf geen koelprobleem op. Maar als er eventueel olie in het koelwater komt dan neem de warmteopnamecapactiteit van het water af.

Dus....
Als hij kookt en het ligt aan de koppakking, dan moet je dat kunnen zien aan het koelwater in het tankje.
Laatst gewijzigd door 118GTR op di nov 06, 2007 10:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
JanFillemJansen

Bericht door JanFillemJansen »

Klopt Jouke, jij bent ook op de hoogte van het verhaal.

het water blijft schoon en de kachel wordt ook niet overdreven warm. de slangen van een naar de radiateur trouwens wel. ik breng hem morgen maar naar de garage want ik ben er nu wel zat van. het vreemde is dat er tijdens het rijden geen probleem is..
JanFillemJansen

Bericht door JanFillemJansen »

is de waterpomp makkelijk te vervangen trouwens?
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Voor jou in de tussentijd wel, maar het betekent wel dat je distributieriem er weer af moet.

Als je de riem eraf hebt(en dus allen kappen ook verwijderd zijn) zie je dat hij met 5 boutjes vast zit, draai die los en je pakt hem er zo uit.

Misschien handiger om eerst een keertje te gaan rijden zonder thermostaat, dan sluit je dat probleem in iedergeval uit, en het is een stuk goedkoper om te proberen.
Echter zoals je weet zit de thermostaat op een nog vervelendere plek dan de waterpomp.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
JanFillemJansen

Bericht door JanFillemJansen »

nou dat heb ik dus al gedaan. ik heb voor dat ik de olie heb ververst al gereden met de auto zonder thermostaat. toen kookte hij ook over. wat betekend dat dan? de oude radiateur was achteraf mooi schoon geworden.

wat zou dit betekenen?
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Waterpomp doet het dan waarschijnlijk niet, of ergens een verstopping.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
JanFillemJansen

Bericht door JanFillemJansen »

eeks.. verstopping? kan dat ook nog.. waar zou die kunnen zitten dan?
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Dat weet ik ook niet maar het moet iets zijn waardoor er geen water stroomt.

Denk dat je een verstopping al wel was tegengekomen hoor, radiateur, blok, slang of waterpijp achter het blok.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
JanFillemJansen

Bericht door JanFillemJansen »

Daar heb je gelijk in tot zoverre, de fan moet aangaan als de temperatuur meter bij het rode komt. Hij is me al een paar keer aangeslagen hoor, dus krijgt de fan wel signaal van de ecu.

Nou vanavond heb ik de de waterpomp er even uitgehaald en een geluk bij een ongeluk, hij is nog prima. het ongeluk: nog niet gevonden wat nu eigenlijk het probleem is. dat is of lucht, of de dop van het expansietankje is niet goed. :shock:

Volgens de monteur die me af en toe helpt is het een lucht kwestie. Ik zou zelf ook niet meer weten wat het anders zou moeten zijn :roll:

Maar goed, de riem ligt weer op tijd en de rest maak ik er morgen weer in. Wiel en koelgebeuren. pfff.. wat een werk heb ik toch met dat ding. En alles voor niets.. Maarja, nu weet ik in ieder geval zeker dat het de waterpomp niet is ;)

Trouwens mijn nokkenas drager lekt iets olie. Moet dat hele ding er nou weer af? Jouke, zijn daar ook pasklare pakkingen voor?
JanFillemJansen

De oplossing...

Bericht door JanFillemJansen »

Nou.. :roll: ik durf het topic bijna niet te sluiten hiermee..

De dop van het expansietankje was de boosdoener. Natuurlijk ga ik mezelf kennende niet over 1 nacht ijs dus had dat al wel uitgesloten door een nieuwe te kopen.

Maar.. die paste niet en dacht door een nieuwe rubberring de oude te hebben gerepareerd. :shock:

Na het opnieuw afvullen met koelvloeistof en het ontluchten draaide ik de dop er op. Kneep hier en daar nog wat in de slangen en HOORDE TOEN DE DOP SISSEN!!! En dat net na dat je weer je distributie los hebt gehaald om zeker te zijn dat de pomp draait.. :?

We zeggen maar zo: weer wat geleerd!

Gisteren de goede dop gehaald, PROBLEEM OPGELOST!
JanFillemJansen

Bericht door JanFillemJansen »

:oops: :oops: :oops:

Tijd niet geweest is een goed teken toch?? Ik rijd nu vanaf november probleemloos!! Heerlijk wagentje. Het is even dat jullie het weten.

Groeten, Jan-Willem.
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

goed om te horen!
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Zeer goed om te horen idd, fijn om te horen dat alles goed is gegaan.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Plaats reactie