chiptuning cdti
-
- MG-R Freak
- Berichten: 747
- Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
- Woonplaats: Deinum
chiptuning cdti
Hallo,
Wie heeft ervaring met het chiptunen van een CDTI?
Ik heb in verschillende forums gelezen over de CDT , maar weinig over de CDTI.
Bij een bezoek aan een Rover-dealer kreeg ik ongevraagd advies na aanleiding van een opmerking die ik maakte over de Rover75 prestaties.
De dealer rijdt zelf in MG-ZT CDTII, die I erbij zou bij mijn Rover75 ook kunnen omdat beide wagens de zelfde motor hebben.
Mijn eigen Rover-dealer ontraadde deze tuning omdat er van alles te veel belast zou worden, bovendien anders had de fabriek het wel gedaan.
Zie daar: 2 Rover dealers en 2 verschillende meningen.
Op een Duitse Rover75 site is de stemming positief, men is daar gewend om toch regelmatig zo'n 200km per uur te rijden!!
Mixtuurorgel
Wie heeft ervaring met het chiptunen van een CDTI?
Ik heb in verschillende forums gelezen over de CDT , maar weinig over de CDTI.
Bij een bezoek aan een Rover-dealer kreeg ik ongevraagd advies na aanleiding van een opmerking die ik maakte over de Rover75 prestaties.
De dealer rijdt zelf in MG-ZT CDTII, die I erbij zou bij mijn Rover75 ook kunnen omdat beide wagens de zelfde motor hebben.
Mijn eigen Rover-dealer ontraadde deze tuning omdat er van alles te veel belast zou worden, bovendien anders had de fabriek het wel gedaan.
Zie daar: 2 Rover dealers en 2 verschillende meningen.
Op een Duitse Rover75 site is de stemming positief, men is daar gewend om toch regelmatig zo'n 200km per uur te rijden!!
Mixtuurorgel
- VandenPlas
- MG-R Freak
- Berichten: 975
- Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
- Woonplaats: Haarlem
- Contacteer:
Verleden jaar is hier ook een topic over geweest, van @ arjan_m , misschien kun je er iets mee
Zie link; http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t=9648&start=0
Zie link; http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t=9648&start=0
-
- The Big Boss
- Berichten: 8398
- Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
- Woonplaats: Steenbergen NB
neem anders even contact op met Roto bv Eindhoven
zij hebben eerder dit jaar een ZT135 laten chippen tot 160pk en kunnen je daar vast wel meer over vertellen!!
zij hebben eerder dit jaar een ZT135 laten chippen tot 160pk en kunnen je daar vast wel meer over vertellen!!
'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
meeste dealers zijn niet echt enthousiast over tuning etc.
maar het is bij de meeste auto's prima mogelijk, en zeker bij turbo diesels met intercooler.
de auto's worden vanaf de fabriek met een bepaalde veiligheids marge afgeleverd, dit is om meerdere redenen. maar dat houdt wel in dat de motor dus meer aankan dan dat hij nu waarschijnlijk doet.
er zijn verschillende manieren om je dieseltje wat meer vermogen te geven, ik zou zeggen ga eens kijken op de site van Roverron http://tuning-diesels.com/index.htm hij heeft veel ervaring met dit soort dingen, en vooral met ROVER!!
succes
maar het is bij de meeste auto's prima mogelijk, en zeker bij turbo diesels met intercooler.
de auto's worden vanaf de fabriek met een bepaalde veiligheids marge afgeleverd, dit is om meerdere redenen. maar dat houdt wel in dat de motor dus meer aankan dan dat hij nu waarschijnlijk doet.
er zijn verschillende manieren om je dieseltje wat meer vermogen te geven, ik zou zeggen ga eens kijken op de site van Roverron http://tuning-diesels.com/index.htm hij heeft veel ervaring met dit soort dingen, en vooral met ROVER!!
succes
binnen hopelijk een week heb ik mijn 75 tourer cdt automaat met 150.000 km... ook ik ben aan het denken aan chiptunen tot 135 of tot 150 pk.
- kun je een auto met 150 k op de klok nog zonder gevaar voor de mechaniek e.d. nog fors vermogen bijgeven?
- kan in mijn geval de automaat het extra vermogen nog aan?
Overigens heb ik begrepen dat B*W destijds niet wenste dat de 75 qua vermogen niet te zeer concurrerend zou zijn met de 320d / 520d... dus dat jouw eigen roverdealer zegt "dan hadden ze dat wel gedaan" snijdt naar mijn mening weinig hout. Dat was blijkbaar het gevolg van de modellen- en merkpolicy.
- kun je een auto met 150 k op de klok nog zonder gevaar voor de mechaniek e.d. nog fors vermogen bijgeven?
- kan in mijn geval de automaat het extra vermogen nog aan?
Overigens heb ik begrepen dat B*W destijds niet wenste dat de 75 qua vermogen niet te zeer concurrerend zou zijn met de 320d / 520d... dus dat jouw eigen roverdealer zegt "dan hadden ze dat wel gedaan" snijdt naar mijn mening weinig hout. Dat was blijkbaar het gevolg van de modellen- en merkpolicy.
"fors" zou ik mee oppassen, maar als je motor goed onderhouden is, en verder geen mankementen vertoond moet het geen enkel probleem zijn. let ook goed op je distributie riem!!!roger.ruiters schreef:binnen hopelijk een week heb ik mijn 75 tourer cdt automaat met 150.000 km... ook ik ben aan het denken aan chiptunen tot 135 of tot 150 pk.
- kun je een auto met 150 k op de klok nog zonder gevaar voor de mechaniek e.d. nog fors vermogen bijgeven?
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3505
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Euhm Distibutieriem ????? Een CDT heeft een ketting, dus daar hoef je niet op te letten.
De motoren kunnen maximaal naar 150 pk getuned worden.
Standaard hebben deze motoren 135 pk, Rover heeft ze dichtgeknepen naar 115.
Bij de dealer zijn ze zeer eenvoudig te tunen naar 135, daarna dus maximaal 150 pk.
Meer is niet verantwoord, en kan schade aanrichten.
De motoren kunnen maximaal naar 150 pk getuned worden.
Standaard hebben deze motoren 135 pk, Rover heeft ze dichtgeknepen naar 115.
Bij de dealer zijn ze zeer eenvoudig te tunen naar 135, daarna dus maximaal 150 pk.
Meer is niet verantwoord, en kan schade aanrichten.
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
voor de automaat zal het niet veel uitmaken naar mijn idee.roger.ruiters schreef:maakt het niets uit voor de automaat? (sneller versleten / kapot)
hoeft er qua remmen niets aangepast te worden?
en de remmen moet je helemaal zelf weten. het is maar net hoe je er mee omgaat, maar zwaardere remmen is altijd beter dunkt me
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3505
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Dus zeg je hetzelfde, dat is precies wat ik bedoel.Victor schreef:"std hebben deze motoren 135 pk"
Grappig is wel dat de meeste tuners zeggen een CDTI verder te kunnen tunen (tot 160pk) dan een cdt (meestal tot 150pk) terwijl op het motormanagement na alles gelijk is.
BMW heeft toendertijd een motor uit hun magazijn getrokken, met 135 pk.
Omdat BMW niet wilde dat Rover ging concurreren met de 320d / 520d hebben ze deze dichtgeknepen naar 115. Later heeft Rover de CDTi geleverd, en kon je een CDT laten upgraden naar een CDTi, met emblemen enzovoort.
En inderdaad, 150 pk is het maximale wat er uit gehaald kan worden. Een CDTi kan niet meer dan een CDT.
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Zijn er nog garages waar je de originele upgrade naar 135 pk kunt krijgen, of moet je daarvoor elders zijn? (ik hoef niet persé andere emblemen)...
Ik denk dat ik 135 pk verkies boven 150... volgens jullie info is het blok voor 135 pk bedoeld en is de 115 pk gewoon het zwakkere broertje met identieke onderdelen, en enkel een afwijkend motormanagement.
En met 135 pk zal ie voor mijn gebruik voldoende hebben.... Ik heb geen trailer voor 8 paarden en al helemaal geen 9 m lange dubbelasser-Tabbert...
Ik denk dat ik 135 pk verkies boven 150... volgens jullie info is het blok voor 135 pk bedoeld en is de 115 pk gewoon het zwakkere broertje met identieke onderdelen, en enkel een afwijkend motormanagement.
En met 135 pk zal ie voor mijn gebruik voldoende hebben.... Ik heb geen trailer voor 8 paarden en al helemaal geen 9 m lange dubbelasser-Tabbert...
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3505
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Ik zou eens informeren bij een (ex)- Rover dealer, je weet het maar nooit.
Nou zijn Pk's niet heilig, het belangrijkste is dat je koppel beter wordt.
Dat is namelijk echt de trekkracht die je merkt. Een beter koppel wil zeggen meer trekkracht in lagere toeren, en dat voel je.
In principe kan dus een auto met meer PK en een slechter koppel, minder trekken dan een auto met minder PK en een beter koppel.
Nou zijn Pk's niet heilig, het belangrijkste is dat je koppel beter wordt.
Dat is namelijk echt de trekkracht die je merkt. Een beter koppel wil zeggen meer trekkracht in lagere toeren, en dat voel je.
In principe kan dus een auto met meer PK en een slechter koppel, minder trekken dan een auto met minder PK en een beter koppel.
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Arjan, je hebt (natuurlijk) gelijk!
Als jurist moet ik dit soort opmerkingen niet maken
Wat wordt het koppel dan na upgrade... want dat is toch van belang voor het trekken van een sleurhut/paardentrailer/remorque (even het Algemeen Beschaafd Vlaams woordenboek erbij halen)...
In ieder geval voel ik veel voor de 135 pk-versie... simpelweg omdat de fabrikant de auto/motor daarvoor heeft uitgelegd.
Als jurist moet ik dit soort opmerkingen niet maken
Wat wordt het koppel dan na upgrade... want dat is toch van belang voor het trekken van een sleurhut/paardentrailer/remorque (even het Algemeen Beschaafd Vlaams woordenboek erbij halen)...
In ieder geval voel ik veel voor de 135 pk-versie... simpelweg omdat de fabrikant de auto/motor daarvoor heeft uitgelegd.