lambda sonde/spruitstuk

Plaats reactie
dmen

lambda sonde/spruitstuk

Bericht door dmen »

Hallo, ik heb weer problemen met mijn MGF 1.8i vvc. Ik had een lek in mijn uitlaatsysteem waardoor hij nogal lawaai maakte. Nu ik eindelijk de tijd gehad heb om er naar te kijken blijkt het de lambda sonde te zijn. Het ding is compleet uit mijn uitlaatpruitstuk geblazen met tapdraad en al :shock:

De sonde zelf is kwijt, de draden die naar de stekker toe lopen zijn verschroeid en het hitteschild wat eromheen zat is nagenoeg verbrand. De draden maakten kortsluiting en daardoor vloog mijn zekering van het motormanagement eruit. Niet meer starten was het gevolg.. Maargoed dat was zo verholpen. Alleen vind ik het nogal raar dat die sonde zo heet is gewordenen de draden smelten!

Maar nu mijn vraag aan jullie. Ik weet dat er kastjes gebruikt worden (in de racerij) om de lambda te misleiden, als ik dat kan doen hoef ik ten eerste geen nieuwe sonde te kopen en ook geen nieuw spruitstuk. Die las ik dan gewoon dicht. Ik zou er mischien zelfs meer vermogen door kunnen krijgen lijkt me.

Maar er zal waarschijnlijk wel een nadeel achter zitten i.v.m emissies en APK. Weet iemand toevallig iets meer over dit soort electronica wat mij kan helpen?

De tweede optie is natuurlijk een schade auto opzoeken en een ander spuitstuk met sonde overschroeven. Maar ik ben bang dat hij weer gaat smelten ofzo..en als ik vermogen kan winnen en mischien geld kan besparen is dat natuurlijk wel erg interresant :D

Alle informatie is welkom,

gr. David
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

Hoi David,

Eigenlijk zie je dit soort zaken alleen als het spruitstuk lange tijd erg (te) warm is. Dat zou kunnen als de wagen te arm loopt. Misschien als je straks weer rijd dat je dat eens kan controleren op een dynojet bank.

Het kan natuurlijk ook een slechte las geweest zijn.

De lambda sonde simulator waar je het over hebt werkt enkel voor de 2e lambda die bij de latere types na de kat gemonteerd zit. Deze sonde controleert de werking van de kat, als je de kat verwijdert wil je het management systeem vertellen dat er een goed werkende kat in het systeem zit.

Op de lambda sonde die jij wilt weg halen regelt het motormanagement systeem in closed loop (niet koud en niet vol gas) het ingespoten mengsel. Door deze te vervangen voor een echte simulator zal je wagen slecht gaan lopen en veel verbruiken (of juist te weinig) Niet doen dus.

Evt heb ik nog een uitlaatspruitstuk met lambda erin liggen (zonder stekken maar die heb je nog) Ligt niet in de weg maar zou weg mogen als de prijs juist is.

Als je geïnteresseerd bent stuur je maar een PB.
dmen

Bericht door dmen »

Oke, bedankt voor je reactie! Ik begrijp nu dat ik de sensor beter maar gewoon kan vervangen door een andere.

Opmerkelijk is wat jij zegt over de "close loop" ik neem aan dat dit een soort standaard waarde is voor als de sensor stuk is of iets dergelijks.

Mijn Fje liep namelijk niet bepaald lekker de laatste tijd. Met name als hij koud was! Ik kwam erachter door de bougies te controleren, dat er 1 cilinder niet helemaal lekker liep. De bougie was helemaal zwart geblakerd terwijl de rest mooi van kleur waren. Ik heb zelfs de bougies+kabels vervangen omdat ik dacht dat het daar mischien in zou liggen maar het had weinig effect.

Nu zou het dus kunnen zijn dat die lambda sonde al langer het probleem was lijkt me. Op volgas liep hij niet echt slecht, al leek het mij alsof hij vroeger meer vermogen leverde maar dat is moeilijk te zeggen zonder dyno run.

Nu ik het spruitstuk eraf heb zie ik ook dat bij die cilinder die niet goed meedeed het spruitstuk vanbinnen een beetje wit is geworden, alsof hij daar veel heter is geworden.(te veel brandstof??)

Nu vraag ik me ook af, zou het de lambda sonde zijn geweest. Of komt het omdat ik bij het vervangen van mijn koppakking een injector vervuild is geraakt. Ik kon namelijk niet voorkomen dat er een redelijke hoeveelheid olie/water op de zuigers terecht kwam bij het monteren van de kop. Als hij slecht verneveld stuurd de ecu toch aan dat hij die cilinder meer brandstof gaat geven om toch het vermogen de halen? En dat er dan veel brandstof in mijn uitlaat kwam en veel hitte veroorzaakt? Of is dit een beetje ver gezocht?
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

Close Loop wil zeggen dat de motor het mengsel regelt op de hoeveelheid zuurstof die in in het verbrand mengsel zit middels de lambda sonde.
Tijdens een koude start werkt de lambda niet dus rijd de wagen zonder terugkoppeling van de lambda. Als je vol-gas geeft wil je zoveel mogelijk vermogen hebben en wordt er ingespoten volgens de vaste waarden van de fuelmap.

Een zwarte bougie wijst op teveel brandstof, een witte op te weinig. Een bruin tint is normaal. Normaal gezien loopt de temperatuur op bij te weinig brandstof (i.e. verstopte injector) op en bij teveel brandstof af.

Op het moment dat 1 injector (deels) verstopt is zal dit niet gecorrigeerd worden. De lambda sonde meet immers een combinatie van de mengsels van de 4 cilinders en weet niet wat iedere cilinder afzonderlijk doet. Er zal iedere cilinder iets meer brandstof geven worden waardoor 3 cilinders iets te rijk lopen maar de 4e nog steeds te arm.
Om deze reden heb ik mijn injectoren laten reinigen en laten controleren op flow zodat deze allemaal ongeveer het zelfde geven bij het monteren van de nieuwe cilinder kop.

Om te weten of er 1 cilinder te arm loopt kan je met een infrarood thermometer de verschillende delen van het uitlaatspruitstuk nameten. Dat moet in de buurt van elkaar liggen. Dit kunnen ze overigens ook bij de dynobank.

Wellicht is het zinvol een injector cleaner te gebruiken. Dat is toch zeker 1x per jaar aan te raden voor iedereen.
Plaats reactie