Pagina 1 van 1
OMG mijn ZS drinkt koelvloeistof, wat te doen??
Geplaatst: za sep 08, 2007 2:29 pm
door Arnoud79
Kwam er vorige week achter dat mijn complete koelvloeistoftank leeg was, er zat nog wel in de leidingen alleen niets meer in het tankje, heb meteen bij de benzinepomp een litertje gehaald, en thuis na afkoelen van het systeem het gevuld. stond precies tot aan het max streepje, heb in de tussentijd 25 km gereden, en weer leeg, is mijn koppakking lek? of iets anders?? er ligt geen plasje onder de auto, dus lekkage in het systeem is het niet denk ik..
wat te doen om te kijken waar het probleem zit???
Geplaatst: za sep 08, 2007 4:02 pm
door MARTIN
bij ons was het een leiding
eerst dus ook als maar niks te zien ,, tot dat we hem starten en het er uit sproeide
Geplaatst: za sep 08, 2007 9:08 pm
door Arnoud79
geen leiding ik heb overal gezocht met draaiende motor, maar nergens lekkage te bekennen. WAT NU??
Geplaatst: za sep 08, 2007 9:52 pm
door MARTIN
Arnoud79 schreef:geen leiding ik heb overal gezocht met draaiende motor, maar nergens lekkage te bekennen. WAT NU??
sorry ikke maar blond
garage bellen ofzo
lijkt mij dat er echt iets niet goed zit
y
Geplaatst: zo sep 09, 2007 2:32 am
door schoenie
Heb je radiator al eens bekeken, ziet die er nog goed uit of zijn er al stukken weggeroest?
Heb je ook witte aanslag rond de radiatordop?
Blijft je temperatuurmeter netjes in het midden als je aan het rijden bent?
Geplaatst: zo sep 09, 2007 11:40 am
door Arnoud79
ik zie geen radiatordop, volgens mij heeft een ZS een geslotencircuit en kan je alleen bijvullen via het tankje...
zie echt nergens aanslag/lekkage/zweten of wat dan ook.. vind het echt vreemd..
in iedergeval bedankt voor je reply, want zo druk wordt er nou ook weer niet gereageerd hier...

Geplaatst: zo sep 09, 2007 11:54 am
door Edgecrusher
Het is mogelijk dat het in het carter komt door een lekke koppakking.
Dan zit er dus koelvloeistof in de olie.
Dit kun je misschien aan de peilstok zien.
(schijnt dat als je er een aansteker onder houdt en en begint te spetteren dat er dan vocht/ water in de olie zit)
Bij een lekkage zou je het toch terug moeten vinden.
Of onder de auto of bijvoorbeeld bij de verwarming in de auto.
Maar in ieder geval is het verlies veel te veel om zo maar door te mee rijden. Dus toch maar even langs de garage lijkt me.
Geplaatst: zo sep 09, 2007 12:38 pm
door mg-zs
Heb je het al Zs forum geprobeerd

Geplaatst: zo sep 09, 2007 12:53 pm
door arjan_m
Dit zijn geen dingen om op te lossen bij een forum....
Wil je je auto verrot rijden, dan wacht op ieders reactie.
Ga naar een goede garage, die lossen het op, en dan heb je nog jaren plezier van je superwagen!
Geplaatst: zo sep 09, 2007 1:10 pm
door mg-zs
Ben ik het niet mee eens daar.
Je hebt meer kans op een een goed antwoord op een forum voor jouw auto.
Dan op een algemeen forum

Geplaatst: zo sep 09, 2007 1:23 pm
door arjan_m
mg-zs schreef:Ben ik het niet mee eens daar.
Je hebt meer kans op een een goed antwoord op een forum voor jouw auto.
Dan op een algemeen forum

Das juist, maar sommige dingen moet je direct laten verhelpen.
Arnoud zegt dat er nergens wat lekt (heeft hij gecontroleerd), en dus flink wat koelwater ergens verdwijnt, wellicht in de motor.
Als (koel)water in je motor komt is dat (zuinig gezegd) vrij slecht voor de motor.
Dus het klopt wel wat je zegt, maar er is natuurlijk ook een grens. Als je blijft doorrijden met iets wat zwaar slecht voor je auto is, gaat er nog veel meer kapot dan dat je lief is. En dat is zonde van je MG.
Geplaatst: zo sep 09, 2007 4:36 pm
door Arnoud79
ik heb de olie ook bekeken en daar is geen sludge of mayo in te zien,
nu zit ik me te bedenken, zou het kunnen dat er al langere tijd "te weinig" koelvloeistof in heeft gezeten, en nadat ik er de 1stekeer meer in heb gegooid dit gewoon te weinig is geweest? ik heb deze auto net 3 maanden, heb er gister weer een kleine liter bijgedaan en nu blijft het peil in het tankje hetzelfde...wellicht is het een slechte aktie van de garage geweest (was geen mg/rover garage)
ontlucht het systeem zichzelf trouwens? iemand die dit weet?
Geplaatst: zo sep 09, 2007 7:07 pm
door Edgecrusher
Liters is echt veel en veel teveel....
Geplaatst: di jan 15, 2008 11:24 pm
door robbertbastiaansen
ik heb dit probleem gehad bij een eerdere auto renault megane
en dit bleek inderdaad de koppakking te zijn. zoals jij het omschrijft is dat goed mogelijk.
wat je ook kunt doen , zou je bij een garage of schade bedrijf moeten lenen of even langsgaan.
is een drukpomp waarmee je druk op je koelsysteem zet. en vasthoud. loopt de druk weg dan heb je een lek.
of met een vaciuum vul systeem. trekt het systeem vaciuum en als onderdruk blijft staan is hij dicht zo niet dan lek.
succes ermee
Geplaatst: wo jan 16, 2008 1:30 am
door 118GTR
mg-zs schreef:Ben ik het niet mee eens daar.
Je hebt meer kans op een een goed antwoord op een forum voor jouw auto.
Dan op een algemeen forum

Maar dit probleem heeft toch geen bal te maken met het feit dat het een ZS is? Maar alles met de K-serie motor, laat hem in dat geval naar rovertech of een dergelijke site gaan.
anyway ontopic:
Het is idd een probleem waar je niet mee moet gaan rondrijden, maar asap laten repareren of tenminste een diagnose stellen.
Dat water gaat ergens heen, en het gaat niet naar het carter, dan blijven er eigenlijk 2 dingen over.
1. Het lekt ergens uit het systeem
2. Het wordt verbrand en verlaat via de uitlaat de auto. De auto zou in dat geval wit moeten roken, of tenminste meer of langer dan normaal na het starten, het starten zelf zou ook moeilijker kunnen gaan.-> lekke koppakking.
Vul het systeem in iedergeval bij met koelvloeistof met dezelfde kleur of gedistileerd water(50cent per liter bij een DHZ-zaak of wat meer bij een pomp-station) of desnoods kraanwater.
zodra de boel afgevult is, laat hem maar een tijdje draaien en kijk of je wat ziet lekken of witte rook ziet.
Geplaatst: wo jan 16, 2008 5:08 pm
door Arnoud79
ik heb dit topic begin september 2007 gestart

, ik heb geen problemen meer met mn ZS...