waterlekkage in 600. wie kan helpen?

618 620 623 820 825 827
Plaats reactie
kip

waterlekkage in 600. wie kan helpen?

Bericht door kip »

:cry: :cry: Na de hevige regenval van gisteren heb ik voor de zoveelste keer ontdekt dat de vloer onder de rijdersplaats drijfnat is. Ik heb de vloermat losgemaakt en heb met de tuislang een test gedaan. Onder de voorruit zit een ventilatie gril (zwart rooster voor de inlaat van de verwarming lijkt me) als daar water in loopt (redelijk wat bij een flinke bui) dan komt dat boven de pedalen langs het spatbord en schutbord naar binnen.

Ik heb dit nog nooit gehad. De auto is uit 1996. Er is geen schade gereden of iets vreemds kapot gegaan. Wijst dit op een verstopping door vuil of zo? Water kan toch niet ineens zo maar naar binnen komen? Ik zou denken dat er een afvoer behoort te zitten in die bak onder die inlaatgril zodat het water niet de verwarming in kan lopen? Het is nogal complex om die hele bak onder de vooruit weg te halen. In de werkplaatshandboeken vind ik hier niks over.
Wie weet wat dit kan zijn? hellup!

KIP
Gebruikersavatar
MoRaX
MG-R Freak
Berichten: 1315
Lid geworden op: do okt 30, 2003 12:42 am
Woonplaats: IJsselstein

Bericht door MoRaX »

Ik heb hier nog geen last van gehad, maar ik kan me voorstellen dat er bij die bak iets verstopt is geraakt.
Ik heb namelijk in de zomer altijd verselijke last van bloesem die door me ventitalieroosters naar binnen komt. Vreselijk kan je elke week je auto wel uitzuigen.
2003/2005 - 1990 Rover 111L @ GTI-looks
2005/02-2009 - 1994 Rover 623Si (154.5hp @ Wheels)
2009-02 - 1999 Rover 200 BRM (129,2pk / 167.9nm @ Wheels)
2009-05 - 2005 Honda CBR 600rr
kip

Bericht door kip »

idd. achter de wielkast zat een afvoer verstopt met....blad en bloesem. Thanx, weer een probleem opgelost!
KIP
kip

Bericht door kip »

Misschien is dit wel een wetenswaardigheid voor iedereen die het nog niet weet. Voor het geval iemand van jullie ooit dezelfde lekkage krijgt.
De oplossing is erg simpel. :lol: :idea:
In de inlaatbak van de verwarming zit een waterafvoer dui uitkomt achter het spatbord van je voorwielen (links en rechts) In het binnen-spatbord zit een vierkante opening met een rubber luikje ervoor dat alleen naar buiten toe open kan (op die manier kan er een water IN maar alleen UIT)
Als dus je kachelbak volloopt met (regen)water vloeit het overtollige water er door die poort gewoon van onderen weer uit. Bij mij zat deze poort dus vestopt met blad en andere bloesemmeuk (zand, takjes, humus weet ik veel) en bleef de rubberen deur dicht "plakken". daardoor kon et water niet weg en zocht het volgende laagste punt langs de kachel via het schutbord naar binnen.

oplossing: :P
haal de schroeven (en pluggen) van het rubberen spatbord in je wielkast los en buig het rubber voorzichtig naar buiten. Nu kan je in de holle ruimte tussen het zijspatbord en het binnenchassies kijken. ter hoogte van je knipperlicht in het zijspatbord zit een rubberen vierkante flap die je naar boven toe kan optillen. Daarachter zie je een vierkante opening en waarschijnlijk een laag prut. Dit is de benoemde waterafvoer van de kachel. Haal de prut met je vingers weg en spoel de opening met water door om de uitweg weer helemaal vij te krijgen. Daarna schroefjes van het spatbord weer vastdraaien en klaar is kees.

:oops: :? Het zal voor vele autoexperts onder jullie wellicht bekend zijn maar ik wist het niet en deel graag mijn ervaring. Per slot van rekening zou anders mijn hele interieur van de 618 aan het rotten zijn gegaan want die matten en foam-rubbers bij de pedalen gaan aardig stinken als ze nat zijn!

Groetjes,
KIP
Jurian

Bericht door Jurian »

misschien voorruit lek?
Plaats reactie