chiptuning

p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Bericht door p@p@zs »

Hop, effe interesse; iemand al laten doen?
Gebruikersavatar
mg-zs
Hairpin Hater
Berichten: 3757
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 11:18 pm
Woonplaats: Maastricht

Bericht door mg-zs »

Ik heb het in UK laten doen
Bij Reidy
Er loopt een topic voor diesels.
Volgens my kun je daar inhaken.
Afbeelding

Commission No. ZS-005354

MG ZS
Rover Tourer
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

Ja reidy chip't niet alleen de diesels maar ook de benzine verzie ;)
Dus doe mee met de groep tuning en het wordt steeds goedkoper hoemeer er mee doen. :mrgreen:
Ook voor VREEMDE merken kan het (JD) alles zit in 1 laptop dus gaat in een moeite door.
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Bericht door p@p@zs »

nou... ik sla effe over, wil nog zoveel :mrgreen:
michaelvds

chiptuning twijfel twijfel

Bericht door michaelvds »

erg twijfel of ik hem laat chippen
zonder turbo is het heel wat minder intreresant te laten chippen de vermogen verhoging lijkt mij
nou niet echt opzienbarend hoog
tenzij iemand mij kan overtuigen om het wel te doen hier op het forum
met wat goede feedback of je wel degelijk verschil merkt met de chiptuning
op een mg zs 180 2.5 v6

mvg michael
schoenie
MG-R Addict
Berichten: 443
Lid geworden op: za dec 24, 2005 1:18 am
Woonplaats:

Bericht door schoenie »

Toch vraag ik me af.
Hoe krijgen die tuners het voor elkaar om de motor meer vermogen te geven en zuiniger te maken?
De fabrikant heeft er jaren tijd in gestoken om dit te optimaliseren en toch krijgt een tuner het voor elkaar om dit nog te verbeteren.
MG TF wannahave
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

Dat komt omdat fabrikanten er standaard een enorme marge inbouwen ivm o.a. betrouwbaarheid.

Tuners verkleinen die marge gewoon iets.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
schoenie
MG-R Addict
Berichten: 443
Lid geworden op: za dec 24, 2005 1:18 am
Woonplaats:

Bericht door schoenie »

Kennen tuners die Marges dan?
MG TF wannahave
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

schoenie schreef:Toch vraag ik me af.
Hoe krijgen die tuners het voor elkaar om de motor meer vermogen te geven en zuiniger te maken?
De fabrikant heeft er jaren tijd in gestoken om dit te optimaliseren en toch krijgt een tuner het voor elkaar om dit nog te verbeteren.
De fabrikant heeft er inderdaad veel aandacht aan besteedt en zal toch meer kennis in huis hebben over de motor dan een chiptuner.
Verwacht geen wonderen, meer vermogen kan, maar om een lager verbruik te realiseren is een verhoging van het rendement nodig. Dat is nog niet zo makkelijk met enkel een software aanpassing, vooral niet in combinatie met een beter rijdende auto. De fabrikant beperkt niet voor niets de inlaatdruk en raildruk.
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

Heb gisteren toevallig mijn focus turbo diesel geremapt.

Ongeveer 20 pk extra gekregen, en een veel beter rijdende auto.
Het verbruik was op de snelweg bij 140 kmph 1 op 16 / 17 en nu 1 op 20 / 24 ( aldus het display van de auto, heb het nog niet in het echt gemeten )

Maar er zit wel verschil in chiptuning, sommige tuner kunnen veel verder gaan maar dat gaat dan wel ten koste van je rijcomfort / verbruik.

En met een turbo-motor kunnen ze veel meer als met een non-turbo motor.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
rover4u2nv
MG-R Core
Berichten: 174
Lid geworden op: za apr 24, 2010 4:29 am
Woonplaats: Den Haag

Bericht door rover4u2nv »

arjen schreef: De fabrikant heeft er inderdaad veel aandacht aan besteedt en zal toch meer kennis in huis hebben over de motor dan een chiptuner.
Verwacht geen wonderen, meer vermogen kan, maar om een lager verbruik te realiseren is een verhoging van het rendement nodig. Dat is nog niet zo makkelijk met enkel een software aanpassing, vooral niet in combinatie met een beter rijdende auto. De fabrikant beperkt niet voor niets de inlaatdruk en raildruk.
ik denk eerder dat de fabrikanten the motoren beperken om op de eu normen te voldoen qua uitstoot etc
Honda civic B18C4 Vtec
Rover 45 Mk2 Idt Sterling


Nitrous is like a hot girl with an STD... you wanna hit it, but your afraid of the consequences
arjan_m schreef:F*ck the shirt, I'll do the lady.... :mrgreen:
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Dat zou inderdaad ook een reden kunnen zijn om het vermogen te beperken. Mijn ervaring is dat de auto's met een betere uitstoot ook een lager verbruik hebben.

Feit is wel dat een auto over het algemeen beter gaat rijden na een chiptuning, maar meer vermogen en een soepelere motor gaan gewoon niet samen met minder verbruik en geen extra slijtage. Kijk bijvoorbeeld eens naar de extra thermische belasting van de cilinderkop en turbo.
De fabrikant test de motoren onder vele omstandigheden en houdt in de toleranties ook rekening met slijtage, buitentemperatuur enz. Ook worden metingen in deellast uitgevoerd.
Dat is niet te vergelijken met een half minuutje plankgas op de vermogensbank na het chippen.

Er zijn natuurlijk wel chiptuners die hun werk goed doen, die zullen ook niet beweren dat er alleen maar voordelen aan chippen zitten en de klant wijzen op de risico's.
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

Bericht door mixtuurorgel »

Ideaal zou zijn om een keer in een MG-Rover te kunnen rijden die goed getuned is.
Met begrippen als "beter gaan rijden en soepele motor" kan ik niks, zou ik eerst eens moeten ervaren
Dus wie vindt dat z'n auto goed getuned is( vooral ZT) moet die maar eens ter beschikking stellen..........
Plaats reactie