Pagina 1 van 1
Blauwe rook uit de uitlaat
Geplaatst: vr jun 22, 2007 10:51 pm
door Maikel ten Kate
Na lange tijd stil gestaan te hebben mag mijn Engelse Rover 214SI nu eindelijk de weg op.
Nu reed ik vandaag en zag dat er blauwe rook uit de uitlaat komt bij het gasgeven.
Nu heb ik de afgelopen dagen het volgende gezien en gedaan:
* Olie bijgevuld, maar boven maximum. (niet zo handig dus

)
* Gaatje in de achterste pot van de uitlaat
* Vocht in de uitlaat van het lange stilstaan
Zou dit een kapotte/versleten keerring betekenen?
Wat kost dit eventueel?
Of denkt iemand anders dat het mogelijk iets anders is? (en wat kost dat evt. ongeveer?)
Ik hoop dat iemand het me kan vertellen, want blauwe rook is vervelend.
Was het witte rook geweest, dan had ik m'n 214 omgebouwd tot Rover Pausmobiel.


Geplaatst: za jun 23, 2007 1:12 am
door 118GTR
Kan een klepsteelkeering zijn, maar dat komt niet vaak voor bovendien lekken die amper olie, dus na een paar seconden is de rook weg en blijft weg, totdat de auto weer een tijd uit staat.
Het is waarschijnlijker dat de olie (omdat je er teveel in hebt gedaan) via de carter ontluchting in je inlaatsysteem terrecht komt.
advies, direct de overtollige olie aftappen.
Geplaatst: vr jun 29, 2007 3:22 pm
door Maikel ten Kate
De garage denkt zelf aan versleten klepseals.
Dat gaat inclusief nieuwe koppakkingen op 250 euro komen.
http://www.freewebs.com/rovertje214


Geplaatst: vr jun 29, 2007 5:46 pm
door 118GTR
klepsteelkeeringen zijn valvestemseals die jouw garage klepseals noemt. Maar zoals gezegt dat kan wel, maar dat is nooit veel olie.
250euro is trouwens een koopje voor het vervangen van de seals, de kop moet eraf, kleppen eruit, seals vervangen, kleppen waarschijnlijk weer ingeslijpen, vloeibare pakking tussen de nokasdrager en de kop, kop er weer op, distributie timen.
Veel werk dus, voor klepseals die zelf misschien 1 euro per stuk kosten.
Geplaatst: di jul 03, 2007 6:32 pm
door Maikel ten Kate
Nou het probleem van de blauwe rook is gevonden:
- Er loopt olie langs/in de bougies(kabels) en in het begin loopt ie op 3 poten en gaat dan over op 4 poten.
- Met een beetje pech is de bak?? ook gescheurd, maar hier wordt nog naar gekeken.
- Tevens kijken ze ook of de zuigerveren nog heel zijn.
Ze gaan nu ff de motor eruit lichten om het verder te bekijken (citaat van garagist) en ze nog een compressiemeting doen.
In ieder geval hadden ze als extra service al een plek op m'n motorkap bijgespoten.
De prijsopgave is op dit moment nog niet bekend. (ik vrees het ergste)
Nu maar hopen dat ik hem nog in rijdende staat terug krijg.
http://www.freewebs.com/rovertje214


Geplaatst: di jul 03, 2007 9:50 pm
door Edgecrusher
Er loopt olie langs/in de bougies(kabels)
Gewoon langs de kering van de nokkenas?
Dit is vrij makkelijk op te lossen.
Geplaatst: di jul 03, 2007 10:13 pm
door Maikel ten Kate
Edgecrusher schreef:
Gewoon langs de kering van de nokkenas?
Dit is vrij makkelijk op te lossen.
Geen idee op dit moment, want hij staat bij de garage. Ik zal het eens vragen.
Hoe zou het dan gemakkelijk op te lossen zijn?
http://www.freewebs.com/rovertje214


Geplaatst: di jul 03, 2007 10:15 pm
door bam
Ik vind het een vreemde zaak ik vertrouw het niet een onsamenhangend verhaal van de garage??
Ik ben de weg kwijt.
Gewoon even naar van Noort en anders een ander blok erin ofzo.
Bam.
Geplaatst: di jul 03, 2007 10:19 pm
door 118GTR
ik snap het ook niet, de bougies sluiten luchtdicht, anders krijg je toch wat rare effecten, dus ook al gooi je de bougieschachten vol met olie, dan nog moet er gewoon niets gebeuren.
tevens de opmerking dat de olie langs de kabels stroom is raar, volgens de zwaartekracht gaan ze dan toch bij het blok vandaan of ben ik gek?
(niet antwoorden a.u.b. :P was een retorische vraag)
zou een scheur in de KOP kunnen zijn, de versnellingsBAK heeft er niet veel met olieverbruik van de motor te maken.
Geplaatst: di jul 17, 2007 7:05 pm
door Maikel ten Kate
Het euvel van de blauwe rook is gevonden en de Rover wordt inmiddels gemaakt.
Het probleem was dat twee zuigerkamers uitgesleten waren en dat de olie langs de zuigerveren en de bougiekabels liep.
Ik heb nu inmiddels een zeer net motorblok gekocht en toevallig ook uit een Engelse Rover 214SI, dus moet zeker passen. (prijs: 400 euro) met 62.000 miles op de teller (99.500 km)
Ik weet niet of het een duur blok is, maar was gelukkig dichtbij huis en uit een Engelse uitvoering.
Nu maar wachten totdat ie klaar is en voorzien is van een nieuwe APK.
http://www.freewebs.com/rovertje214


Geplaatst: di jul 17, 2007 8:02 pm
door schoenie
118GTR schreef:ik snap het ook niet, de bougies sluiten luchtdicht, anders krijg je toch wat rare effecten, dus ook al gooi je de bougieschachten vol met olie, dan nog moet er gewoon niets gebeuren.
tevens de opmerking dat de olie langs de kabels stroom is raar, volgens de zwaartekracht gaan ze dan toch bij het blok vandaan of ben ik gek?
(niet antwoorden a.u.b. :P was een retorische vraag)
zou een scheur in de KOP kunnen zijn, de versnellingsBAK heeft er niet veel met olieverbruik van de motor te maken.
mogelijk dat er olie langs het kleppendeksel lekt, schijnt ook bij de rover75 geen onbekend kwaaltje te zijn.