Pagina 1 van 1
Accu problemen?
Geplaatst: ma jun 18, 2007 10:18 am
door Patrick
Mede roverfanaten en hopelijk wat techneuten ;-),
vandaag reed ik in de file op de A2 richting Utrecht toen plotseling mijn radio uitviel. Ik dacht eerst dat het aan de radio lag want dat is al een oud beestje maar ook de ruitenwissers gingen niet meer zo snel als normaal. Dit gebeurde alleen bij een toerental lager dan 1500. Nu denk ik dus dat mijn accu een beetje leeg is. Ik rijd niet al te veel en de laatste paar weken waren het voornamelijk ritten met alleen maar file, dus veel stroom verbruiken en weinig opladen lijkt me dan. Zou het alleen de accu zijn of moet de dynamo genoeg capaciteit bieden om ook tijdens stationair loop gewoon de auto bij te laden? En het verschijnsel dat ie bij 1500 toeren alle stroomverbruikers stilzet, is dit een soort van beveiliging of was de accu toen echt leeg ;-)?
Er zijn geen lampjes gaan branden en na een stukje 120 gereden te hebben deed alles het gewoon weer, ook bij stilstaan.
Laat jullie technische kennis maar eens spreken! :P
Gr. Patrick
Geplaatst: ma jun 18, 2007 10:53 am
door Maikel ten Kate
Je kunt waarschijnlijk zien aan je accu of deze aan vervanging toe is.
Bij mij zit er een "glaasje" in waaraan je kunt zien hoe de accu is.
Groen = goed
Zwart = zwak / slecht
Bij mij was ie zwart, dus volgens zeggen nog op te laden, maar daar was hij al te ver heen voor. Na 170 km rijden liep ie zo terug naar 9 volt.
Hij wilde dan niet meer starten en (binnen)verlichting, ruitenwissers deden het ook niet meer.
De mijne had ook een tijd stilgestaan omdat ie ingevoerd moet worden.
Een nieuwe accu gekregen van paps en mams en nu start hij perfect.
Ik zou eens naar de accu kijken en deze eventueel vervangen.
Een goede nieuwe, frisse accu is nooit weg.


Geplaatst: di jun 19, 2007 6:24 pm
door Patrick
Nou ik stond gisteren dus mooi met een lege accu toen ik de auto even later wilde starten. Dus de buurman even gevraagd om de auto aan de gang te helpen en toen een flink stuk gaan rijden. Vervolgens de auto stilgezet bij de supermarkt

. Even later gestart en hij deed het nog.
Vandaag weer een poging gedaan om te starten en ... hij deed het weer!. Lekker weer even een half uurtje gereden en nu weer stilgezet. Nu ga ik hem tot vrijdag niet gebruiken dus ik hoop dat ie het dan ook weer doet.
Maar dit alles duidt toch niet op een kapotte dynamo? Ik heb geen acculampje branden en ik neem aan dat als mijn dynamo stuk is dat ie het ook na een stuk rijden niet meer doet toch?
Geplaatst: di jun 19, 2007 7:34 pm
door Maikel ten Kate
Nee, ik verwacht niet dat het een dynamo probleem is.
Een accu loopt best snel leeg met een knipperend alarmlampje, lampje van de radio etc.
Zeker een accu die veel stilstaat of heeft stil gestaan moet een keer goed opgeladen worden door een stuk te rijden en zo min mogelijk stroom te gebruiken.
Als ik een wilde gok moet wagen verwacht ik dat je vrijdag nog wel eens moeite kan krijgen met starten omdat ik denk dat de accu nog niet voldoende is opgeladen.
http://www.freewebs.com/rovertje214


Geplaatst: di jun 19, 2007 7:57 pm
door Patrick
Hmmm, kan nog spannend worden dan... ik zal er in ieder geval rekening mee houden dat het vrijdag lastig wordt. Maar dat de auto vandaag startte vond ik een goed teken, en ook dit half uurtje weer constant gereden zonder stroomverbruikers aan. Misschien dat het net genoeg is om vrijdag wat stroom te hebben. Bedankt voor je advies trouwens!
Geplaatst: wo jun 20, 2007 9:55 pm
door Patrick
Hier ben ik weer,
vandaag de auto niet geprobeerd maar mijn vader kwam met de optie dat de dynamo misschien niet helemaal kapot maar al wel versleten. Dit zou dan verklaren waarom die bij veel filerijden en stilstaan niet bijlaadt. Hij had het over de koolborsteltjes die misschien versleten zouden zijn?? Weet iemand of dit een optie is en of deze koolborsteltjes ook los verkrijgbaar zijn?
Geplaatst: do jun 21, 2007 3:40 pm
door morris
Patrick schreef:Hier ben ik weer,
vandaag de auto niet geprobeerd maar mijn vader kwam met de optie dat de dynamo misschien niet helemaal kapot maar al wel versleten. Dit zou dan verklaren waarom die bij veel filerijden en stilstaan niet bijlaadt. Hij had het over de koolborsteltjes die misschien versleten zouden zijn?? Weet iemand of dit een optie is en of deze koolborsteltjes ook los verkrijgbaar zijn?
Je kunt ook even meten of de dynamo nog genoeg bijlaad,hij moet iig wat over de 13 volt geven.
Of je de koolborsteltjes apart kunt vervangen weet ik niet, zou goed kunnen, maar ik zou dan voor een revisie gaan want je zult zien dat als je de borsteltjes vervangen hebt dat wat later het lager kapot gaat.
Geplaatst: do jun 21, 2007 11:02 pm
door Patrick
Goede tip inderdaad, heb toevallig vanavond met mijn broer afgesproken dat we de accu doormeten. Wordt vervolgd

Geplaatst: zo jun 24, 2007 12:32 pm
door Patrick
Daar ben ik weer,
zoals voorgesteld hebben we vrijdagavond de accu doorgemeten en het resultaat is als volgt:
Bij stationair loop 12,2 Volt
Bij gas geven stijgt dit naar 12,4 (ongeveer)
Overigens hebben we de accu doorgemeten door gewoon een multimeter op de accupolen te zetten.
Nu heb ik twee vragen voor jullie:
- Hebben we op de correcte manier gemeten?
- Zijn de aangegeven waarden te laag? (wat dus zou duiden op een versleten dynamo?)
Overigens blijkt dat er bij het rijden zonder lampen, radio, ruitenwissers geen problemen optreden, alleen bij het gebruik van stroomverbruikers. 10 juli wordt die nagekeken dus ik denk dat ik met enige zekerheid wel kan stellen dat er een nieuwe dynamo in moet (tenzij jullie nog andere opties hebben natuurlijk

)
Weten jullie wat een dynamo kost voor een rover 214 uit 1994? (nieuw, gereviseerd, 2e hands)
Gr. Patrick
Geplaatst: zo jun 24, 2007 12:56 pm
door Frekkel
wat je doet:
de wagen staat stil en zet je multimeter op de + en de - pool van de accu. bij een goeie batterij is dit meer dan 12V
vervolgens start iemand de wagen terwijl jij nog steeds naar de multimeter kijkt. tijdens het starten mag ie niet lager dan 9V gaan.
dan laat je de wagen stationair lopen. doorgaans krijg je dan meer dan 13V. bij gasgeven uitschieters richting 14,5V.
als het bij de eerste twee gevallen minder is mag je je batterij weggooien. ofwel eens goed lang aan de oplader hangen als je veel korte afstanden rijdt.
In dat laatste geval mag je je alternator vervangen of reviseren.
MAAK WEL STEEDS DAT JE MULTIMETER MEETPENNEN MOOI CONTACT MAKEN MET JE POLEN VOOR EEN ZO CORRECT MOGELIJKE METING
Geplaatst: zo jun 24, 2007 1:04 pm
door Patrick
Omdat ik dus van die lage waarden krijg tijdens stationair lopen en ook bij gasgeven is dan waarschijnljik mijn alternator (= wisselstroomdynamo ?) kapot?
Ik heb alleen niet gestart met de meter aan de accu polen, maar voor de rest komt alles overeen met wat je geschreven hebt.
Bedankt alvast!